14

“In de huidige maatschappelijke context is een feministisch stuk nog steeds relevant en nodig” © Helena Verheye Nona: “Binnen het collectief Krapp gaan we hierover met elkaar in gesprek, zonder meteen naar schuld en boete te zoeken. Iedereen draagt bepaalde, soms onbewuste, vooroordelen met zich mee; dat zit vaak in je referentiekader en cultuur. Open gesprekken zijn daarom essentieel.” Lieselot: “Daarom ontstond de vrouwengroep binnen Zuidpark. We merkten dat mannelijke makers meer ruimte innamen en gemakkelijker impulsieve gedachten of grappen deelden. Dus besloten we om apart met vrouwen te brainstormen. Op termijn bleek dat niet meer nodig, omdat de dynamiek veranderde.” Wat zijn jullie toekomstplannen en dromen? Nona: “Met Krapp, het collectief dat ik met Timo Sterckx en Mats Van Droogenbroeck oprichtte, schrijven we aan een nieuwe voorstelling die in 2026 in de KVS in première zal gaan. Na Through the Looking-Glass (Theaterschrijfprijs TAZ, nvdr.) en Weird Tales, zal deze voorstelling over kopieën en dubbelgangers gaan. We zijn Krapp ook aan het herdefiniëren. Ik stapte daar eerst als speler in, maar zal me in de toekomst meer als maker gaan profileren. Daarnaast werk ik aan een productie rond de radicale antipornofeministe Andrea Dworkin, die al een cameo had in Up Your Ass. In de toekomst wil ik vooral producties blijven maken en regisseren.” Lieselot: “Ik ben momenteel bezig aan The Truthful, wat ook de vertaling is van mijn familienaam, Siddiki. Het stuk is gebaseerd op verhalen die ik verzamelde tijdens een reis door de Verenigde Staten. Een belangrijk verhaal daarin is dat van mijn nonkel die zich na een wonder tot het christendom bekeerde en daarna als evangelische priester een groot imperium opbouwde. Zijn levenspad heeft me altijd enorm gefascineerd. Het wordt een heel persoonlijk muziektheaterstuk. Daarnaast heb ik al een paar keer in series gespeeld, maar daar ligt niet mijn grootste focus. Als ik iets in film doe, wil ik liever zelf regisseren. Het is een verre toekomstdroom, maar omdat ik zo visueel en filmisch denk, voelt dat medium heel passend. Eerst wil ik echter nog een aantal theaterproducties maken in verschillende vormen en samenwerkingen. Nona, wat is jouw grote droom? En zeg alsjeblieft niet vrede op aarde, anders voel ik me echt een lul.” (lacht) Nona: “Vrede op aarde.” (lacht) “Zodra het theater betreft, is Engels ineens een heikel punt.” NONA DEMEY GALLAGHER & LIESELOT SIDDIKI Up Your Ass wo 28 mei 20.15 uur vvk: € 14 | kassa: € 16 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication