SCHOOLVOORSTELLINGEN CULTUUR OP MAAT VAN ELK KIND Tenzij je kinderen of kleinkinderen hebt die er na schooltijd over vertellen, valt het vaak niet op voor buitenstaanders. We hebben het over onze schoolvoorstellingen. Nochtans organiseren we er ieder seizoen zo’n 50 stuks, goed voor 7200 tickets. Van peuters die hun eerste klasuitstap maken tot pubers die klaar zijn om de wereld te ontdekken. We gingen op zoek naar de waarde van zo’n schoolvoorstelling. “Theater, film, muziek en andere vormen, ons aanbod van schoolvoorstellingen is ruim,”kadert programmatrice Els Geerts van De Kern. “In Wilrijk zijn er veel basisscholen, dus focussen we ons met De Kern vooral daarop. Maar secundaire scholen zijn ook welkom en kunnen steeds op aanvraag voorstellingen boeken.” “Onze school ligt op wandelafstand van De Kern, dat is zeer handig. Door de schoolvoorstellingen komen toch alle kinderen meermaals per jaar in De Kern en leren we ze genieten van een vleugje cultuur” vertelt Elke Troubleyn van de Rozenkransschool. “Zeker de kinderen die met hun ouders nooit naar een cultuurhuis gaan, hopen we op deze laagdrempelige manier te kunnen prikkelen. Door de voorstellingen leren onze kinderen genieten van leuke, grappige of soms een beetje spannende voorstellingen. Kinderen kunnen zich inleven of herkennen in situaties en proberen er soms ook een boodschap uit te halen”, zegt Elke. TOT IN DE KLAS Els Geerts: “Vanaf de instapleeftijd bieden we een programma aan, aangepast aan ieders leeftijd en leefwereld. Onze voorstellingen zijn een unieke kans voor leerlingen om op een speelse en interactieve manier in aanraking te komen met cultuur. Of het nu theater is, film of muziek.” © Marie Bouly 38 “Voor de jongste kinderen zijn er de ´Op Visite´ voorstellingen. Acteurs gaan naar de scholen en spelen een techniekarme voorstelling in de klas. Zo kunnen kleuters in hun vertrouwde omgeving genieten van theater. Dat maakt de drempel lager en het eerste contact met theater extra bijzonder.” LESMAPPEN EN VOORBEREIDING De Kern gaat verder dan alleen een voorstelling boeken. Els: “Om leerkrachten te ondersteunen, stellen we bij (quasi) elke voorstelling een lesmap ter beschikking. Hierin vinden ze achtergrondinformatie, voorbereidende oefeningen en creatieve verwerkingsopdrachten. Zo kunnen ze de kinderen nog meer betrekken bij de voorstelling en kunnen ze ook achteraf met de inhoud aan de slag in de klas. We merken dat de kinderen die de voorbereiding kregen, een diepgaandere ervaring hebben en de voorstelling vaak beter kunnen volgen.”
39 Online Touch Home