© Marie Bouly ingewikkelde dingen als filosofie op een begrijpelijk manier te vertellen, zonder te populistisch te worden. Hij schrijft echt op mensenmaat. Onlangs zei hij in een gesprek: “Ik streef altijd eenvoud na, nooit volledigheid - want dan kan je beter een cursus volgen.” Lilith, Schopenhauer wou afstand nemen en observeren. Herken jij dat ook in Rest and Relaxation? Lilith: “Ja, misschien wel. Het hoofdpersonage, een jonge kunsthistorica, voelt het onvermogen om met de wereld rondom en binnenin zich om te gaan en besluit een jaar te slapen. Ze hoopt dat al haar cellen dan vernieuwd zijn en dat zijzelf en de wereld dan veranderd zullen zijn.” Uitputting en de verwachting van de vrouw speelde ook een rol in jouw eindwerk. Zie ik hier een thema? Lilith: (lacht) “Ja, ik merk dat ik sowieso wel vaak nadenk en werk maak over vrouwelijkheid, en de verwachtingen van vrouwen in de kunsten. Voor mijn eindwerk interviewde ik onder andere mijn moeder. Zij is beeldend kunstenaar en studeerde beeldhouwen aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Ze vertelde me dat ze bij haar toelatingsproef zeiden: ‘Wat kom jij hier doen, Kostuumontwerp is daar. Beeldhouwen? Dat ga jij niet kunnen.’ Dat zijn verhalen waarvan ik achterover val, maar tegelijk zijn ze zo herkenbaar.” DE REGISSEUR Jullie spelen allebei in een collectief, zonder regisseur dus. Damiaan, jij doet dat al 38 jaar. In welke mate ben je dan zenuwachtig om plots wél met een regisseur te werken? Damiaan: “Het was wat aftasten, Stefaan en ik moesten elkaar leren aanvoelen. En dat is toch altijd een zoektocht. Stefaan heeft de tekst wel geschreven, maar op een bepaald moment wordt de tekst toch van mij hoor. Want ik moet ermee op dat podium gaan staan. Maar uiteraard moeten we wel door één deur kunnen. Inhoudelijk gezien weet ik heel goed wat ik moet bereiken. Er zijn verschillende punten waar ik kan pauzeren of kan schakelen. Maar ik ben altijd bang dat ik het om zeep ga helpen natuurlijk. Door zenuwen, door een slechte avond, en de mayonaise moet ook pakken met de zaal. Tot nu toe heb ik geen zaal. Ik kan niet doen alsof er iemand zit, want er zit niemand. Ik weet nog niet of het binnenkomt bij het publiek. Dus heel het ritme van de voorstelling zal nog veranderen eens er publiek is. Dit is mijn derde monoloog. Dus ik weet, het is een berg waar je over moet. Maar het minste knikje of lachje van je publiek geeft je de moed om die berg verder te beklimmen. Alleen lukt dat niet, het is via de zaal, en dan krijg je vleugeltjes.” EN WAT NU? Damiaan, jij gaat bijna op pensioen. Heb jij nog een bucketlist? Damiaan: “Ik wil proberen om de echt héél uitzonderlijke dingen te doen die ik graag wil doen. En ik wil clown worden. Ik ben het al voor een stuk, maar ik wil nu volledig een clown worden, wel zonder tekst. Want tekst vanbuiten leren, dat vind ik echt de minder aangename kant van de zaak, ik doe dat niet graag. En het gaat ook trager met ouder worden. Vergaderen doe ik niet graag, en vanbuiten leren.” Lilith: “Ik doe dat dus écht graag, tekst blokken.” (lacht) Damiaan: “Serieus?” Lilith, jij bent pas begonnen, hoe lang is jouw bucketlist? Lilith: “Ik ben het allemaal nog wat aan het uitzoeken, wat ik wil. Binnenkort speel ik mee in Boze Geesten van Lazarus, wat ook in De Kern speelt trouwens! Ik ben heel benieuwd naar hoe het is om in een gezelschap mee te draaien waar de spelers elkaar al lang kennen.” Hebben jullie nog vragen voor elkaar eigenlijk? Damiaan: “Ik zou kunnen vragen of je genoeg steun hebt, maar er is nooit genoeg steun. Ik zou kunnen vragen of je eerder een maker of een speler bent. Of hoe lang we dit ritueel van live theater gaan kunnen volhouden? Is live spelen nog iets wat hoort in deze tijd, met AI.” Lilith: “Vind je AI eng?” Damiaan: “Ja, ik vind het eng dat het misschien eindig is. Of Lilith, ik zou ook kunnen vragen of je het relevant vindt waar je mee bezig bent. Is het relevant wat we doen?” Lilith: “Dus eigenlijk allemaal vragen die je niet gaat stellen?” (lacht) Damiaan: “Ja,” (lacht) “ik vind de vragen eigenlijk veel plezanter dan de antwoorden.” “Ik ben altijd bang dat ik het om zeep ga helpen.” Damiaan De Schrijver STEFAAN VAN BRABANDT & DAMIAAN DE SCHRIJVER Schopenhauer (uitverkocht – wachtlijst) do 30 januari 20.15 uur vvk: € 17 | kassa: € 19 OTTESSA Rest and Relaxation za 8 maart 20.15 uur vvk: € 14 | kassa: € 16 LAZARUS Boze Geesten do 15 mei 20.15 uur vvk: € 18 | kassa: € 20 9
10 Online Touch Home