Buurtbemiddeling vanaf 2021 in Dalfsen en Staphorst Een gezamenlijke aanpak voor en door inwoners Gemeenten Dalfsen en Staphorst, woningcorporatie Vechtdal Wonen, Woonstichting VechtHorst, Stichting Welzijn Staphorst (SWS) en Saam Welzijn hebben onlangs een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor buurtbemiddeling. Vanaf 1 januari gaan zij samen met de politie buurtbemiddeling organiseren voor inwoners in beide gemeenten. In elke buurt kan het namelijk voorkomen dat bewoners zich ergeren aan het gedrag van hun buren. En als mensen het niet met elkaar kunnen uitpraten, kan een burenruzie zelfs uit de hand lopen. Dit is voor beide partijen vervelend. Met buurtbemiddeling kan in veel gevallen erger worden voorkomen. Burgemeester Erica van Lente van de gemeente Dalfsen: “Het is belangrijk dat buren hun onderlinge ergernis of geschil zo snel mogelijk samen bespreken. Helaas blijkt in de praktijk soms dat dit niet mogelijk is. Dan kan tussenkomst van een onafhankelijke partij een oplossing zijn. Dit noemen we buurtbemiddeling. Het is mooi om te zien dat we hierin zoveel partners hebben gevonden om samen mee op te trekken”. Een gezamenlijke aanpak voor en door inwoners Buurtbemiddeling is vooral toepasbaar bij problemen tussen buurtgenoten in de dagelijkse leefsfeer. Het gaat om situaties die in beginsel te licht zijn voor formeel optreden door politie en/of justitie. Voorbeelden zijn overlast van geluid, huisdieren, kinderen, stank, rommel, roddelen, parkeren, pesterijen en intimidatie. De bemiddeling houdt in dat er een luisterend oor en onafhankelijke gespreksleiding voor de betreffende buren is. Want het is de bedoeling dat de ruziënde partijen zelf samen hun conflict oplossen. Wethouder Alwin Mussche van de gemeente Staphorst: “Wanneer mensen gezamenlijk een oplossing bereiken voor het conflict is dit doorgaans blijvend opgelost, terwijl een van boven opgelegde oplossing de klacht niet altijd oplost. Een ontevreden klager zal dan telkens opnieuw terugkomen bij instanties. Deze aanpak is een mooi voorbeeld van ‘voor en door bewoners’ en de zelfredzaamheid van onze samenleving”. Buurtbemiddelaar worden? Meld u aan als vrijwilliger! Buurtbemiddeling gebeurt onder leiding van twee bemiddelaars. Dit zijn goed getrainde vrijwilligers die daarvoor een speciale training hebben gevolgd. De bijbehorende trainingen worden kosteloos aangeboden en er is een onkostenvergoeding mogelijk. Heeft u affiniteit met dit onderwerp en wilt u een steentje bijdragen in het oplossen van conflicten? Meld u dan aan als vrijwilliger. Neem voor het aanmelden en meer informatie contact op met Ivonne Saueressig, coördinator Buurtbemiddeling, via i.saueressig@saamwelzijn.nl of 06 39345740. Controles hondenbelasting in de gemeente Dalfsen In november en december voert GBLT de jaarlijkse controle op de aanmelding voor de hondenbelasting uit in de gemeente Dalfsen. Bent u eigenaar van één of meer honden, dan moet u hierover gemeentebelasting betalen. Via GBLT betaalt u de hondenbelasting aan de gemeente. Wat houdt de controle in? De controleurs van GBLT controleren in de hele gemeente. Dit doen zij steekproefsgewijs door een bezoek aan huis. Treft de controleur u niet thuis, maar heeft hij wel het vermoeden dat u een hond heeft, dan laat hij een brief achter met het verzoek om uw hond(en) aan te melden. In deze brief staat hoe u kunt reageren. Ook wanneer u geen hond heeft, kunt u dit op het formulier aangeven en laten weten aan GBLT. Blijkt uit de controle dat u een hond heeft, maar deze nog niet heeft aangemeld, dan kan GBLT tot drie jaar terug een belastingaanslag opleggen. Wie voert de controle uit? Het Velpse bureau LEGITIEM BV voert in opdracht van GBLT de controle uit. De controleur heeft een legitimatiebewijs bij zich. Daar kunt u naar vragen. Heeft u een hond aangeschaft en bent u vergeten om de hond aan te melden? Corona cijfers uitgesplitst naar de kernen Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld 8 november 2020 In de afgelopen 4 weken zijn er in de gemeente Dalfsen ruim 300 personen positief getest op COVID-19 . Nadat het aantal positieve testen per week steeg, is het aantal positieve testen in de week van 26 oktober tot en met 1 november gedaald. Omdat er in de gemeente Dalfsen in vergelijking met andere gemeenten in onze regio relatief veel positieve testen zijn, geeft de GGD per kern van onze gemeente een beeld van de situatie. Het aantal positieve testen verschilde de afgelopen week sterk per kern: Dalfsen (43), Nieuwleusen (9) en Lemelerveld (24). Veel mensen raken thuis en bij familiebezoek besmet. Ook het onderwijs en de sport worden genoemd. Daarnaast ziet de GGD relatief veel besmettingen in de zorg, bij zowel bewoners als zorgmedewerkers van instellingen. Mensen testten de afgelopen weken met name positief in de leeftijd van 41 tot 60 jaar. Het aantal positief geteste personen in de groep 61 jaar en ouder steeg. Om in alle kernen van onze gemeente de groei van het coronavirus te kunnen remmen, verzoeken we iedereen met nadruk de aangescherpte maatregelen te volgen. Dus houd afstand, blijf zoveel mogelijk thuis, beperk je contacten, was je handen vaak en goed, draag in publieke ruimtes een mondneusmasker en heb je klachten, laat je testen door de GGD door een afspraak te maken via 0800 – 1202 of www.coronatest.nl. Alleen samen krijgen we corona onder controle: in alle kernen van de gemeente Dalfsen. Zelf de cijfers van het aantal besmettingen in de gemeente Dalfsen bekijken doe je via: • https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/ (dagelijkse update) • https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel (wekelijkse update) Wat moet u doen als u een hond in huis neemt? Als u een hond in huis neemt, moet u dit binnen 14 dagen na de komst van de hond(en) melden aan GBLT. Dit doet u digitaal via Mijn Loket. Wat als u geen hond(en) meer heeft? Heeft u geen hond(en) meer, dan moet u deze hond(en) afmelden. Dit doet u digitaal via Mijn Loket. Heeft u vragen? Heeft u vragen of wilt u liever schriftelijk aangifte doen? Neem dan contact op met GBLT. Contactgegevens vindt u op www.gblt.nl/contact. Als u vergeten bent om uw hond(en) aan te melden, doet u dit dan zo snel mogelijk alsnog. Dit kunt u digitaal of telefonisch regelen. Ga naar https://mijnloket.gblt.nl (inloggen met uw DigiD).
8 Online Touch Home