7

talenten: de zusje Cuppen, Annelies Slager uit Holten en the leader of the band de muzikale duizendpoot Marion Mulders. Op het eind tovert ze nog een compleet koor uit haar kaartenbak, die gewoon voor 1 lied zingen “even” naar Natuurlijk Heidepark komen. En dat allemaal voor een afscheid nemende juf Weijs vertolkt door good old Coby de Greef. En als je zoveel dienstjaren hebt bij Plankenkoorts, hoef je niet eens een woord te zeggen, maar krijg je bij opkomst al een dik applaus en een prachtig afscheid. Als de spelers op het einde het applaus in ontvangst nemen, staat PlanKenKoorts: Grandioos, fantastisch, prachtig, fenomenaal, geen woorden voor Dat laatste is voor een schrijver geen optie dus toch maar even een paar woorden wijden aan de eerste twee voorstellingen van het openluchtspel de nieuwe schooljuffrouw. Zonder te verklappen aan de toeschouwers, die voor nummer drie en vier een kaartje hebben, probeer ik toch iets van mijn enthousiasme op mijn witte doek te zetten. Na een klein buitje op vrijdagmiddag was het om acht uur aangenaam in Natuurlijk Heidepark, dat tijdelijk het centrum van een buurtschap huisvest. Prachtige decors van een school, een boerderij, een watermolen, een hooiberg en nog een burgerwoning. Een jaar lang zijn de bouwers bezig geweest, net zolang als de spelers tijd hebben gehad om hun rollen in te studeren. De meeste waren dan ook blij, dat ze eindelijk voor het publiek hun Kunsten mochten/konden vertonen. Nee die K is geen tikfout, want dit is echt Kunst met een grote K. De teksten en ook de settings op zo’n groot podium waren erin geramd door de Lemelerveldse Joop van de Ende. Dagen en nachten is hij in de weer geweest om dit spektakelstuk te realiseren. Van de klas met leerlingen, de spelers, het Combo en de techniek smeedde hij een zo’n vloeiend lopende voorstelling, dat bij de meeste toeschouwers de bek open viel: dit kan alleen maar in Lemelerveld. De hoofdrollen waren ingevuld door de bekende natuurtalenten, maar ook de bijrollen werden fantastisch ingevuld met een geweldige dosis humor. Diverse jaren-60-voertuigen met af een toe de nodige startproblemen en vette rookwolken verschenen ten tonele. En dan dat Combo, wat een vol met acteurs en muzikanten. de hele speelruimte Na afloop konden spelers en publiek nog even nagenieten onder het genot van een hapje en een drankje en keerde rond middernacht de rust weer op het zwembad. De kop is eraf. Inmiddels zijn er twee voorstellingen geweest en staan er nog twee op de rol: aanstaande vrijdag 14 en zaterdag 15 juni. Dus wil je nog een kaartje bemachtigen, dan moet je snel zijn, want de zaterdag zit al nagenoeg vol. Dit spektakel, dat eens in de vijf jaar plaatsvindt, mag u niet missen. Het is iets, waar je als Lemelervelder trots op kunt zijn en waar je bij geweest moet zijn. Grijp dus die laatste kans. Je zult er geen spijt van krijgen. Ook aan de rolstoelers is gedacht. De tribune is via een speciaal aangelegd pad prima toegankelijk. TeksT: Willem van Trui FoTo’s: Hans Heerink Ladies Only Against ALS Tjonge jonge, wie afgelopen donderdagavond toevallig Zaal Reimink passeerde, moet minstens gedacht hebben dat The Chippendales in aantocht waren. Een enorme stoet uitzinnige, keurig en kleurrijk uitgedoste dames, stond in de wacht voor een lekkere ladiesnight om met veel vrouwpower, zoveel mogelijk geld binnen te halen voor onderzoek naar de ziekte ALS. Leen, maar de (mode)show wordt toch wel gestolen door de drie bloedmooie dochters van José; Jodie, Babet en Sofie, die als volleerde modellen over de catwalk flaneren. En alsof het nog niet genoeg is, komt ineens ook nog paaldanseres Djennie op gevaarlijke high heels, haar inspirerende en opwindende kunsten vertonen tijdens een workshopje paaldansen. Als dat geen vrouwpower is?! Vervolgens is er een interview met Debby van der Zande, die op haar beurt een viertal van haar Twentse kookboeken weggeeft, en in het bijzonder één aan José. Dan is het tijd om de avond af te sluiten en de voorlopige balans op te maken. Jodie neemt het woord en richt zich een moment speciaal tot Anga, de steun en toeverlaat van de familie als het om de dagelijkse zorg voor José gaat. Vervolgens dankt Jodie allen hartelijk voor hun medewerking en gulle giften. In het bijzonder: Drukkerij Van Asselt, Zaal Reimink, Kapsalon Look Hair, Schoonheidssalon Flawless by Merel, DJ Marcel, Rob Lenferink, het organisatiecomité Martine, Dorien, Annemarie, Kristel, Simone en uiteraard de vrouw waar het allemaal om draait; José Dijkstra. De eindopbrengst van deze avond bedraagt ruim € 7500,00!! Het was een zeer waardevolle en geslaagde avond. Doneren aan ALS kan nog steeds, kijk op https://www.als.nl/wat-kun-jij-doen. Alle foto’s: zie sukerbiet.nl. TeksT: moDi / FoTo: Yvonne lugTenberg Het initiatief voor deze avond kwam van vijf ladies die nauw in contact staan met dorpsgenoot José Dijkstra, die vorig jaar maart de diagnose ALS kreeg. Samen met de familie van José en heel veel weldoeners en lokale ondernemers is deze ladiesnight voorbereid en tot stand gekomen. Jodie, de oudste dochter van José, doet het openingswoord en weet te melden dat ruim vierhonderd dames een entreebewijs hebben aangeschaft! Tevens belicht ze het belang van het inzamelen van geld voor onderzoek naar ALS om de ziekte te kunnen genezen. Moeder José, als altijd prachtig fleurig gekleed (vandaag in het oranje de kleur van ALS), had uiteraard vooraf enige zenuwen, maar is dankbaar en zichtbaar onder de indruk van de enorme opkomst en alle aandacht die er naar haar, haar familie en deze avond, uitgaat. De gastvrouw van de avond is Debby van der Zande (bekend van social media), die zich op haar eigen unieke, no-nonsens wijze in het dialect door de avond kletst. Het is een avond met een lach en een traan. De lootjes voor de grote verloting, mede mogelijk gemaakt door alle aanwezige ondernemers, vinden gretig aftrek. Een modeshow mag op een ladiesnight natuurlijk niet ontbreken. Een drietal lieftallige meiskes showt kinderkleding, een tweetal knappe heren heeft het lef om ook voor de bühne te flaneren, de vriendinnen van José showen de kleding van Simoon en Onze Tante

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication