2

Siem HORSTMAN 8 juli 2024 Trotse ouders Martine Tijs en Huub Horstman Haven 2 8151 CA Lemelerveld Wij willen u bedanken voor alle steun en betrokkenheid na het overlijden van onze zorgzame vader, schoonvader en oh zo trotse opa Willy Roelofs De wijze waarop u met ons heeft meegeleefd was hartverwarmend. Heel veel dank voor zoveel steun en troost. Frida en Richard Fleur, Daan Gerwin en Marloes Nick, Tim, Evi Lemelerveld, juli 2024 Spontane fotografie Cliënten Wmo en Jeugdhulp positief over ondersteuning 06-30 98 23 90 info@fotomarian.com _________________________ - Straatzand, tuingrond, compost, metselzand, grind, zandbakkenzand nodig? Bel 0572-37 12 90 Roelofs Lemelerveld. Zowel afhalen als bezorgen is mogelijk. _________________________ _________________________ - Volleybalvereniging De Bevers. Opgave en informatie bij Edmunda Hogenkamp, tel. 0546-67 34 93. _________________________ _________________________ - Voetbalvereniging Lemelerveld. Opgave (jeugd-)leden via www.vvlemelerveld.nl/ lidmaatschap. Bij vragen mail naar ledenadministratie@ vvlemelerveld.nl. _________________________ _________________________ - Gevonden op Kroonplein: baby-armbandje met naam “VAYA”. Mist u deze, stuur dan een e-mail naar mgmnijboer@hotmail.com _________________________ ellen@ellenoverweg.nl ellenoverweg.nl verschijnt elke week uitgave: drukkerij van asselt ambachtsweg 3 8152 ba lemelerveld T 0572-37 21 55 E info@drukkerijvanasselt.nl I www.drukkerijvanasselt.nl inleveren • advertenties: zwart/wit: dinsdags tot 10.00 uur kleur: ‘s maandags tot 10.00 uur • redactioneel: ‘s maandags tot 09.00 uur (0572) 74 52 02 (dag en nacht bereikbaar) Gemeente Dalfsen scoort hoog op kwaliteit en contact Inwoners die in 2023 gebruik hebben gemaakt van een Wmoof Jeugdhulpvoorziening zijn tevreden over de ondersteuning van en contact met de gemeente Dalfsen. Wel ervaren ze de dienstverlening als langzamer dan voorgaande jaren. Dat blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek Jeugd en Wmo door onderzoeksbureau Triqs, in opdracht van de gemeente Dalfsen. Cliënten met een Wmo-voorziening (Wet maatschappelijke ondersteuning) zijn tevreden over het aanvraagproces. 82 procent van de deelnemers geeft aan te weten waar ze zich kunnen melden. Deelnemers hebben over het algemeen het idee dat de medewerkers hen serieus nemen (81 procent). Ruim driekwart zegt dat er samen met de medewerker naar oplossingen is gezocht en dat er aandacht was voor zijn/haar privacy (79 procent). Complexiteit van Wmo-meldingen Op de vraag ‘Ik werd snel geholpen’ is evenals in voorgaande jaren een daling te zien: 65 procent t.o.v. 67 procent in 2022 en 71 procent in 2021. Ook kreeg de gemeente van inwoners een lager rapportcijfer: een 6,1, waar in 2022 nog het rapportcijfer 6,4 werd gegeven. Een reden hiervoor kan zijn dat het aantal Wmo-meldingen en de complexiteit daarvan significant is toegenomen, waardoor het in 2023 niet is gelukt de wachttijden terug te dringen. Daarbij komt het voor dat inwoners ook bij een zorgaanbieder, vaak door personeelstekorten, op een wachtlijst komen. Het Wmo-proces en het terugdringen van de (lange) wachttijden blijven punten van aandacht. Daarvoor zijn verbetermaatregelen getroffen, zoals de werving van nieuwe Wmo-consulenten. Ook is ingezet op efficiëntere werkprocessen. Breder uitvragen door de medewerker Op de vraag of de medewerker ook gevraagd heeft hoe het met de cliënt gaat op andere gebieden (zoals financiën, huisvesting en zingeving), antwoordt 50% dat de medewerker niet alleen de hulpvraag heeft besproken, maar ook geïnformeerd heeft hoe het verder met de cliënt gaat. 20% geeft echter aan dat alleen de hulpvraag is besproken en dat er niet gevraagd is hoe het met hem of haar ging op andere gebieden. De verwachting is dat op dit punt - mede in het kader van positieve gezondheid - nog winst te behalen is. Dit neemt de gemeente Dalfsen mee als verbeterpunt. Tevreden over aanvraagproces Ook ouders van kinderen die in 2023 Jeugdhulp ontvingen, zijn tevreden over het aanvraagproces van deze ondersteuning. 81 procent zegt dat zij de hulp konden krijgen die het kind nodig had. 80 procent is tevreden met het contact met de medewerker van de gemeente. De meerjarenvergelijking in het onderzoek laat bij het contact met de gemeente een lichte daling zien ten opzichte van 2022. Rapportcijfers voor 2023 variëren tussen de 6,6 en 7,9. Een mogelijke oorzaak van deze daling kan zijn dat de werkvoorraad van consultenten door ziekte en personeelswisseling hoog is en er wordt gewerkt met wachtlijsten. Verbeterpunten Jeugdhulp Binnen de regio IJsselland wordt gekeken of en hoe de wachttijden bij de jeugdzorgaanbieders verminderd kunnen worden. Uit de meetresultaten blijkt ook, dat niet alle ouders weten waar ze terecht kunnen met vragen. Daarom gaat de gemeente Dalfsen bekijken hoe ze bijvoorbeeld via de Infopunten meer bekendheid kan krijgen bij inwoners. Apotheek Lemelerveld Gewijzigde openingstijden zomervakantie Vanwege de personele bezetting hebben wij in de zomerperiode gewijzigde openingstijden. We zijn geopend van 8:30 tot 12:30 en van 13:30 tot 17:30. Het gaat om de periode van maandag 22 juli t/m vrijdag 30 augustus. We hopen op uw begrip. Team Apotheek Lemelerveld Vilstersestraat 33 8152 AA Lemelerveld

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication