9

KATPROTHOI(Y) - HEMELVAARTSDAG Hemelvaartsdag 2020. Het Coronatijdperk. Misschien wel dauwtrappen maar niet in groepsverband. Hoe anders was dat in 1969. De Lemelerveldse jeugd organiseerde een groots opgezette tocht naar De Lemelerberg onder de naam: KatProtHoi. Wat stond voor Katholiek, Protestant, Hoi (werd later Hoy). Vier jaar lang werd deze manifestatie op Hemelvaartsdag georganiseerd. Een tijdje geleden plaatsen we een oproep om herinneringen en ervaringen van deelnemers hierover te horen. Hier werd door een aantal mensen gehoor aangegeven waaronder twee uitgebreide verslagen van de organisatoren van het eerste uur, Huub Jansen en Henk Hagedoorn. Uit de verslagen van hen citeren we graag. Het ontstaan van KatProtHoi De KatProtHoi manifestatie is ontstaan doordat leden van de drie jeugdsozen in Lemelerveld (Katholieke, Hervormde en Gereformeerde) contact zochten met elkaar. Martin Schuttert (Gereformeerde Jeugdsoos), Henk Hagedoorn (Hervormde Jeugdsoos) en Huub Jansen (Katholieke Jeugdsoos). De zestiger jaren waren in de Nederlandse geschiedenis roemruchte jaren. Er was een generatieconflict gaande. Provo’s, de Maagdenhuisbezetting, Flower Power. Er heerste een sfeer van verwachting onder de jongeren. Zij zouden de wereld gaan veranderen in eerlijker, creatiever, vrediger en liefdevoller. Er kwam andere muziek: Bob Dylan, de Beatles, de Rolling Stones. De kleding, haardracht en rookcultuur veranderde. Er ontstond protest tegen de Vietnamoorlog, tegen apartheid, Martin Luther King werd vermoord. De jongeren zouden het allemaal anders doen. Ook dat begon in Lemelerveld door te dringen. Oecumene was een belangrijk begrip aan het worden. Vandaaruit ontstond het idee voor de eerste KatProtHoi. 1969 De eerste KatProtHoi - Lemelerberg Henk Hagedoorn: De eerste Katprothoi was op de Lemelerberg. Vanuit Lemelerveld liepen we op Hemelvaartsdag met een enorme groep jongeren naar de Lemelerberg en daar werd een bijeenkomst gehouden op een helling ergens bij het hoogste punt. Aan de basis lag natuurlijk het traditionele dauwtrappen en de activiteiten hadden een nauwe band met de vredesweek. Het was een feest met veel muziek en zang. Er trad een Country and Westernband op en we zongen de bekende gospelsongs. We shall overcome gaf je toen nog rillingen. De geestelijken uit het dorp hielden hun hagepreek. Het was volgens mij de eerste oecumenische bijeenkomst in het dorp. De bijeenkomst ademde vernieuwing en verfrissing. Een nieuwe tijd was aangebroken. Na afloop teruglopen naar het dorp. Huub Jansen: Het was mooi weer. De tocht startte en eindigde bij de Gereformeerde kerk aan de Meester Gorisstraat. We liepen zingend, pratend, vrolijk en opgewonden naar een open terrein op de flank van de Lemelerberg. Er was een progressieve dominee die ‘de Bergrede’ hield en volgens mij was er ook een progressieve kapelaan die sprak. Pastoor Reyers hield zich op de vlakte maar kwam wel een bezoekje brengen. Nadien wandelden we achter een paardenkoets met daarop Ben Steneker, een Country & Westernzanger uit Twente, terug. 1970 De tweede KatProtHoi – Lemelerberg/Openluchttheater Ommen Henk: De tweede Katprothoi stond in een ander licht. Dit kwam mede omdat de organisatoren in navolging van bij voorbeeld de Beatles geïnteresseerd raakten in de Indische cultuur. Het zoeken van verlichting en meer gericht zijn op jezelf en je eigen bewustzijn. Opnieuw een wandeltocht over de Lemelerberg op Hemelvaartsdag, met onderweg een symbolische zelfverbranding. Om eerlijk te zijn ging het me een beetje boven de pet, maar het was wel erg leuk. Dit keer eindigde de tocht in het openluchttheater in Ommen. Het werd ook een beetje een magische dag, met opnieuw muziek, zang van gospels en ik herinner me een Indiase muzikant, die op een soort trekorgel zijn muziek maakte. Voor de deelnemers was er eten en drinken in de sfeer van de bijeenkomst. Na afloop werden de deelnemers met trekkers en platte wagens teruggereden naar Lemelerveld. Vooral de leden van de hervormde jeugdsoos, boerenjongens over het algemeen, hadden deze rit mogelijk gemaakt. Huub: Opnieuw met mooi weer ging de tocht naar een terrein op of tegen de Lemelerberg. Op het terrein was een grote tenttempel gebouwd met een mooie grote open ruimte daarvoor. Met informatiekraampjes en presentaties over landen en volkeren in wat toen heette de Derde Wereld of Ontwikkelingslanden noemden. De toenmalige Minister voor Ontwikkelingssamenwerking Udink van de CHU (een van de voorlopers van het CDA) was uitgenodigd om te spreken maar hij ging niet op de uitnodiging in. In 1966 was er de grote landelijke actie ‘Eten voor India’. Gerechtigheid, gelijkheid en vrede voor iedereen, daar stonden we ook voor. Het ging niet alleen over onrecht en armoede maar ook over cultuur en ontwikkeling. Onder het zingen van onder andere Let The Sunshine voelde die hele dag als een ontspannen, vrolijke en serieuze, hippieachtige sfeer. 1971 De derde Katprothoy - Krieghuusbelten Henk: De derde en voor mij laatste Katprothoy (de i werd een y) vond plaats op de Krieghuusbelten. De sfeer was dit keer meer hippie-achtig. De maatschappij raakte op hol en wij ook. De formule bleef in grote lijnen hetzelfde. Een wandeltocht op Hemelvaartsdag, muziek, zang, toespraken, eten en drinken. Een band ergens uit Drenthe die in een commune leefden maakte muziek, hoewel ik me daar niet veel van herinner. Er was een enorme schutting gebouwd, die door de deelnemers beschilderd werd en er was een doolhof van landbouwplastic. Het aantal deelnemers viel wat tegen, zodat we maar net uit de kosten kwamen. Daar moesten we na afloop nog behoorlijk aan trekken. Hoewel de organisatie soepel verliep, met heel veel vrijwilligers in een Katprothoy shirt was het magische er een beetje vanaf. Het werd een wat landerige dag voor veel mensen, maar gelukkig met prachtig weer. Uiteindelijk wandelde iedereen terug naar het dorp. Het was ook niet zo bijzonder meer om gezamenlijk dit te organiseren. We waren al gefuseerd en ook in het dorp ontstond samenwerking tussen de kerken. 1972 – de laatste KatProtHoy – Lemelerberg De organisatie van deze laatste Katprothoy was in handen van een Stuurgroep van Jeugdsoos Flintsjip. In deze Stuurgroep zaten: Maria Tielbeke, Joke Boschman, Dick Boschman, Herman Zwakenberg en Henk Hagedoorn. Het thema voor deze laatste Katprothoy was: Jongeren en Jezus. Geloven of niet geloven, Jesus Christ Superstar and who am I? Opnieuw was er veel belangstelling voor deze manifestatie van jongeren uit de hele regio. De herinneringen Huub: Onvergetelijk. Ik heb geen foto’s van KatProtHoi, de affiche, dat op een voorpagina van de Lemelervelder stond, reist nog steeds met me mee. Die onderlinge solidariteit, de hulp van alles en iedereen, de daadkracht en geestdrift in de voorbereiding en de uitvoering is me altijd bij gebleven voor mij blijft het een indrukwekkende en onvergetelijke positieve periode. Henk: Katprothoy was dus klaar. Het motto was gerealiseerd en in de jaren erna richtten we ons op veel andere en soms vernieuwde activiteiten. Een mooi voorbeeld was het paasvuur op het Deventerpunt, met tal van activiteiten. Ook een beetje de Katprothoy sfeer, maar we noemden het niet meer zo. Mijn herinneringen aan Lemelerveld zijn mooi. Het was een prachtige periode, met veel vriendschap en uitdagingen. Ook van Hendrik van Luinen ontvingen we een berichtje. Hij had mooie herinneringen aan dit evenement. Vooral het optreden van Ben Steneker had grote indruk op hem gemaakt. Nawoord Achteraf gezien is dit een belangrijke periode geweest voor veel jongeren in Lemelerveld. Het was een tijd van verandering zowel op het gebied van geloof als van de samenleving in zijn geheel. Er werd veel gediscussieerd en er ontstonden op allerlei terreinen initiatieven. De roemruchte zestiger jaren waren zeker niet aan Lemelerveld voorbij gegaan. Dat er behoefte aan dit soort manifestaties was blijkt wel uit het grote aantal deelnemers destijds. Graag willen we de Historische Werkgroep Lemelerveld bedanken voor de krantenartikelen uit die tijd. Er zijn meer dan 50 foto’s uit 1970 en 1971 gedigitaliseerd. Deze zijn vanaf Hemelvaartsdag op Sukerbiet te bekijken met nog meer informatie en het programmaboekje uit 1970. anneT scHoorleMMer en Hans Heerink 1970 ­ Onderweg naar Ommen 1970 ­ Symbolische zelfverbranding in Ommen 1970 ­ Openluchttheater Ommen 1971 ­ Krieghuusbelten

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication