40e jaargang nr. 1945 - 27 mei 2020 Lemelerveldse soldaten aan het coronafront: deel 5 Coronatijd in het basisonderwijs Met een paar belletjes naar de directeuren van Kindcentrum Heidepark en H.Hartschool bleken de beide directeuren graag hun ervaringen van de bijzondere afgelopen periode te willen vertellen. Deze week laten we Mariëtte Reimert, directeur van H.Hartschool, aan het woord. Een heel verhaal, en volgende week komt ook haar collega van Heidepark aan het woord: producten normaliter overvloedig liggen. Foto: EigEn Foto Het zal toch niet zo’n vaart lopen dat de scholen dicht gaan! Maar op 16 maart jl. werd dat wel een feit, ook voor de scholen in Lemelerveld. H.Hartschool had zich na een langere aanlooptijd helemaal voorbereid op de onthulling van de nieuwe naam van de school maar de lockdown doorkruiste deze plannen. Maar met H.Hartschool, al 96 jaar als trouwe onderwijsbondgenoot in Lemelerveld, voelde het ook vertrouwd om deze onbekende en angstaanjagende vijand, genaamd Covid, buiten de deuren van de school en de gezinnen te houden. Met de lockdown, kwam het fysieke onderwijs en samen school zijn tot stand. Zondagavond, direct na de bekendmaking hebben we een crisisberaad belegd, om te bespreken wat dit betekent voor onze school, onze kinderen, de ouders en natuurlijk hoe we het onderwijs vorm moeten gaan geven. Al die eerste avond, na het telefonische spreekuur, kregen we een beeld van de noodzakelijke opvang vanaf morgen. We stuurden zowel de kinderen als de ouders een brief met daarin uitleg over wat onze plannen waren. Na 2 dagen stond het digitale onderwijs en het onderwijs op afstand, waarbij de leerkrachten per mail, per app, per videobellen zowel individuele instructie en begeleiding boden als aan de groep. Leerkrachten zijn heldhaftig. Ze staan naast de kinderen en zeggen: “Ik ga met je mee, ik help je”. Ze bereiden leerlingen voor op de ingewikkelde maatschappij, die daarnaast ook nog eens angstig geworden is door de komst van Corona. Na een week van herschikken in de nieuwe situatie merkten we dat iedereen een beetje zijn draai had gevonden en wende aan onze nieuwe werkelijkheid. Het heeft veel gevraagd van een ieder om alle ballen hoog te houden. We realiseerden ons dat ouders - naast hun eigen werk en routines - gevraagd werd om allerlei wellicht nieuwe rollen op zich te nemen zoals motivator, inspirator, oppasser, pedagoog, didacticus, scheidsrechter, computerdeskundige en soms als achterhetbehangplakker, naast hun vaste rol als liefhebbende ouder! Dat zal niet altijd meegevallen zijn! Centraal staat, dat wij als team van leerkrachten graag willen ondersteunen daar waar het kan en mag! We moeten er samen het beste van maken. Er is reeds in die eerste week veel opgezet door het team. Met veel enthousiasme werden lesprogramma’s opgezet en kwam er zicht op wat kinderen al bereikt hadden. Daarna kwam de verfijning door meer maatwerk te willen bieden in de lesstof, maar ook dat er meer uitdagende opdrachten kwamen naast het gewone schoolwerk. Er werden instructiefilmpjes en animatiefilmpjes gemaakt. Ons beroemde eitje tikken, mocht natuurlijk niet zomaar voorbij gaan of wat te denken van het filmpje over de koningsspelen met leerkrachten. Daarnaast kwamen er tal van instructie filmpjes om de kinderen verder te helpen, of uit te dagen om deel te nemen aan een challenge. Een mooi voorbeeld hierbij is het filmpje van meester Sander met de opdracht om met spaghetti en spekkies een bouwwerk te maken. De supermarkt kende op dat moment niet alleen lege schappen bij het toiletpapier, maar ook op de plekken waar eerdergenoemde Fijn, dat we hebben kunnen ondersteunen daar waar het extra nodig was, in de vorm van een leenlaptop, extra opvang bieden als dat voor de thuissituatie prettiger is, een luisterend oor als er zorgen zijn maar daarnaast ook hele gezellige gesprekjes tussen de juf of meester met het individuele kind, met het gezin of door een klassengesprek. We kregen een inkijkje in de thuissituatie en zijn geraakt door de betrokkenheid en saamhorigheid van de ouders & kinderen en de waardering die meermaals is uitgesproken naar ons. Waar we als volwassenen samen de nadruk op hebben willen leggen, is dat kinderen nu behoefte hebben om zich veilig en geliefd te voelen. Het idee te hebben dat het allemaal goed gaat komen. Ze horen niet alleen alles wat er gebeurt maar ze voelen ook onze spanning en angst. Zij hebben nog nooit zoiets meegemaakt. Ja, het idee van een paar weken vrij vonden ze vast geweldig en ze hadden vast het idee dat het een ontzettend leuke vakantie ging worden, zich niet realiserend dat de werkelijkheid is dat ze vast thuis zitten zonder hun vrienden te kunnen zien. Er is dus nadruk gelegd om naast het schoolwerk, samen in de tuin te spelen, koekjes te bakken, te kliederen met verf, bordspellen te spelen of films te kijken. Samen experimenteren of virtuele rondleidingen af te leggen in musea of dierentuinen. Een boek te lezen samen met het hele gezin of lekker onder een dekentje en soms even helemaal niets doen. - Vervolg op pagina 3 - Adverteren in Wij informeren u graag over de aantrekkelijke tarieven Tel. (0572) 37 21 55 info@drukkerijvanasselt.nl www.drukkerijvanasselt.nl of scan deze QR Code
2 Online Touch Home