1

38e jaargang nr. 1881 - 6 februari 2019 N 348, we zijn de weg kwijt Vol enthousiasme is de BAM begonnen aan de 348, maar nadat sinds oktober de stoplichten werken hebben we het idee, dat ze in een winterslaap gesust zijn. Steeds meer Lemelervelders beginnen zich af te vragen, wat de oorzaak is van deze radiostilte en stagnatie. Onder hen ook Gerard Harmsen, die zaterdagmorgen aanschoof bij mij aan de keukentafel om alle knelpunten maar eens op te sommen. En dat was een hele waslijst. Worden we weer voor het lapje gehouden, zijn er fouten gemaakt, is er weer geld te weinig of waarom moet het zolang duren. Plankenkoorts haalt weer alles uit de cast Woensdagavond 30 januari zat de zaal nagenoeg vol voor de eerste toneeluitvoering van Plankenkoorts met: “Het kan nog erger” geschreven door René Dolstra. Op zondagmiddag 3 februari was de voorstelling zelfs helemaal uitverkocht. Even weer een avondje of middag kleinkunst in zaal Reimink. Een komedie, waarin zelfs hemelse krachten aangewend worden om de lachspieren van het publiek overwerk te bezorgen. Voor de hoofdrolspelers moet het een race tegen de klok zijn geweest om enorme lappen tekst uit het hoofd te leren. En ze zijn daar uitstekend in geslaagd. Centraal staat een erfeniskwestie van een onbekende tante en met knap acteerwerk van de twee nichtjes (Masha Kampman en Rianne van de Klippe) en hun vader (Sander de Greef) zorgt dit hilarische taferelen. Tijdens de verschijning van de aartsengel werd het spel bevroren en moesten de acteurs minutenlang versteend blijven staan, totdat de engel weer gevlogen was. Uiteindelijk kwam alles weer op zijn pootjes terecht en kon Plankenkoorts een staande ovatie en de bloemen in ontvangst nemen. Misschien ten overvloede, onderstaande opsomming voor de verantwoordelijke partijen (de provincie Overijssel, de gemeente Dalfsen en de aannemer BAM). Op dinsdag 12 februari is er een infoavond van college van B&W van de gemeente Dalfsen in samenwerking met plaatselijk belang in zaal Reimink. Het zou eens een lange vergadering kunnen worden: voor TeksT: WillemvanTrui FoTo’s Hans Heerink •De N348 heeft een mooi nieuw wegdek gekregen met geluidsarme toplaag. Prima, maar het zingen van de banden is wel groter geworden en als de auto’s met de banden de gebobbelde strepen raken, schrik je je als toevallige passant een hoedje. Gala-avond der Sprokkelaars: Nog maar een paar dagen…. Beste Sprokkelaars en Sprokkelinnen, Nog even en dan zit mijn regeertijd over het Sprokkeldorp er op. Ik heb er fantastisch van genoten! Het ene hoogtepunt was nog hoger dan het andere, maar nu wordt het tijd om de scepter over te dragen. Ik kan u vast verklappen dat ik er samen met Prins Floris de 55e in geslaagd ben om een meer dan waardig opvolger aan te wijzen: Daar zit muziek in hoor! Deze ‘nieuwe’ staat dan ook al maanden te trappelen, en kan niet wachten om zichzelf a.s. zaterdag 9 februari te presenteren als Nieuwe Prins(es) der Sprokkelaars! Bij deze wil ik jullie allemaal van harte uitnodigen om mij zaterdag te komen uitzwaaien, en de nieuwe Prins(es) een warm onthaal te geven. Zaterdag 9 februari, Residentie Reimink, 20.30 uur. Wees welkom! •Aansluiting op- en afritten veel te scherpe bochten en te smal wegdek. In de bochten laten de sporen in de berm zien, dat de breedte van de weg totaal ontoereikend is. •Komend uit de Kerkstraat/Kanaaldijk staat bij ten Broeke een ANWB-bord met rechtsaf richting Raalte/Deventer. De eerste Lemelervelder moet zich nog melden, die dit doet. •De verlichte logo’s van Lemelerveld en ’t Febriek met de sukerbiet zijn een prachtig idee maar wel erg jammer, dat de verlichting het maar even gedaan heeft. Eerst werd er nog stroom afgetapt bij de aanwonenden(!!) maar ook dat was tijdelijk. Vergeten stroompunten aan te leggen of is het licht te fel?? Het lijkt een beetje op een fiets als verjaardagskadootje voor een kind…… maar dan zonder ketting. •Het vervallen van de bestaande oprit blijkt voor veel automobilisten niet geheel te werken. Meerdere malen per dag nemen auto’s en zelfs busjes van bedrijven uit ons dorp de drempel bij het tankstation en gaan dan alsnog daar de N348 op richting Raalte of zelfs richting Ommen. Jammer dat de oude oprit vervallen is, maar ik heb begrepen, dat een dorp niet meer dan twee op/afritten mag hebben. •De Handelsweg is aangesloten op de afslag Zuid, maar daar is het ook bij gebleven. In het donker rijdend naar of vanaf de stoplichten is levensgevaarlijk. Zeker bij slecht zicht. Er staat geen streep op de weg, geen enkele verlichting, maar wel een diepe sloot •De Parallelweg is nu de toegangsweg geworden voor Lemelerveld Zuid, maar is daar totaal ongeschikt voor. De gemiddelde snelheid ligt eerder bij 80 dan 50, de weg is te smal voor het mogen aanbrengen van een middenstreep, het asfalt is zwaar beschadigd en een extra handicap voor de fietsers, die toch al ogen voor en achter moeten hebben om veilig de Achterkampsweg te halen. In de bocht bij de aansluiting ontstaan hilarische taferelen als twee personenauto’s elkaar moeten passeren, laat staan als er een zwaarder voertuig langs moet. De straatverlichting, waarvoor al wel opdracht voor gegeven is, moet met spoed aangebracht worden. Als voetganger is het levensgevaarlijk om in het donker je een weg te banen door het gras, want een fatsoenlijk voetpad is er niet en dat terwijl dit gewoon bebouwde kom is. Bovendien rijden de auto’s je de veters uit de schoenen en moet je regelmatig opzij springen om niet platgereden te worden. - vervolg op pagina 3 -

2 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication