trekken we de komende jaren door. Met ICT bijvoorbeeld. Voorheen lag het accent op de hardware, dat verleggen we naar de verbinding tussen onderwijs en ICT. Ook voor het personeelsbeleid geldt dat we een volgende stap kunnen zetten, van pragmatische instrumenten naar inhoudelijk en onderscheidend beleid. De identiteit is onveranderd. We koesteren de plek die God op onze scholen heeft. Maar ook qua identiteit komt er een dimensie bij. Waar we ons de afgelopen jaren richtten op onze roeping en betekenis in de school, zoeken we naar wegen om uit te delen van het kostbare geschenk dat we hebben. Het project Mission is daarvan een schitterend voorbeeld. In het afgelopen jaar is dat verder uitgebouwd met prachtige projecten die bijdroegen aan de geloofsontwikkeling van onze leerlingen maar tegelijk aan hun en onze betekenis voor de mensen om ons heen. Net als bij veel van onze tieners is het zelfbewustzijn van de scholen verder toegenomen. We kijken minder in de spiegel en meer door het raam naar buiten. Een boom geplant aan water Rotterdam koos dit jaar voor het thema van psalm 1. Dat beeld past prachtig bij de Passie in 2016. Er staat een sterke boom met stevige wortels. Onze God heeft ons voorzien van voeding, van licht en ruimte. We zien de vruchten bij leerlingen, die groeien in geloof en van wie er velen zelfbewust getuigen van hun Heiland. Het zijn vruchten die niet in onze jaarplannen stonden. Genadegaven van onze trouwe God. Hij regeerde in 2016 in onze scholen. Hij zal dat de komende jaren blijven doen. Op Hem is onze hoop. Gerard Toonen bestuurder 5 Mission Op de drie scholen hebben projecten plaatsgevonden waarbij leerlingen hun talent inzetten voor mensen om hen heen. Rolstoeldansen met bejaarden, een sportmiddag voor minderjarige asielzoekers, kerstpakketten bezorgen bij gezinnen, rozen rondbrengen bij de buren. Het waren doorgaans initiatieven van de leerlingen zelf die in alternatieve lesweken werden uitgevoerd.
6 Online Touch Home