13

ook verdieping. Aandacht voor de klassieken betekent ‘terug naar de bron’: hier liggen niet alleen de wortels van cultuur en wetenschap, maar ook de wortels van de eerste christengemeenten. Het gymnasium betekent: wel extra vakken, geen extra uren. In vwo 5 of 6 gaan de leerlingen, samen met leerlingen en docenten van de Passie Utrecht, op reis naar Rome. Profielkeuze havo en vwo Aan het einde van het derde leerjaar maakt de leerling een keuze voor een profiel. In klas drie volgt de leerling een Loopbaanoriëntatie-traject als voorbereiding op de profielkeuze. Het profiel bestaat uit een aantal vakken waarin de leerling examen zal doen. Er zijn vier profielen: • Natuur en Techniek, vooral gericht op exacte studies en techniek. • Natuur en Gezondheid, vooral gericht op de medische en biologische studies. • Economie en Maatschappij, vooral gericht op economische, commerciële en managementstudies. • Cultuur en Maatschappij, vooral gericht op sociale, culturele en onderwijsstudies. Een profiel bestaat uit een aantal vakken en is opgebouwd uit: • een gemeenschappelijk deel dat voor alle profielen gelijk is; • een profieldeel met vakken die kenmerkend zijn voor het profiel; • profielkeuzevakken; • een vrij deel. Het vrije deel wordt door de Passie ingevuld met o.a. godsdienst, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en mentoraat. Daarnaast kiezen de leerlingen in het vrije deel minstens één examenvak uit een (ander) profiel. Zij-instromer havo 4 Naast de leerlingen uit leerjaar 3 van havo en vwo bestaat de mogelijkheid voor leerlingen uit het vmbo-tl om na het 13 behalen van het eindexamen vmbo-tl in te stromen in havo 4. Met deze leerlingen vindt een intakegesprek plaats waarin de profielkeuze, motivatie en de overstap naar havo wordt besproken. PassiePrisma In de eerste twee leerjaren volgt iedere leerling wekelijks een blokuur PassiePrisma. Anders dan bij het reguliere onderwijsaanbod bestaat de groepssamenstelling uit zowel vmbo tl, havo als vwo leerlingen, uit zowel leerjaar 1 als 2. Tijdens de Prisma-uren kiest de leerling uit een wisselend en veelkleurig programma-aanbod, bestaande uit 5 leerroutes: • Science • Believe-it • Kunst • Sport • Business De leerlingen ontdekken waar hun belangstelling en talenten liggen en werken aan verschillende vaardigheden (a.s. samenwerken, plannen en organiseren en ‘leren leren’). In leerjaar 3 gaan vmbo leerlingen op Prisma-vormingskamp naar de Ardennen. Naast (individuele) vakinhoudelijke opdrachten werken ze hier als groep veel samen door middel van outdoor activiteiten. In deze week wordt stilgestaan bij eigen grenzen en mogelijkheden en wat dit betekent voor de laatste twee jaren waarin de leerlingen gericht gaan werken aan het examen. Leerjaar 3 van de havo en vwo stroom volgen Prisma in projectvorm. Gedurende het jaar zijn er dagen waarin ‘de blik naar buiten’ wordt gericht. Hoe kunnen leerlingen hun talenten inzetten voor een ander en in de wereld om hen heen?

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication