ondersteuning lopen via het samenwerkingsverband waar elke school bij is aangesloten. Voor de Passie Rotterdam is dat Koers VO. De financiën voor passend onderwijs worden gebruikt om voldoende bekwaam personeel en middelen in te zetten voor de begeleiding. Binnen het samenwerkingsverband legt elke school een eigen accent in de zorgondersteuning. Op de Passie Rotterdam is dat ondersteuning aan leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum en/of AD(H)D. Meer informatie kunt u vinden op het schoolprofiel van onze school op de website https://koersvo.schoolprofielen.nl/ Samenwerkingsverband Voor sommige vormen van begeleiding wordt een bijdrage van ouders verwacht. Als de ondersteuning/ begeleiding van de leerling veel tijd en deskundigheid vereist, kan een arrangement worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband Koers VO. Bij toekenning van deze aanvraag ontvangt de school geld om een persoonlijk begeleider aan de leerling te koppelen. Aan onze school zijn verder verbonden: • een schoolmaatschappelijk werkster • begeleider passend onderwijs • jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Feijenoord (op de website is hierover meer informatie te vinden) • schoolbegeleidingsdienst Externe ondersteuning Als de benodigde begeleiding te specialistisch is, of de intensiteit van de begeleiding van onze capaciteit overschrijdt, zullen we dit bespreekbaar maken en zoeken we in samenwerking met het Loket Passend Onderwijs (LPO) van Koers VO naar een passende oplossing buiten de school. Dyslexie Alle brugklasleerlingen worden aan het begin van het schooljaar getest op dyslexie. Wanneer er (mogelijk) sprake is van dyslexie, dan wordt de leerling een half jaar begeleid binnen de Passie door middel van remedial teaching. Wanneer tijdens dit half jaar onvoldoende groei zichtbaar is, volgt een advies aan ouders voor vervolgonderzoek naar dyslexie. De dyslexiecoach is hiervoor aanspreekpunt. Ook aan leerlingen die al in bezit zijn van een dyslexieverklaring, biedt de dyslexiecoach begeleiding. Samen wordt in beeld gebracht welke begeleiding passend is. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van de laptop, verlengde toetstijd of één moderne vreemde taal minder volgen. Dyscalculie Voor leerlingen met dyscalculie worden maatregelen ‘op maat’ gezocht door de zorgcoördinator. Hierbij valt te denken aan een extra rekenles of wiskunde op eigen niveau. Compenserende maatregelen voor leerlingen met dyscalculie zijn in overleg met de school mogelijk. Privacy Een belangrijk uitgangspunt binnen de school is dat er respectvol wordt omgegaan met privacygevoelige informatie van de leerling. Het kan voorkomen dat het nodig is om bepaalde gegevens van leerlingen met lesgevende docenten te delen in verband met de voortgang van het onderwijsleerproces. Gedacht kan worden aan medische gegevens, officiële diagnoses als autisme, ad(h) d, dyslexie. Mochten ouders hier bezwaar tegen hebben, dan kan dit kenbaar gemaakt worden bij de inschrijving. Voor het verstrekken van gegevens aan derden vragen we altijd toestemming aan de ouders door middel van een toestemmingsformulier. 16
17 Online Touch Home