Het veiligheidsbeleid van de school is in eerste instantie gericht op de veilige sfeer: aandacht en warmte voor alle mensen in de school. Elke leerling en elke medewerker draagt aan die veilige omgeving bij Klachtenprocedure Op de Passie kunnen klachten op drie niveaus worden afgehandeld. Bij voorkeur wikkelen we vragen en klachten af in de directe communicatie tussen ouder en medewerker. In geval u het niet eens bent probeert u rechtstreeks contact op te nemen met de betreffende persoon. Lukt dit onvoldoende, dan kan één van de sectorleiders of de directeur de partijen tot elkaar proberen te brengen. Hebt u met elkaar gesproken, maar komt het toch niet tot een oplossing dan kunt u als ouder een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon bij de Landelijke Klachtencommissie. De Passie is aangesloten bij Stichting Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO). Uw klacht kan leiden tot een bepaald advies van de Klachtencommissie aan de school om bepaalde dingen te verbeteren of anders aan te pakken. Een eventuele klacht kunt u indienen bij het secretariaat van deze commissie. De gegevens van de Klachtencommissie zijn: Landelijke Stichting GCBO Postbus 82324, 2508 EH Den Haag Tel.: 070 – 386 16 97, e-mail: info@gcbo.nl Meer informatie over de verdere procedure vindt u op www.gcbo.nl onder Klachten. Interne vertrouwenspersoon In het geval van klachten met betrekking tot seksuele intimidatie, discriminatie of agressie kunnen de leerling en zijn ouders terecht bij de interne of de externe contactpersoon van de school. De interne vertrouwenspersoon functioneert als een luisterend oor en geeft de route aan die gevolgd moet of kan worden. De interne vertrouwenspersoon is de zorgcoördinator, mevr. A. Waardenburg, awr@passie.net, tel. 088-3372730. Externe vertrouwenspersoon Als Passie scholen maken we gebruik van de diensten van een externe vertrouwenspersoon die in dienst is bij Hogeschool Viaa in Zwolle. De externe vertrouwenspersoon heeft met name een taak wanneer er in de school sprake is van klachten m.b.t. seksuele intimidatie, discriminatie of agressie. Leerlingen of collega’s die daarvan het slachtoffer worden (en door b.v. de mentor of de zorgcoördinator niet afdoende kunnen worden bijgestaan) kunnen op deze externe vertrouwenspersoon een beroep doen. De externe vertrouwenspersoon helpt en/of bemiddelt. Hij ondersteunt de klager in de te volgen klachtenprocedure. Op dit moment heeft de heer Henk Grit van Viaa deze functie. Zijn contactgegevens zijn: Mail: h.grit@viaa.nl; tel 038 425 55 42. 22
23 Online Touch Home