Nederlands English

Verzuimbewaarkaart 2018 - 2019


Page 2
Beschikbaarheid ouders Verantwoordelijkheid ouders en leerling Check regelmatig het aanwezigheidsoverzicht in Magister, dit geldt zowel voor u als voor uw kind(eren). De school begint om 08.45 uur. We verwachten dat uw kind op tijd van huis vertrekt om op tijd op school te arriveren. Check met uw kind de vertrektijd en de reisroute naar school. Vertraging in het openbaar vervoer komt veelvuldig voor, het is wijs dit in te calculeren (neem een trein of bus eerder). Ook kan de dag van te voren de buienradar geraadpleegd worden, om zodoende ook op de weersomstandigheden te anticiperen en dus wellicht wat eerder te vertrekken. Te laat komen is standaard ongeoorloofd. Verslapen is geen geoorloofde reden om afwezig te zijn of te laat te komen. Ook als u zelf uw kind naar school brengt, is het van belang dat de leerling op tijd op school verschijnt. Vertrek op tijd om files voor te zijn. We gaan ervan uit dat de leerling zowel ’s avonds als ’s ochtends het rooster voor de komende dag bekijkt. De leerling is er altijd zelf verantwoordelijk voor dat hij/zij op de hoogte is van roosterwijzigingen. U kunt bellen voor een toelichting op het te laat komen van uw kind, maar de receptie of verzuimcoördinator besluit of het verzuim geoorloofd is of niet. We verwachten dat u telefonisch bereikbaar bent. Zorgt u ervoor dat uw juiste telefoonnummers in Magister staan. Geef eventuele wijzigingen door aan de administratie. Codering in Magister TO: te laat ongeoorloofd TG: te laat geoorloofd AO: absent ongeoorloofd AG: absent geoorloofd US: Uitgestuurd Bij 12 keer TO: eerste melding bij Leerplicht Bij 15 keer TO: tweede melding bij Leerplicht Medisch verlof Bezoek aan orthodontist, tandarts, therapeut en dergelijke worden zoveel mogelijk buiten schooltijden en niet tijdens toetsweken ingepland. De afspraak wordt altijd van te voren aan school gemeld. Mail de geplande afspraak naar: receptierotterdam@passie.net of laat het formulier ‘kennisgeving van afwezigheid’ in bij de receptie inleveren.

Schoolgids Rotterdam 2017-2018


Page 2
Wij geloven dat God voor ieder van ons in deze wereld een bestemming heeft. Hij heeft een doel met ons leven en een weg voor ons bereid. Hij heeft ons uniek geschapen en unieke talenten gegeven. Dat is waar de Passie-scholen voor staan. Samen gaan we met uw kind(eren), onze leerlingen op zoek naar hun bestemming. En dat is niet een kant-en-klaar plan voor de rest van je leven, maar een ontdekkingsreis naar de plek die wij mogen innemen in Gods Koninkrijk, in de wereld van hier en nu. Die volgende bestemming is onder andere de vervolgopleiding die de leerlingen na de Passie kiezen. We werken met ons kwaliteitsonderwijs aan de ontwikkeling van onze leerlingen waarin ze hun talenten ontdekken en met de beste cijfers een diploma halen. Ons doel is dat zij gemotiveerd en met zelfvertrouwen op de juiste plek in het vervolgonderwijs komen. Maar we willen meer! We willen onze leerlingen vormen. Vormen houdt voor ons in dat de leerlingen leren wie ze zelf zijn, dat ze Jezus volgen en oog en hart hebben voor de wereld om ons heen. Onze docenten helpen hen daarbij. Zij gaan met hen in gesprek en zijn zelf een aansprekend voorbeeld. ‘Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven.’ Jeremia 29:11 2 Kwaliteit en identiteit: een unieke combinatie op de Passiescholen. Wij zien het als onze opdracht om, samen met u als ouders, de leerlingen toe te rusten, zodat zij mogen leren wandelen richting Gods bestemming en hoop mogen verspreiden in de wereld om hen heen. drs. G.J.A. Toonen Bestuurder de Passie Scholen De grondslag van onze school, onze identiteit, is vastgelegd in artikel 2, lid 2, van de statuten van de Passie. De volledige statuten staan op onze website. Onze grondslag is vertaald naar een ‘identiteitsbewijs’, dat gericht is aan leerlingen en medewerkers. Het geeft een beschrijving van onze overtuiging en is de basis voor de keuzes die we maken. Onze identiteit bepaalt de plannen voor de toekomst en de prioriteiten die wij daarin stellen. Hier leest u onze missie in de vorm van een belofte. Het is de opdracht die we onszelf stellen en waar we ons dagelijks voor inzetten om hem in Gods kracht waar te maken. Onze passie? Dat is passie voor de Koning. Passie voor het koninkrijk van onze Heer. Passie voor jou en jouw plek in Zijn plan. Wat wij geloven Gods plan, jouw plaats Wij geloven dat God een plan met de wereld heeft. Hij heeft Zich aan Zijn schepping verbonden, en wil dat heel de wereld vol wordt van Zijn Heerlijkheid. Hij heeft ons geschapen naar Zijn beeld. En Hij wil ons inschakelen om Zijn doel te bereiken. Gods doel is niet veranderd. Ook niet toen wij mensen voor onze eigen heerlijkheid kozen. Door Jezus’ offer zijn wij verlost en ontvangen wij opnieuw een hoge positie in Gods plan. Hij wil ons herscheppen en gebruiken om Zijn doel met de schepping te realiseren. Zo wil God ook jou gebruiken. Hij heeft een plan met jou. Hij heeft zich aan jou verbonden. Hij wil dat jij vol bent van Zijn Heerlijkheid. Je mag op Hem lijken. Je mag Zijn medewerker zijn. Met de talenten die Hij je gaf. Met Zijn Geest die Hij je geeft. Wat wij zien Strijd... We zien voortdurende strijd tussen Gods rijk en het rijk van Zijn tegenstander. We zien een samenleving, waarin steeds minder plaats is voor de Here God en wat Hij te zeggen heeft. We zien mensen die hun bestemming zoeken buiten God. Daarmee verheerlijken ze ten diepste zichzelf in plaats van hun Schepper. God krijgt niet de eer die Hem toekomt. En mensen komen niet tot hun bestemming. Dat doet God pijn. Het doet ook ons pijn. Wat wij ook zien De Koning Tegelijkertijd zien we onze Koning aan het werk. We zien dat de Here God door Zijn Geest aan mensen kracht en vrijmoedigheid geeft, zodat ze Hem de eer geven die Hem toekomt. 3
Page 4
We zien dat mensen – ook jonge mensen – midden in deze maatschappij, Jezus volgen als hun Heer en Koning, in geloof, trouw, toewijding en gehoorzaamheid. Hun passie is ook de onze! Daar dragen we graag aan bij. Dat spreekt uit ons onderwijs en uit ons handelen. Wat wij beloven Jouw bestemming, onze passie Wij willen niets liever dan dat jij – leerling of medewerker - je talenten inzet voor Gods grote doel met Zijn Schepping. Dat je Hem aanbidt, dient èn regeert met alles wat Hij je geeft. Wij beloven aan elkaar dat we samen steeds meer ontdekken van Gods grootheid. Want zo leren we aanbidden. We beloven dat we naar elkaar kijken, steeds op zoek naar hoe God ons heeft bedoeld. Zodat we elkaar waarderen zoals Hij ons heeft gemaakt. Zodat ieder van ons zichzelf waardeert zoals hij of zij is gemaakt. En wij helpen elkaar om onze talenten te ontdekken en in te zetten voor de Koning. Zo leren we dienen. Wij helpen elkaar ook, om ons heen te kijken met de ogen van Jezus. Wij helpen elkaar met Zijn mond te spreken en met Zijn handen het goede te doen. Zo leren we in Gods kracht te regeren. Waarom wij dat kunnen Onze kracht We kunnen dit doen omdat we groot denken van onze Heiland. We hebben geleerd het niet van onszelf te verwachten, maar open te staan voor Hem: de wijsheid van Zijn Woord en de kracht van Zijn Geest. Onze Heiland is ook onze Leermeester. Van Hem leren we aanbidden. Van Hem leren we dienen door onze talenten in te zetten. Van Hem leren we regeren. Want doordat we ons geliefd weten gaan we liefdevol om met elkaar en strekken we ons uit naar mensen om ons heen. Al onze medewerkers zijn levende getuigen van het werk van die Heiland. In hun leven en in heel ons onderwijs klinkt de stem van onze Leermeester. Zijn liefde stempelt ons handelen. Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen. Spreuken 16:3 4 Waar je ons aan herkent Vurig Gods Geest woont in ons. Wij laten ons voortdurend door die Geest aanvuren. Dat is merkbaar in de school en stempelt ons handelen. Met het vuur van Gods Geest willen wij aanstekelijk zijn voor anderen. Verbonden Betrokken zijn bij de Passie is a way of life. Wij zijn verbonden met de bestemming van de school en met de mensen van de school. Vrij Wij weten ons verlost en vrij in de liefde van Christus. Als geen ander hebben wij het vertrouwen om tegen de stroom in te roeien en te geloven in wat nog niet zichtbaar is. Pionieren zit in onze aard. Lef kenmerkt ons denken. Wat er gebeurt als we onze belofte waarmaken … Ons verlangen... Ons verlangen is dat onze leerlingen midden in de samenleving, op de plaats die God hen geeft, herkenbaar zullen zijn. Herkenbaar niet zozeer als (oud)leerlingen van de Passie, maar als leerlingen en volgelingen van Jezus. Ons verlangen is dat elke leerling de school verlaat met een diploma èn een helder beeld van zijn bestemming, van zijn talenten en hoe hij die voor zijn Schepper in wil zetten. Ons verlangen is ook dat het heldere beeld, dat onze medewerkers van hun bijdrage aan de missie van onze school hebben, bijdraagt aan het waarmaken van onze belofte. Ieder met zijn of haar eigen talenten. Een goede organisatie, bekwame mensen en geweldige resultaten vormen daarvoor de basis. Ook daarover leggen wij verantwoording af. 5
Page 6
Voorwoord door bestuurder 2 Identiteitsbewijs 3 Inhoudsopgave 6 Schoolgegevens 8 Voorwoord door directeur 9 1. Ons onderwijsaanbod Vmbo-tl Lwoo Beroepsvoorbereidende stage Profielkeuze in vmbo-tl Examen in meer dan zes vakken PassieOpstroomProgramma Havo Vwo (atheneum en gymnasium) Gymnasium Profielkeuze havo en vwo Zij-instromer havo 4 Passie Prisma 2. Onderwijsprestaties Vensters voor verantwoording Overgangsrichtlijnen Onderwijskwaliteit Doorstroomtabel Overgangsrichtlijnen 11 11 11 11 11 12 12 12 12 12 13 13 13 14 14 14 14 14 14 3. PassiePlus Leerlingbegeleiding en -ondersteuning 15 Mentoraat PassiePlus team Passend onderwijs Samenwerkingsverband Externe ondersteuning Dyslexie Dyscalculie Privacy 4. Ziekte, verzuim en verlof Ziek en beter melden Geoorloofd verzuim Bijzonder verlof Ongeoorloofd verzuim Reizen van en naar school Informatie verzuim op de website 15 15 15 16 16 16 16 16 18 18 18 18 18 18 18 5. Toelatingscriteria/wervingsmomenten 19 Identiteit van de school Advies basisschool Aanmeldprocedure Wervingsmomenten 6. Omgang met elkaar Leefregels in en rond de school Gebruik van mobiele telefoons Liftgebruik Gebruik van beeldmateriaal 19 19 19 20 21 21 21 21 21 6 7. Veiligheid Klachtenprocedure Interne vertrouwenspersoon Externe vertrouwenspersoon Externe klachtencommissie Beroepscode Schoolongevallenverzekering 8. Studiekosten Schoolboeken Ouderbijdrage Excursies Schoolpas Kluisjes 22 22 22 22 22 23 23 24 24 24 24 24 24 9. Vormende activiteiten Beroepsstage Culturele activiteiten en excursies PassiePrayer en PassieStudy Kerst- en paasviering Openbaar schoolexamen muziek en drama 10. Lestijden 11. Lessentabel 12. Vakanties 13. Trefwoordenregister 25 25 25 25 25 25 26 27 28 30
Page 8
Managementteam Directeur (wnd) Drs. E.M. (Erik) Olislagers, eol@passie.net Plaatsvervangend directeur / sectorleider vmbo Mevr. C.J.M. Lansink, mls@passie.net Sectorleider havo Dhr. A.P. Helder, ahl@passie.net Sectorleider vwo Op moment van schrijven, nog nader te benoemen Adresgegevens De Passie Ulaanbaatarplein 6 3072 JP Rotterdam Tel. 088 33 72 730 www.depassiescholen.nl/rotterdam rotterdam@passie.net www.facebook.com/EbvoDePassieRotterdam Bereikbaarheid: Wanneer u gebruikmaakt van een navigatiesysteem, voer dan ‘Bananenstraat’ in als locatie. De Passie Rotterdam ligt naast metrostation Rijnhaven en is ook met openbaar vervoer zeer goed bereikbaar. Rondom de school is het betaald parkeren. 8 Jouw bestemming, onze passie! Dat beloven we aan de leerling. Hoe we dat iedere dag vormgeven, leest u in deze schoolgids, boordevol informatie over De Passie. Passie voor de wereld De Passie is een bijzondere school. We staan voor bijbelgetrouw evangelisch onderwijs en voor kwalitatief goed onderwijs. Juist deze combinatie maakt ons uniek. Naast een krachtige leeromgeving, waarin leerlingen door toegewijde en deskundige docenten worden voorbereid op hun examen en vervolgopleiding, bieden wij een omgeving aan leerlingen om geestelijke groei door te maken en op zoek te zijn naar de bestemming die God voor ons heeft. Tegelijkertijd staan we midden in de samenleving, midden in Rotterdam, en nemen we vol vertrouwen en overtuiging onze positie in binnen de maatschappij. Onze boodschap aan de leerlingen is: ‘de wereld om jou heen is ook jouw verantwoordelijkheid. Of die nu dichtbij is of veraf. We houden rekening met elkaar, doen en beleven veel samen en richten onze blik naar buiten de school. Want ook daar is een wereld voor jou om te ontdekken.’ Passie Plus De Passie is een bijzondere school. We bieden, in overleg met ouders en leerling, extra uitdaging en/of extra ondersteuning aan die leerlingen waarbij dit nodig is. Onze boodschap aan de leerlingen is: Op De Passie geven we speciaal aandacht aan jouw ontwikkeling. Heb je meer begeleiding nodig of juist extra uitdaging? Dan zoeken we naar mogelijkheden op maat.’ Passie Prisma De Passie is een bijzondere school. We bieden talenturen aan waarbij de leerling de keuze heeft uit verschillende modules. Onze boodschap aan de leerlingen is: ‘Elke week krijg je Prismauren. Jij kiest zelf uit het wisselende, veelkleurige programma-aanbod.’ Tot slot wens ik u en uw zoon of dochter een goede tijd toe op De Passie Rotterdam. We vertrouwen op een goede samenwerking met u onder de zegen van onze Heer. drs. E.M. (Erik) Olislagers Directeur De Passie Rotterdam
Page 10
10 De Passie is een school voor voortgezet onderwijs en biedt haar leerlingen een vmbo-, havo- of vwo-opleiding. De bestemming van onze leerlingen is onze passie! Daarom geven we kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Dat is voor ons betekenisvol onderwijs wat leerlingen voorbereidt op hun toekomst. De resultaten van ons onderwijs zijn hoog. We hebben oog voor de eigenheid van iedere leerling en sluiten daar binnen de klassikale setting op aan. De docenten op de Passie dragen in hun lessen niet alleen kennis over, maar proberen ook een vuur te ontsteken bij de leerling. De docent voegt een diepere dimensie toe aan het onderwijs en is gericht op de persoonlijke vorming van de leerling. Ons verlangen is dat elke leerling de school verlaat met een diploma en een helder beeld van zijn bestemming, van zijn talenten en hoe hij die voor zijn Schepper in wil zetten. Vmbo-tl Vmbo staat voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Het vmbo kent vier leerwegen: - basisberoepsgerichte leerweg (BBL) - kaderberoepsgerichte leerweg (KBL) - gemengde leerweg (GL) - theoretische leerweg (TL) Elke opleiding kent vier leerjaren en de leerling mag er in principe maximaal vijf jaar over doen om een diploma te behalen. Op de Passie Rotterdam hebben we de laatstgenoemde leerweg van het vmbo in huis: de theoretische leerweg. De leerling krijgt in deze theoretische leerweg van alles aangeboden om op het mbo de opleiding van het door hem/haar gewenste beroep te kiezen. Ook is doorstroming naar een havo opleiding een prima optie. Lwoo Bijzonder is dat we binnen de theoretische leerweg ondersteuning bieden aan leerlingen die wel het vmbo-tl niveau aankunnen, maar daarbij extra zorg nodig hebben, of een lwoo- beschikking hebben. Ondersteuning kan bijvoorbeeld bestaan uit het volgen van remedial teaching uren of wekelijkse begeleidingsgesprekken. Zo kan een leerling met een beperking of achterstand toch dit diploma behalen. Beroepsvoorbereidende stage In leerjaar 3 voer je een zogenaamde beroep oriënterende stage uit. Deze stage is bedoeld om je kennis te laten maken met een beroep. Je loopt één (havo en vwo) of twee (vmbo-tl) weken stage bij een bedrijf. Je krijgt voor elke dag opdrachten mee. Als afsluiting maak je een verslag. In principe zoek je jouw eigen stageplek. Lukt dit niet? Dan helpen we je bij het zoeken van een goede plek. Profielkeuze in vmbo-tl Aan het einde van klas drie kiest de leerling een profiel: Landbouw, Techniek, Zorg en welzijn of Economie. Voor elk profiel zijn enkele vakken verplicht opgenomen in het examenpakket. De lessentabel voor leerjaar drie is zo 11
Page 12
samengesteld, dat de leerling in klas vier in principe nog elk profiel kan kiezen. Om de profielkeuze zo goed mogelijk voor te bereiden, volgen de leerlingen vanaf het tweede leerjaar een LOB-traject (Loopbaan Oriëntatie en Beroep). Examen in meer dan zes vakken Op de Passie kan de leerling in klas drie één vak meer volgen dan wettelijk verplicht is. In klas 4 doen de meeste leerlingen dan ook examen in zeven vakken (normaal zes) en sommigen zelfs in acht vakken. Het is mogelijk de vakken zo te kiezen, dat een leerling in meerdere sectoren examen kan doen. PassieOpstroomProgramma Het volgen van extra vakken is ook interessant voor leerlingen die doorstromen naar het havo. Zij volgen eerst het vmbo, doen examen in zeven of acht vakken en stromen dan kansrijker door naar klas 4 van het havo. Bij doorstroom naar het havo wordt een speciaal opstroomprogramma aangeboden, zodat de leerling goed is voorbereid op het havo. Havo Het havo bereidt de leerling voor op een overstap naar het hoger beroepsonderwijs. Een belangrijk aandachtspunt is het aanleren van zelfstandigheid terwijl zij in verbondenheid samenwerken met klasgenoten. Zo ontdekt de leerling waar hij/zij goed in is. De leerling kan zo aan de slag om straks op het hbo of aanverwante opleiding een studie voor zijn/haar beroep te kiezen. Daarnaast behoort het naast diverse projectmiddagen en excursies, tot de mogelijkheden om modules filosofie te volgen, of vakken op vwo niveau af te sluiten. Vwo (atheneum en gymnasium) Het vwo bereidt de leerling voor op een vervolgstudie in het wetenschappelijk onderwijs. We dagen de leerling uit om zijn/haar intellectuele en creatieve talenten te ontwikkelen. Een vervolgstudie vraagt om gedegen kennis, maar vooral ook een zelfstandige en nieuwsgierige instelling van de leerling. Het vwo biedt de leerling volop mogelijkheden om zich breed te ontwikkelen: vakken in een hoger leerjaar, projectmiddagen, excursies, en de mogelijkheid om, naast het reguliere programma, modules te volgen aan een universiteit. We zien het als een uitdaging de leerling vanuit de Bijbel en de christelijke traditie na te laten denken over de vragen die in de maatschappij en in de wetenschap aan de orde komen. Gymnasium Het gymnasium biedt twee vakken extra aan: Latijn en Grieks. Binnen de gymnasiumstroom zijn dit hoofdvakken. Het gymnasium geeft verbreding (twee vakken erbij), maar 12 ook verdieping. Aandacht voor de klassieken betekent ‘terug naar de bron’: hier liggen niet alleen de wortels van cultuur en wetenschap, maar ook de wortels van de eerste christengemeenten. Het gymnasium betekent: wel extra vakken, geen extra uren. In vwo 5 of 6 gaan de leerlingen, samen met leerlingen en docenten van de Passie Utrecht, op reis naar Rome. Profielkeuze havo en vwo Aan het einde van het derde leerjaar maakt de leerling een keuze voor een profiel. In klas drie volgt de leerling een Loopbaanoriëntatie-traject als voorbereiding op de profielkeuze. Het profiel bestaat uit een aantal vakken waarin de leerling examen zal doen. Er zijn vier profielen: • Natuur en Techniek, vooral gericht op exacte studies en techniek. • Natuur en Gezondheid, vooral gericht op de medische en biologische studies. • Economie en Maatschappij, vooral gericht op economische, commerciële en managementstudies. • Cultuur en Maatschappij, vooral gericht op sociale, culturele en onderwijsstudies. Een profiel bestaat uit een aantal vakken en is opgebouwd uit: • een gemeenschappelijk deel dat voor alle profielen gelijk is; • een profieldeel met vakken die kenmerkend zijn voor het profiel; • profielkeuzevakken; • een vrij deel. Het vrije deel wordt door de Passie ingevuld met o.a. godsdienst, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en mentoraat. Daarnaast kiezen de leerlingen in het vrije deel minstens één examenvak uit een (ander) profiel. Zij-instromer havo 4 Naast de leerlingen uit leerjaar 3 van havo en vwo bestaat de mogelijkheid voor leerlingen uit het vmbo-tl om na het 13 behalen van het eindexamen vmbo-tl in te stromen in havo 4. Met deze leerlingen vindt een intakegesprek plaats waarin de profielkeuze, motivatie en de overstap naar havo wordt besproken. PassiePrisma In de eerste twee leerjaren volgt iedere leerling wekelijks een blokuur PassiePrisma. Anders dan bij het reguliere onderwijsaanbod bestaat de groepssamenstelling uit zowel vmbo tl, havo als vwo leerlingen, uit zowel leerjaar 1 als 2. Tijdens de Prisma-uren kiest de leerling uit een wisselend en veelkleurig programma-aanbod, bestaande uit 5 leerroutes: • Science • Believe-it • Kunst • Sport • Business De leerlingen ontdekken waar hun belangstelling en talenten liggen en werken aan verschillende vaardigheden (a.s. samenwerken, plannen en organiseren en ‘leren leren’). In leerjaar 3 gaan vmbo leerlingen op Prisma-vormingskamp naar de Ardennen. Naast (individuele) vakinhoudelijke opdrachten werken ze hier als groep veel samen door middel van outdoor activiteiten. In deze week wordt stilgestaan bij eigen grenzen en mogelijkheden en wat dit betekent voor de laatste twee jaren waarin de leerlingen gericht gaan werken aan het examen. Leerjaar 3 van de havo en vwo stroom volgen Prisma in projectvorm. Gedurende het jaar zijn er dagen waarin ‘de blik naar buiten’ wordt gericht. Hoe kunnen leerlingen hun talenten inzetten voor een ander en in de wereld om hen heen?
Page 14
Vensters voor verantwoording Onze school neemt deel aan het project Vensters voor verantwoording, een project waarbij veel cijfermatige informatie over scholen voor voortgezet onderwijs wordt verzameld in één systeem. Deze informatie is afkomstig van de onderwijsinspectie, het Ministerie van OC&W en van de scholen zelf. Vensters voor verantwoording biedt onze school een instrument om op betrouwbare basis in gesprek te gaan met ouders, leerlingen en medewerkers. U vindt de gegevens op de website van www.scholenopdekaart.nl. Doorstroomtabel 2014 2015 2016 2017 3 jaars gemiddelde vmbo havo vmbo 98% 92% 100% 100% 78% 100% 100% 84% 92% 100% 82% 95% 100% 81% 96% 0 vmbo tl Overgangsrichtlijnen Jaarlijks worden beslissingen genomen over de bevorderingen van leerlingen. Overgangsbeslissingen worden genomen in de overgangsvergadering. Deze beslissingen worden gebaseerd op de overgangsrichtlijnen. Het volledig overzicht van de overgangsrichtlijnen en de opstroom/afstroom naar een ander niveau vindt u op de website. havo vwo Elk rapport geeft een voortschrijdend gemiddelde weer vanaf het begin van de cursus tot aan het moment van rapporteren. Het eindrapport aan het einde van het jaar is het gemiddelde van alle cijfers van het hele cursusjaar. De overgangsrichtlijnen zijn gebaseerd op de landelijke slaag- en zakregeling voor de eindexamens vmbo-tl, havo en vwo. Deze zijn vertaald naar de verschillende niveaus en leerjaren. 80 2014 2015 2016 2017 60 40 Onderwijskwaliteit Op grond van het kwaliteitsonderzoek door de inspectie is gebleken dat de kwaliteit van het onderwijs op de Passie Rotterdam goed is voor alle afdelingen. De onderwijsresultaten op het vmbo-tl zijn bijzonder te noemen. Deze is al jaren achter elkaar zeer goed. Vergelijking met andere scholen in Nederland laat zien, dat de Passie Rotterdam al jaren achter elkaar tot de 25% beste scholen van Nederland behoort. 100 20 14 Leerlingbegeleiding en -ondersteuning Binnen de school zijn er diverse vormen van leerlingbegeleiding en – ondersteuning. Elke vorm kenmerkt zich door persoonlijke aandacht voor de leerling en is gericht op het welbevinden van de leerling ten behoeve van een positief verloop in het onderwijsproces. Mentoraat De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling en de ouder(s)/verzorger(s). De mentor begeleidt de leerling gedurende het schooljaar. Wekelijks zijn er een aantal contactmomenten met de leerling, bijvoorbeeld tijdens het dagelijkse passiekwartier, de wekelijkse mentorles of de vakles. Er is ruimte voor zowel persoonlijke als klassikale gesprekken. De mentor houdt de schoolresultaten bij en bespreekt deze met de leerling. De mentor is ook de eerst aangewezen persoon voor leerlingen, ouders en vakdocenten om een (leer)probleem te bespreken. Tijdens de ouderavonden kunnen ouder(s)/verzorger(s) contact hebben met de mentor rond de voortgang van de leerling. Als u iets wilt meedelen of bespreken over de leerling, kunt u (via email) contact opnemen met de mentor. PassiePlus team Soms is het volgen van voortgezet onderwijs niet gemakkelijk of vanzelfsprekend. Dit kan vele oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als er in sociaal-emotioneel opzicht problemen zijn. Omstandigheden in gezin of familie kunnen een rol spelen, maar ook diagnoses als AD(H)D of ASS kunnen de ontwikkeling van de leerling beïnvloeden. Veel oorzaken kunnen wij niet wegnemen of veranderen, wel kunnen we de schoolomgeving zo optimaal mogelijk laten zijn. Onze begeleiding is steeds gericht op de ontwikkeling van de leerling. We proberen maatwerk te leveren. Als er aanpassingen nodig zijn, worden deze met de leerling en de ouders/verzorgers besproken en vastgelegd in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Het PassiePlus team kan, onder leiding van de zorgcoördinator, hierbij een ondersteunende rol spelen. Soms in de vorm van gesprekken met leerlingen en/of ouders, maar ook als expertise voor de mentor of als contactpersoon naar instanties buiten de school. Onderstaande mogelijkheden zijn voorbeelden van begeleiding die we binnen de school kunnen bieden. • Gesprekken over welbevinden • Gesprekken over het bieden van structuur • Voorlichting van de klas • Verlengde tijd voor toetsen • Aanpassingen in (de lengte van) het rooster • Huiswerkbegeleiding • Gebruik van laptop • Faalangstreductietraining • Gebruik van lift Passend Onderwijs Sinds 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs van kracht. Hierdoor krijgen scholen de zorgplicht voor leerlingen. Dit betekent dat scholen binnen het samenwerkingsverband moeten zorgen voor passend onderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning/zorg nodig hebben. De toedeling en financiëring van de extra 15
Page 16
ondersteuning lopen via het samenwerkingsverband waar elke school bij is aangesloten. Voor de Passie Rotterdam is dat Koers VO. De financiën voor passend onderwijs worden gebruikt om voldoende bekwaam personeel en middelen in te zetten voor de begeleiding. Binnen het samenwerkingsverband legt elke school een eigen accent in de zorgondersteuning. Op de Passie Rotterdam is dat ondersteuning aan leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum en/of AD(H)D. Meer informatie kunt u vinden op het schoolprofiel van onze school op de website https://koersvo.schoolprofielen.nl/ Samenwerkingsverband Voor sommige vormen van begeleiding wordt een bijdrage van ouders verwacht. Als de ondersteuning/ begeleiding van de leerling veel tijd en deskundigheid vereist, kan een arrangement worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband Koers VO. Bij toekenning van deze aanvraag ontvangt de school geld om een persoonlijk begeleider aan de leerling te koppelen. Aan onze school zijn verder verbonden: • een schoolmaatschappelijk werkster • begeleider passend onderwijs • jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Feijenoord (op de website is hierover meer informatie te vinden) • schoolbegeleidingsdienst Externe ondersteuning Als de benodigde begeleiding te specialistisch is, of de intensiteit van de begeleiding van onze capaciteit overschrijdt, zullen we dit bespreekbaar maken en zoeken we in samenwerking met het Loket Passend Onderwijs (LPO) van Koers VO naar een passende oplossing buiten de school. Dyslexie Alle brugklasleerlingen worden aan het begin van het schooljaar getest op dyslexie. Wanneer er (mogelijk) sprake is van dyslexie, dan wordt de leerling een half jaar begeleid binnen de Passie door middel van remedial teaching. Wanneer tijdens dit half jaar onvoldoende groei zichtbaar is, volgt een advies aan ouders voor vervolgonderzoek naar dyslexie. De dyslexiecoach is hiervoor aanspreekpunt. Ook aan leerlingen die al in bezit zijn van een dyslexieverklaring, biedt de dyslexiecoach begeleiding. Samen wordt in beeld gebracht welke begeleiding passend is. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van de laptop, verlengde toetstijd of één moderne vreemde taal minder volgen. Dyscalculie Voor leerlingen met dyscalculie worden maatregelen ‘op maat’ gezocht door de zorgcoördinator. Hierbij valt te denken aan een extra rekenles of wiskunde op eigen niveau. Compenserende maatregelen voor leerlingen met dyscalculie zijn in overleg met de school mogelijk. Privacy Een belangrijk uitgangspunt binnen de school is dat er respectvol wordt omgegaan met privacygevoelige informatie van de leerling. Het kan voorkomen dat het nodig is om bepaalde gegevens van leerlingen met lesgevende docenten te delen in verband met de voortgang van het onderwijsleerproces. Gedacht kan worden aan medische gegevens, officiële diagnoses als autisme, ad(h) d, dyslexie. Mochten ouders hier bezwaar tegen hebben, dan kan dit kenbaar gemaakt worden bij de inschrijving. Voor het verstrekken van gegevens aan derden vragen we altijd toestemming aan de ouders door middel van een toestemmingsformulier. 16 17
Page 18
Ziek en beter melden Bij ziekte van uw kind belt u op de eerste ziektedag naar school om de leerling ziek te melden. Vanaf 08.00 uur kunt u de receptie op de hoogte stellen of de voicemail inspreken. U kunt hiervoor het algemene nummer gebruiken: 0883372730 of mailen naar receptierotterdam@passie.net. Mocht uw kind na het weekend nog ziek zijn, meldt uw kind dan maandag opnieuw ziek. Op de dag dat uw kind beter is levert hij of zij het formulier ‘kennisgeving van afwezigheid’ in bij de receptie. Dit formulier kunt u downloaden op de website. Als de leerling onder schooltijd ziek wordt moet deze zich afmelden bij de receptie. De receptie neemt contact op met de ouder(s)/verzorger(s) en overlegt of de leerling naar huis kan gaan. Geoorloofd verzuim Een bezoek aan orthodontist, tandarts of dokter wordt zoveel mogelijk buiten schooltijden en niet in toetsweken gepland. Van geoorloofd verzuim is sprake als een afspraak niet buiten schooltijd kan plaatsvinden. Het verlof vraagt u van tevoren aan. Mail de geplande afspraak door naar receptierotterdam@passie.net of lever het formulier ‘kennisgeving van afwezigheid’ in bij de receptie. Bijzonder verlof: Verlof voor een bruiloft, jubileum, begrafenis of oriëntatie studiekeuze vraagt u aan met het formulier ‘Aanvraag bijzonder verlof’. Ook dit formulier kunt u downloaden op de website. Het formulier (inclusief een kopie van de uitnodiging) levert de leerling minimaal een week van te voren in bij de receptie (begrafenissen uitgezonderd). 18 Ongeoorloofd verzuim Spijbelen en te laat komen is ongeoorloofd. De registraties hiervan kunt u inzien in Magister. Met de leerling worden door de verzuimadministratie terugkom-afspraken gemaakt om de gemiste uren dubbel in te halen. Bij regelmatig spijbelen gaat de mentor en sectorleider in gesprek met de leerling en ouder(s) en wordt een melding bij de leerplichtambtenaar gedaan. Een melding wordt ook gedaan voor niet toegewezen verlofaanvragen, waarbij de leerling toch afwezig blijkt te zijn. Reizen naar school De eerste les start pas om 8.45 uur vanwege de grote reisafstand die veel leerlingen dagelijks afleggen. Te laat komen is ongeoorloofd verzuim. Alleen bij barre weersomstandigheden of grote vertragingen in het openbaar vervoer, is te laat komen geoorloofd. Dit is ter beoordeling aan de verzuimadministratie. Leerlingen die voor 7.00 uur van huis moeten vertrekken, kunnen een ‘te laat pas’ aanvragen bij de receptie. Deze pas geeft verlof tot 09.00 uur; daarna is te laat komen ongeoorloofd. Informatie verzuim op de website Uitgebreidere en meer gedetailleerde informatie met betrekking tot ziekte, verzuim en verlof vindt u op de website. Ook kunt u er o.a. de formulieren ‘Kennisgeving van afwezigheid’ en ‘Aanvraag bijzonder verlof’ downloaden. Ook kunt u op de website het verzuimprotocol inzien. Identiteit van de school De Passie geeft evangelisch Bijbelgetrouw onderwijs. Dat houdt in dat we overtuigd christen zijn in ons denken en in ons gedrag. We willen niets liever dan een leeromgeving aan leerlingen bieden waarin de leerling tot zijn of haar bestemming komt in het licht van Jezus Christus. Ons motto onderschrijft dat streven ‘Jouw bestemming, onze passie’. In de praktijk betekent dit dat we een school zijn waar de Bijbel als Waarheid wordt genomen en dat we uit de Bijbel willen leven en werken. Daarom vragen we van leerlingen en/of hun ouders om christen te zijn en dat dit tot uiting komt door actieve deelname aan een christelijke kerk of gemeente. Om deze reden wordt ook gevraagd om de grondslag van de school te onderschrijven en vragen we daar op door tijdens het kennismakingsgesprek. Advies basisschool De leerkracht van groep 8 adviseert u en uw kind over het schoolniveau. Dit advies wordt door de basisschool onderbouwd met gegevens uit het leerlingvolgsysteem. De leerprestaties van uw kind worden door de basisschool bijgehouden in een ‘leerling- en onderwijsvolgsysteem’. Het advies van de basisschool is leidend. De Cito-eindtoets wordt gebruikt als bevestiging van het basisschooladvies en soms om de indeling naar onderwijsniveau naar boven toe aan te passen. Aanmeldprocedure Globaal verloopt de aanmelding van een (brugklas)leerling als volgt: • Leerlingen met een OPP of LWOO indicatie worden al vroeg in het schooljaar aangemeld (september – januari). Leerlingen met minder of geen specifieke begeleidingsbehoefte melden zich medio februari aan. 19 • Aanmelden gebeurt middels het insturen van een volledig ingevuld en ondertekend inschrijfformulier en motivatieformulier. Deze formulieren kunt u downloaden op de website. • Een van de leden van de intakecommissie neemt contact op met de basisschool (of in geval van zij-instromers, met de school van herkomst) en nodigt ouders en leerling uit voor een kennismakingsgesprek. • Medio april ontvangen ouders schriftelijk bevestiging van plaatsing of afwijzing. • Medio juni is er de kennismakingsmiddag waar de nieuwe brugklasleerlingen hun klasgenoten en mentor ontmoeten. Op de website vindt u per 1 september 2017 een uitgebreide toelichting op de aanmeldprocedure waarin de diverse data voor schooljaar 2017/2018 zijn opgenomen. Leidend hiervoor is de Plaatsingswijzer zoals deze door FOKOR is opgesteld voor de Rotterdamse scholen.
Page 20
Wervingsmomenten Datum 24 oktober 2017 Activiteit Voorlichtingsavond voor ouders en leerlingen 20.00 - 21.15 uur 15 november 2017 Brug voor Bruggers 14.30 - 16.30 uur 20 januari 2018 7 februari 2018 Open Dag 10.00 - 14.00 uur Open lesmiddag 14.30 - 16.30 uur 20 februari 2018 Voorlichtingsavond voor ouders en leerlingen 20.00 - 21.15 uur Maart en April Intake avonden Vanaf 18.30 uur Alle aangemelde leerlingen komen met hun ouder(s) voor een intakegesprek. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, worden voor deze datum uitgenodigd voor een gesprek. Leerlingen uit groep 7 en 8 volgen mini-lessen. Voor ouder(s)/verzorger(s) is er deze middag een parallelprogramma waarvan de inhoud gelijk is aan het programma van de Brug voor Bruggersmiddag Tijdens de voorlichtingsavond krijgt u uitleg en informatie over het onderwijs op de Passie. Het programma is gelijk aan het ouderprogramma van de voorlichtingsavond op 18 oktober. Toelichting Tijdens de voorlichtingsavond krijgt u uitleg en informatie over het onderwijs op de Passie. Aan de orde komen de leerlijnen PassiePrisma, Passie voor de Wereld en PassiePlus, evenals de kwaliteit en de identiteit van de school. Voor leerlingen is er een apart programma. Leerlingen uit groep 7 en 8 maken deze middag op creatieve wijze kennis met de Passie. Voor ouders is er een parallel programma waarin naast algemene schoolinformatie, ook de identiteit van de school ter sprake komt. Voor toekomstige leerlingen van de Passie en hun ouder(s)/verzorger(s). 20 Op school gaan we op een goede manier met elkaar om. We hebben daarom een aantal leefregels opgesteld. De grootste leefregel vinden we terug in de Bijbel: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf en acht een ander belangrijker dan jezelf. Leefregels in en rond de school Op onze school gaan we uit van respect voor ieders persoonlijkheid, gevoelens, mogelijkheden en verantwoordelijkheden. Leerlingen spreken de docenten aan met u en met meneer en mevrouw. We gaan op een beleefde manier met elkaar om. We houden het gebouw netjes, daarom eten en drinken we alleen in de aula of op het dakterras. Roken is niet toegestaan. Naast de leefregels is er het leerlingenstatuut waarin rechten en plichten van leerlingen zijn opgenomen. Het leerlingenstatuut staat op onze website. Ook voor de meest actuele schoolregels verwijzen we naar onze website. Het gebruik van mobiele telefoons Het gebruik van mobiele telefoons is toegestaan in de aula of op het dakterras. Op de gang mag het lesrooster gecheckt worden, maar staat het geluid uit. In de les beslist de docent of het zinvol is. De leerlingen kunnen gebruik maken van het wifi-netwerk van de school. Bij misbruik wordt contact opgenomen met ouder(s)/verzorger(s). Liftgebruik De lift is alleen te gebruiken met een liftpas. Deze is te verkrijgen bij de receptie. Gebruik van beeldmateriaal Jaarlijks bezoekt een fotograaf de school voor het maken van foto’s van klassen, leerlingen en het gebouw. Deze foto’s gebruiken we voor promotiemateriaal, zoals de schoolgids, de website en promotiemateriaal voor de leerlingwerfcampagne. De wet schrijft voor dat ouders/leerlingen toestemming moeten geven voor publicatie van foto’s waarop de leerling staat afgebeeld. Op het inschrijfformulier is er gelegenheid gegeven bezwaar te maken tegen publicatie van beeldmateriaal. 21
Page 22
Het veiligheidsbeleid van de school is in eerste instantie gericht op de veilige sfeer: aandacht en warmte voor alle mensen in de school. Elke leerling en elke medewerker draagt aan die veilige omgeving bij Klachtenprocedure Op de Passie kunnen klachten op drie niveaus worden afgehandeld. Bij voorkeur wikkelen we vragen en klachten af in de directe communicatie tussen ouder en medewerker. In geval u het niet eens bent probeert u rechtstreeks contact op te nemen met de betreffende persoon. Lukt dit onvoldoende, dan kan één van de sectorleiders of de directeur de partijen tot elkaar proberen te brengen. Hebt u met elkaar gesproken, maar komt het toch niet tot een oplossing dan kunt u als ouder een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon bij de Landelijke Klachtencommissie. De Passie is aangesloten bij Stichting Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO). Uw klacht kan leiden tot een bepaald advies van de Klachtencommissie aan de school om bepaalde dingen te verbeteren of anders aan te pakken. Een eventuele klacht kunt u indienen bij het secretariaat van deze commissie. De gegevens van de Klachtencommissie zijn: Landelijke Stichting GCBO Postbus 82324, 2508 EH Den Haag Tel.: 070 – 386 16 97, e-mail: info@gcbo.nl Meer informatie over de verdere procedure vindt u op www.gcbo.nl onder Klachten. Interne vertrouwenspersoon In het geval van klachten met betrekking tot seksuele intimidatie, discriminatie of agressie kunnen de leerling en zijn ouders terecht bij de interne of de externe contactpersoon van de school. De interne vertrouwenspersoon functioneert als een luisterend oor en geeft de route aan die gevolgd moet of kan worden. De interne vertrouwenspersoon is de zorgcoördinator, mevr. A. Waardenburg, awr@passie.net, tel. 088-3372730. Externe vertrouwenspersoon Als Passie scholen maken we gebruik van de diensten van een externe vertrouwenspersoon die in dienst is bij Hogeschool Viaa in Zwolle. De externe vertrouwenspersoon heeft met name een taak wanneer er in de school sprake is van klachten m.b.t. seksuele intimidatie, discriminatie of agressie. Leerlingen of collega’s die daarvan het slachtoffer worden (en door b.v. de mentor of de zorgcoördinator niet afdoende kunnen worden bijgestaan) kunnen op deze externe vertrouwenspersoon een beroep doen. De externe vertrouwenspersoon helpt en/of bemiddelt. Hij ondersteunt de klager in de te volgen klachtenprocedure. Op dit moment heeft de heer Henk Grit van Viaa deze functie. Zijn contactgegevens zijn: Mail: h.grit@viaa.nl; tel 038 425 55 42. 22 Eterne klachtencommissie Deze gegevens zijn te vinden op www.gcbo.nl. Beroepscode Alle medewerkers hebben zich gebonden aan een beroepscode, waaraan zij hun professionele gedrag toetsen. Ze beloven daarin op een professionele manier om te gaan met leerlingen en open te staan voor suggesties van elkaar en van de ouders. Schoolongevallenverzekering Alle leerlingen van de Passie kunnen verzekerd worden via de schoolongevallenverzekering. Via de ouderbijdrage betaalt u hier aan mee. Deze verzekering biedt dekking voor de gevolgen van ongevallen, ongeacht of er sprake is van aansprakelijkheid. Het gaat om ongevallen in en om de school en gedurende een binnenlandse reis rechtstreeks van en naar schoolactiviteiten. Deze verzekering is niet verplicht. Informatie kunt u opvragen bij de financiële administratie. 23
Page 24
Schoolboeken Schoolboeken en lesmateriaal worden gratis door de school verstrekt. Er blijft wel een aantal artikelen over waaronder agenda, rekenmachine, schriften en pennen voor eigen rekening. Het grootste deel van de boeken wordt besteld via Van Dijk Educatie (www.vandijk.nl). Een klein deel van de boeken wordt op school uitgereikt. Ouderbijdrage Het betalen van de aanvullende kosten is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Het niet betalen ervan heeft gevolgen. Voor de Passie is het een noodzakelijke inkomstenbron. Niet alle kosten die gemaakt worden, komen in aanmerking voor rijkssubsidie. De hoogte van de ouderbijdrage wordt ieder jaar in overleg met de MR vastgesteld en varieert per leerjaar van €50 tot €70. U ontvangt een gespecificeerd overzicht aan het begin van het schooljaar. Daarin staat ook meer over de wijze van betaling. Tevens wordt het jaarlijks vermeld op de website. Excursies Voor verschillende klassen en jaarlagen worden in het kader van het onderwijsprogramma excursies georganiseerd. Aan het begin van het schooljaar ontvangt u hierover meer informatie. Deze kosten worden apart gefactureerd. Deelname aan deze activiteiten is niet verplicht. De school biedt voor leerlingen die niet meegaan kosteloze alternatieven aan. Voor deelname aan betaalde activiteiten kan ook een beroep worden gedaan op het steunfonds. Schoolpas Iedere leerling krijgt eenmalig een persoonlijke schoolpas voorzien van een pasfoto. Deze kan onder andere gebruikt worden voor het gebruik van de fietsenstalling en voor kopiëren en printen. Bij verlies of beschadiging kan tegen vergoeding een nieuwe pas worden aangevraagd. Kluisjes Elke leerling kan een kluisje huren. De kluishuur bedraagt €10,- euro per jaar. Daarnaast wordt eenmalig een borg van €5,- berekend. 24 Beroepsstage De leerlingen van klas 3 voeren een beroepsstage uit op een werkplek naar keuze. De leerling probeert deze stage zoveel mogelijk in overeenstemming te laten zijn met plannen voor de toekomst. Voor een meer uitgebreide toelichting verwijzen we u naar blz.11. Culturele activiteiten en excursies Elk jaar organiseren we allerlei activiteiten zoals introductiedagen voor de brugklassen, het brugklaskamp, excursies voor alle klassen, buitenlandse werkweken in de bovenbouw, buitenlandse dagreizen in leerjaar 2 en 3, sportdagen, culturele voorstellingen, bezoeken van exposities en gastlessen. PassiePrayer en PassieStudy Behoefte aan meer verdieping in je geloof? Bezoek dan vrijwillig tijdens een pauze de gebedgroep PassiePrayer of praat door over geloofsonderwerpen in de PassieStudy groep. Kerst- en paasviering Kerst en Pasen vieren we met elkaar, leerlingen en personeel. Bij één van deze gelegenheden worden ook ouders uitgenodigd. Openbaar schoolexamen muziek en drama Jaarlijks treden de eindexamenleerlingen van muziek en drama op tijdens een spetterende avond vol muziek of theater, soms samen met meewerkende artiesten. 25
Page 26
Onze school kent lestijden van 45 minuten. Roosters kunnen per periode wijzigen. De leerling dient elke dag beschikbaar te zijn tussen 8.45 uur en 16.45 uur voor les, inhalen van toetsen, inhalen van gemiste uren en corvee. ONDERBOUW Lesuur 1 2 Pauze 3 4 5 Passiekwartier 6 Pauze 7 8 9 10 BOVENBOUW Lesuur 1 2 3 Pauze 4 5 Passiekwartier 6 7 Pauze 8 9 10 26 Begin 08.45 09.30 10.15 10.45 11.30 12.15 12.30 13.15 13.45 14.30 15.15 16.00 Begin 08.45 09.30 10.15 11.00 11.30 12.15 12.30 13.15 14.00 14.30 15.15 16.00 Eind 09.30 10.15 10.45 11.30 12.15 12.30 13.15 13.45 14.30 15.15 16.00 16.45 Eind 09.30 10.15 11.00 11.30 12.15 12.30 13.15 14.00 14.30 15.15 16.00 16.45 nederlands engels frans duits latijn grieks godsdienst geschiedenis aardrijkskunde economie management&organisatie maatschappijleer maatschappijleer 2 wiskunde wiskunde A wiskunde B wiskunde C wiskunde D rekenen biologie natuurkunde / nask1 scheikunde techniek muziek drama beeldende vorming culturele en kunstzinnige vorming lichamelijke opvoeding lichamelijke opvoeding 2 profielwerkstuk / sectorwerkstuk mentorles/studievaardigheden rt/huiswerk PRISMA lessen mentorkwartier vmbo1 4 3 3 0 0 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 0 0 2 1 1 1 0 3 0 0 1 3 2 1,7 tl/h 1 4 3 3 0 0 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 0 0 2 1 1 1 0 3 0 0 1 0 2 1,7 h/v 1 4 3 3 0 0 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 0 0 2 1 1 1 0 3 0 0 1 0 2 1,7 vwo 1 4 3 3 0 1 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 0 0 2 1 1 1 0 3 0 0 1 0 2 1,7 vmbo2 4 3 3 3 0 0 1 2 2 0 0 0 0 4 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 3 2 1,7 havo 2 4 3 3 3 0 0 1 2 2 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 0 2 1,7 h/v 2 4 3 3 3 0 0 1 2 2 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 0 2 1,7 ath 2 4 3 3 3 0 0 1 2 2 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 0 2 1,7 gym 2 3 2 3 3 2 2 1 2 2 0 0 0 0 3 0 0 0 0 1 2 2 0 0 1 1 1 0 2 0 0 1 0 2 1,7 havo 3 3 3 3 3 0 0 1 2 2 2 0 0 0 3,5 0 0 0 0 1 2 2 2 0 1 1 1 0 2 0 0 0,5 0 0 1,7 ath 3 3 3 3 3 0 0 1 2 2 2 0 0 0 3,5 0 0 0 0 1 2 2 2 0 1 1 1 0 2 0 0 0,5 0 0 1,7 gym 3 2 2 3 3 2 2 1 2 2 2 0 0 0 3,5 0 0 0 0 1 2 2 2 0 1 1 1 0 2 0 0 0,5 0 0 1,7 vmbo3 4 4 3 3 0 0 1 3 3 3 0 2 0 4 0 0 0 0 1 3 3 0 0 0 3 0 1 2 3 0 0,5 0 0 1,7 vmbo4 4 4 3 3 0 0 1 3 3 3 0 0 3,5 4 0 0 0 0 1 3 3 0 0 0 4 0 0 2 3 1 0,5 0 0 1,7 havo 4 4 3 3 3 0 0 1 3 3 3 3 2 0 0 4 4 4 4 1 3 3 3 0 3 0 3 2 2 0 0 0 0 0 1,7 vwo 4 3 3 3 3 2 2 1 3 3 3 3 0 0 0 4 4 4 4 1 3 3 3 0 3 0 3 2 2 0 0 0 0 0 1,7 havo 5 4 4 3 3 0 0 1 3 3 3 3 0 0 0 3 4 3 4 1 3 4 3 0 3 0 3 0 2 0 1 1 0 0 1,7 vwo 5 3 3 3 3 2 2 1 3 3 3 3 2 0 0 3 4 3 4 1 3 3 3 0 3 0 3 1 2 0 0 0 0 0 1,7 vwo 6 3 3 3 3 2 4,5 1 3 3 3 3 0 0 0 3 4 3 4 1 3 3 3 0 3 0 3 0 2 0 1 0 0 0 1,7 27
Page 32

Depassie jaarverslag 2016


Page 4
‘DE FOCUS VERLEGD’ Na ruim 18 jaar is hij terug. De school waar hij ooit van droomde en waar hij biddend voor gestreden heeft, beleeft haar jaarlijkse studiedag. De koers voor de komende vier jaar vormt het hoofdthema. In hoeverre past die koers van nu, bij de droom van toen? Miel Vanbeckevoort spreekt met dezelfde bevlogenheid als tijdens de jaren voor de oprichting van de school. Alsof wij, de medewerkers van nu nog overtuigd moeten worden, neemt hij ons mee in zijn visie op Bijbelgetrouw onderwijs waar Gods Woord klinkt en zijn Geest merkbaar werkt. De bevlogenheid van Miel herkennen we als hetzelfde vuur waarmee wij bouwen aan de scholen. En … het verhaal van toen beschrijft in treffende woorden de Passie van nu. Het vervult ons met verwondering. Dit is niet ons werk. Dit is een bewijs van Gods geweldige trouw. Dezelfde koers, nieuw beleid ‘Leer het leven’. Zo luidde de slogan in de beginjaren van de Passie. Doel was dat leerlingen leren om Christus in alles 4 centraal te zetten en dat ze toegerust worden om hun plek in de samenleving in te nemen. Die koers is onveranderd, het beleid opnieuw doordacht. Onderwijs Alle scholen hebben een basisarrangement: een positief oordeel van de inspectie over de kwaliteit. In Wierden werd dat opnieuw toegekend, in Utrecht en Rotterdam bleef het gehandhaafd. De onderwijsresultaten zijn goed en ook het onderwijsleerproces verdiende een voldoende. Wat ons betreft nemen we daar geen genoegen mee. De komende jaren gaan we dat onderwijs nadrukkelijker profileren. Een doordacht concept, eigentijds, eigenzinnig misschien wel, maar in elk geval maximaal passend bij onze missie, daar gaan we de komende jaren aan bouwen. Leiderschap In 2016 investeerden we opnieuw in leiderschap. In twee kweekvijvertrajecten ondergingen groepen collega’s een training gericht op de ontwikkeling van hun leiderschapskwaliteiten. Een kwaliteitsimpuls voor henzelf en voor de scholen. Ook de zittende leidinggevenden zijn gegroeid in hun rol. Samen dragen ze bij aan een positief klimaat in de scholen. Een klimaat van vertrouwen, van ruimte geven, maar waarin ook een streep gezet wordt als iets niet goed gaat. Als directieleden ontmoetten we elkaar in 2016 meerdere malen voor studiedagen onder inspirerende leiding van externe deskundigen. Die ontmoetingen dragen ook bij aan de onderlinge verbondenheid en het gezamenlijk koersen op hetzelfde doel. De sfeer onder de directieleden is goed. Er is altijd ruimte om te delen en waar nodig constructief te schuren. Een jaar verder ‘Waar staan jullie, nu je een jaar verder bent?’ vroeg iemand me laatst. ‘De focus is verlegd’, was mijn antwoord. De aandacht in de scholen gaat vooral naar het onderwijs. De organisatie eromheen staat. De processen zijn geborgd en er is een cultuur van verantwoordelijkheid dragen en verantwoording afleggen. Die lijn van aandacht voor de inhoud trekken we de komende jaren door. Met ICT bijvoorbeeld. Voorheen lag het accent op de hardware, dat verleggen we naar de verbinding tussen onderwijs en ICT. Ook voor het personeelsbeleid geldt dat we een volgende stap kunnen zetten, van pragmatische instrumenten naar inhoudelijk en onderscheidend beleid. De identiteit is onveranderd. We koesteren de plek die God op onze scholen heeft. Maar ook qua identiteit komt er een dimensie bij. Waar we ons de afgelopen jaren richtten op onze roeping en betekenis in de school, zoeken we naar wegen om uit te delen van het kostbare geschenk dat we hebben. Het project Mission is daarvan een schitterend voorbeeld. In het afgelopen jaar is dat verder uitgebouwd met prachtige projecten die bijdroegen aan de geloofsontwikkeling van onze leerlingen maar tegelijk aan hun en onze betekenis voor de mensen om ons heen. Net als bij veel van onze tieners is het zelfbewustzijn van de scholen verder toegenomen. We kijken minder in de spiegel en meer door het raam naar buiten. Een boom geplant aan water Rotterdam koos dit jaar voor het thema van psalm 1. Dat beeld past prachtig bij de Passie in 2016. Er staat een sterke boom met stevige wortels. Onze God heeft ons voorzien van voeding, van licht en ruimte. We zien de vruchten bij leerlingen, die groeien in geloof en van wie er velen zelfbewust getuigen van hun Heiland. Het zijn vruchten die niet in onze jaarplannen stonden. Genadegaven van onze trouwe God. Hij regeerde in 2016 in onze scholen. Hij zal dat de komende jaren blijven doen. Op Hem is onze hoop. Gerard Toonen bestuurder 5 Mission Op de drie scholen hebben projecten plaatsgevonden waarbij leerlingen hun talent inzetten voor mensen om hen heen. Rolstoeldansen met bejaarden, een sportmiddag voor minderjarige asielzoekers, kerstpakketten bezorgen bij gezinnen, rozen rondbrengen bij de buren. Het waren doorgaans initiatieven van de leerlingen zelf die in alternatieve lesweken werden uitgevoerd.
Page 8
ROTTERDAM • GROEI IN KWANTITEIT EN KWALITEIT! Januari De eerste open dag in het nieuwe schoolgebouw is een feit. De Passie Rotterdam ontvangt een recordaantal bezoekers: enthousiaste belangstellenden voor het onderwijs op de Passie en voor het nieuwe schoolgebouw. | De cultuurmarkt in havo en vwo 3 vindt plaats, leerlingen uit deze klassen vertegenwoordigen diverse landen en vertellen bij hun kraam bevlogen over bijzondere wetenswaardigheden van het desbetreffende land, gepaard met lokale lekkernijen. | De sectorwerkstukken van vmbo 4 en de profielwerkstukken van havo 5 en vwo 6 worden aan ouders en leerlingen gepresenteerd. Februari Een nieuw vak, Chinese les wordt aangeboden als onderdeel van Passie Prisma. | ’In company’ vindt een training plaats van de schoolhulpverlening (SHV), het team SHV’ers is verdubbeld. | Predikanten en voorgangers van de gemeente Rotterdam zijn bij elkaar in de school en bidden voor de stad Rotterdam en de scholen in de stad. | De Raad van Toezicht bezoekt de school en spreekt met leerlingen en medewerkers. Maart Na de voorjaarsvakantie starten we met een studiedag. De onderwerpen zijn: het pedagogisch leer- en leefklimaat, opbrengstgericht werken en Passie Prisma. | Het openbaar schoolexamen voor de vakken muziek en drama wordt in de aula aan publiek getoond. | Met ouders en leerlingen vindt een paasviering plaats in school. April De Passie wordt bezocht door een auditcommissie, lesbezoeken en gesprekken met collega’s volgen over het onderwijs op school. | Examentrainingen vinden plaats in alle examenklassen. | Een tevredenheidsonderzoek onder ouders en leerlingen wordt uitgezet. De leerlingen van havo en vwo 4 reizen af naar diverse Europese steden. Mei Na twee weken meivakantie volgt het jaarlijkse taaldorp waarbij 8 DE PASSIE ROTTERDAM leerlingen situaties naspelen en zo hun taalvaardigheid trainen. Vervolgens kunnen zij deze vaardigheid in de praktijk brengen tijdens de excursies naar Lille en Keulen. | Het centraal examen staat deze maand centraal. Juni We zijn trots en dankbaar voor de examenresultaten: vmbo 100 procent, havo 83 procent, vwo 92 procent! | De toetsweek voor alle leerjaren volgt in deze maand. Juli De diplomering is een groot feest, vele leerlingen ontvangen hun felbegeerde diploma. Het schooljaar bevindt zich in de afrondingsfase, rapportvergaderingen vinden plaats, leerlingen ontvangen hun rapport en genieten van een welverdiende vakantie. Augustus Het schooljaar start met 560 leerlingen, niet eerder kende de Passie Rotterdam zo’n grote groei in leerlingenaantal. September In het nieuwe schooljaar staan twee thema’s centraal: leerlingen leren en leerkrachten leren. Leerlingen leren heeft met name betrekking op het primaire proces waarbij het doel van de les voor leerlingen duidelijk is en hierop Marleen Verhulst & Richard Jorna met hen wordt gereflecteerd, leerlingen worden uitgedaagd en zijn actief in de les, in de les ontvangen zij feedback en waar mogelijk wordt gedifferentieerd. Daarnaast leren de docenten van elkaar op verschillende manieren. Oktober De brugklasleerlingen vertrekken als afsluiting van de introductieperiode naar Maarn voor het brugklaskamp. De leerlingen van vmbo 4 bezoeken deze week Londen. | In het kader van Rotterdam Onderwijsstad van Nederland vertegenwoordigt en presenteert een leerling van de Passie onze school op de startdag. November De eerste toetsweek van het nieuwe schooljaar in de bovenbouw vindt plaats. | De leerlingen van havo en vwo 3 ontvangen op de voorlichtingsavond informatie over de profielkeuze. | De gymnasiasten in de bovenbouw reizen samen met leerlingen van de Passie Utrecht naar Rome. December De eerste helft van deze maand staat in het teken van resultaten en opbrengsten, rapportvergaderingen en een ouderspreekmiddag en -avond. De tweede helft in het teken van kerst: op school worden drie kerstvieringen gehouden samen met ouders en leerlingen. ‘Door het open karakter en tegelijk de duidelijk zichtbare geloofsvisie ontstaat een prima schoolklimaat. Onze kinderen voelen zich er als een vis in het water!’ 9
Page 10
UTRECHT • UIT DE STARTBLOKKEN Januari Wat een zegen! Meer dan duizend aanstaande leerlingen en hun familieleden bezoeken onze open dag en laten zich informeren over dat wat de Passie Utrecht te bieden heeft. Februari Het lijkt er steeds meer van te komen: nieuwbouw van onze school. Onder leiding van een architect denken we als team na over de eisen waaraan ons nieuwe gebouw moet voldoen. Het resulteert na een intensief traject in een Programma van Eisen. | De identiteit van de Passie staat dagelijks centraal in de mentorkwartieren, de Sing-in-bijeenkomsten en natuurlijk onze lessen. Dat maakt de Passie echt bijzonder. | Een zelfontwikkelde methode voor natuuren scheikunde wordt ingevoerd. Maart Alles is communicatie. Dat geldt zeker ook voor onze school. Om de communicatie vanuit de school met alle betrokkenen nog beter te kunnen vormgeven, stellen we een communicatieplan op. Dit komt tot stand nadat een extern bureau onderzoek heeft gedaan onder ouders, toeleverende basisscholen, leerlingen en collega’s. April De maand van Pasen en van het PaasIntegratieProject (PIP). De derde klassen werken een week lang aan het project waarin dit jaar de Bijbelse persoon Esther centraal staat. De afsluitende voorstelling trekt heel veel enthousiaste bezoekers. Mei Het schoolleven staat zoals ieder jaar enkele weken in het kader van de eindexamens. De spanning loopt op, zowel bij onze leerlingen als de docenten. We zijn gepast trots en dankbaar met de slagingspercentages dit jaar. Juni Alle ogen zijn gericht op het nieuwe cursusjaar. Het jaarplan is zo goed als klaar. Onze ambities zijn bekend: periodisering en toetsbeleid, professionalisering van het team, het ontwikkelen van een ICT-visie en de bouwvoorbereidingen zijn het meest in het oog springend. 10 DE PASSIE UTRECHT Augustus Bijna 1000 leerlingen en 130 collega’s vieren hun welverdiende vakantie. Duizenden kilometers worden overbrugd. Dankbaar constateren we eind augustus dat iedereen gespaard het werk weer op mag pakken. Gebed is er voor een langdurig zieke collega die dit niet kan. September Steeds meer blijkt hoe belangrijk het is om het schooljaar goed te starten. Daarom zijn dit jaar niet alleen in de eerste klassen introductieprogramma’s voorbereid, maar ook in bijvoorbeeld vmbo 3 en havo 4. Oktober Gelijk vanaf het begin van het schooljaar zijn we bezig met de ontwikkeling van leerlingen. Daarom zijn in de eerste klassen de VAS-toetsen en starten we met de voorlichting over de profielkeuzes. November Met vier projectweken in het jaar ontstaan ook meer vakoverstijgende projecten. Bijvoorbeeld het Missionproject. Alle 3e klassers uit havo en vwo werken een week lang, binnen en buiten de school aan projecten met de focus op duurzaamheid en rentmeesterschap. December Een maand vol activiteiten: Energy Challenge om bewuster om te gaan met energie, een lichtjestocht ter gelegenheid van de kerstdagen en natuurlijk een kerstviering: bezinnend, gezellig en samenbindend. 11
Page 12
WIERDEN • ROYALE ZEGEN Januari Een nieuw kalenderjaar begint. We verwachten dit jaar opnieuw een flinke groei van het leerlingenaantal. Er zullen heel wat nieuwe collega’s gevonden moeten worden. We starten daarom vroeg met de voorbereidingen voor de formatie. | Er vindt een eerste overleg plaats over de uitbreiding van de huisvesting die in de zomer gerealiseerd moet worden. Februari Het Open Huis wordt druk bezocht, opnieuw een signaal dat de aanmeldingen vergelijkbaar met vorig jaar zullen zijn. | We beleggen een thema-avond over geloofsopvoeding onder leiding van twee jongerenwerkers van Youth for Christ. | Samen met onder andere twee Wierdense wethouders brengen we een werkbezoek aan Culemborg, waar we een school in aanbouw bezoeken, die door een bijzondere samenwerking en financiering gerealiseerd kon worden. Maart De aanmeldingen komen binnen. Het lijkt erop dat we met zo’n 100 leerlingen gaan groeien. | De werving van nieuw personeel gaat van start. | We overleggen met de gemeente om een grotere uitbreiding van het gebouw te realiseren dan strikt nodig is. April In de eerste week vindt het inspectiebezoek plaats. We zijn geweldig blij als we aan het eind van de tweede dag horen dat opnieuw een basisarrangement wordt toegekend. | De gemeente geeft toestemming voor een uitbreiding van het gebouw waar we zeker vier jaar mee vooruit kunnen. Mei Negentig kandidaten maken zich op voor de eindexamens. | Op de vacatures komen meer dan 80 reacties binnen. Het is een periode vol sollicitatiegesprekken en proeflessen. | We nemen een tevredenheidsonderzoek af onder alle ouders, leerlingen en medewerkers. 12 DE PASSIE WIERDEN | De besprekingen met de bouwer over de aanneemsom van de huisvesting lopen vast. We oriënteren ons op een andere partij. Juni Een maand van een rijke oogst: de examenuitslag is bijzonder goed net als de uitkomsten van de tevredenheidsonderzoeken. | We komen toch tot een akkoord met de bouwer. De voorbereidende werkzaamheden op het terrein gaan meteen van start. | Zes derde klassen gaan naar Roemenië. Juli Terwijl in het weiland de nieuwe lokalen worden klaargezet, sluiten we het jaar af met een alternatieve lesweek en de gebruikelijke vergaderingen. Augustus De bouw loopt voorspoedig. Op een aantal binnendeuren na is de uitbreiding een week voor de start klaar om in gebruik te nemen. | We starten het schooljaar met honderdzestig nieuwe leerlingen en elf nieuwe collega’s. September Voor de nieuwe collega’s gaat een heel nieuw begeleidingsprogramma van start, ondersteund door de Universiteit van Twente en van Groningen. | Als directie ontmoeten we de collega’s van Reggesteyn en de PCPO in Rijssen tijdens een gezamenlijke studiemiddag. Oktober Drie collega’s zijn uitgevallen door langdurige ziekte. Het lukt gelukkig om vervanging te vinden. | Collega Van der Burgh eindigt in de top 5 bij de verkiezing tot beste geschiedenisdocent van het jaar. November Tijdens een studiedag maken we kennis met een nieuw instrument voor lesobservaties. Alle docenten zullen met behulp daarvan lesbezoeken brengen en ontvangen. December De tweede griepgolf dit jaar zorgt voor flink wat lesuitval en halve klassen. Het wordt tijd voor vakantie. Met een indrukwekkende kerstviering sluiten we het jaar af. 13 2016 was het jaar van mijn overgang van V5 naar V6. Het voelde toen al als het begin van de ‘laatste loodjes.’ In de afgelopen jaren is de school gestructureerder geworden, maar niet minder persoonlijk. Dat blijft de kracht van de school. De identiteit is nog steeds belangrijk maar ik merk dat de school er meer aan doet om ook met andere dingen aantrekkelijk te zijn. Het studieplein dat we sinds vorig jaar hebben is daar een voorbeeld van. De school is meer toekomstgericht. Ruth Van Egmond V6
Page 14
PER SCHOOL Rotterdam ‘Want hij zal zijn als een boom geplant aan water die zijn vrucht geeft op zijn tijd’ Bovenstaande tekst uit psalm 1 was uitgangspunt voor het afgelopen cursusjaar. Het is ons gebed dat de Passie Rotterdam, letterlijk gesitueerd aan het water van de Maas, geworteld is en blijft in de Bron, groeit, sterker wordt en vele vruchten geeft. De Passie Rotterdam is in twee jaar tijd van 465 leerlingen gegroeid naar 560 leerlingen, een groei van bijna 100 leerlingen. Het kenmerkt de situatie waarin de school zich bevindt, groei in het aantal leerlingen en personeelsleden. Tegelijkertijd vraagt juist deze groeiperiode om aandacht voor een goede borging van de onderwijskwaliteit in de lessen en de curricula. Dit schooljaar staat in het teken van de borging van de kwaliteit van de lessen en het verder ontwikkelen en uitbouwen van de lerende organisatie. Het afgelopen schooljaar heeft de uitwerking van drie thema’s centraal gestaan: Passie voor de wereld We staan voor Bijbelgetrouw evangelisch onderwijs en voor kwalitatief goed onderwijs. Juist deze combinatie maakt ons uniek. Naast een krachtige leeromgeving, waarin leerlingen worden voorbereid op hun examen en vervolgopleiding, bieden wij een omgeving aan leerlingen om geestelijke groei door te maken en op zoek te zijn naar de bestemming die God voor hen heeft. Tegelijkertijd staan we midden in de samenleving, midden in Rotterdam, en nemen we vol vertrouwen en overtuiging onze positie in binnen de maatschappij. Passie Plus We bieden, in overleg met ouders en leerling, extra uitdaging en/of extra ondersteuning aan die leerlingen waarbij dit nodig is. Passie Prisma We bieden talenturen aan waarbij de leerling de keuze heeft uit verschillende modules zoals Business, Kunst, Science, Sport en Believe it. ‘Al bijna elf jaar werk ik bij de Passie Rotterdam. Hier werken we met elkaar en de Vader aan het roer. Wat een voorrecht daar aan mee te werken. Wie wandelt met de Heer, ‘werkt’ niet meer, maar heeft een doelgericht leven!’ Björn Flippo, facilitair medewerker breed We kijken terug op een gezegend jaar en hebben hoge verwachtingen van de toekomst van de Passie. In al onze plannen hebben we het volste vertrouwen dat de Here God ons verder zal zegenen. En daar zien we naar uit! Erik Olislagers directeur de Passie Rotterdam 14 Utrecht We kijken dankbaar terug op 2016. Het jaar blijft in onze herinnering als een jaar waarin we als team gebouwd hebben aan de school. Niet minder dan 924 leerlingen ontvingen dagelijks onderwijs, bezochten de mentorkwartieren en Sing-ins, gingen op excursie, deden vriendschappen op. Zo’n 200 leerlingen deden hun eindexamen en verreweg de meesten verlieten de school. Zij zetten een volgende stap op weg naar hun bestemming. ‘Jouw bestemming, onze passie’, zo luidt onze slogan. Hierin wordt kernachtig samengevat waar het ons om gaat. Leerlingen, die aan onze zorgen worden toevertrouwd, en tijdens hun middelbare schoolperiode een belangrijke fase in de groei naar volwassenheid doormaken. Ook in 2016 hebben we ons ingespannen om in rapport met de tijd waarin we leven daadwerkelijk toegevoegde waarde te hebben in het leven van onze leerlingen. Wat hebben we in 2016 zoal gedaan? In deze terugblik willen we enkele zaken aanstippen. Als school dienen we uitstekend onderwijs te geven. We hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van de docent door professionalisering en begeleiding vanuit het besef dat de docent het verschil maakt. Tevens is door een nieuwe periodisering en inzet van een lesvervanger lesuitval zo veel mogelijk tegengegaan. Ook zijn er diverse vakoverstijgende projecten georganiseerd, is er ingezet op het leren leren en op introductiedagen bij de start van het cursusjaar. Goed onderwijs. Zeker! Dat is voor onze school ook onderwijs dat leerlingen vormt en toerust om als christenen hun plek in te nemen in een samenleving die seculier en steeds meer antichristelijk is. De dagelijkse mentorkwartieren, diverse lessen die zich daarvoor lenen en vooral de identificatiefunctie van de man of vrouw voor de klas spelen daarin een belangrijke rol. Veel tijd is gestoken in de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe school. Centrale vraag hierbij is: hoe kan ons toekomstige schoolgebouw ondersteunend zijn aan dat wat we ten diepste willen met ons onderwijs? Welke plek krijgt ICT daarbinnen? Hoe voeden we onze leerlingen op tot zelfstandig leren en werken met behulp van voorzieningen in ons gebouw? Hoe creëren we een veilige, overzichtelijke, aantrekkelijke leeromgeving? Zo biedt een traject van nieuwbouw veel nieuwe perspectieven. In het besef van de afhankelijkheid van de Heer die het huis bouwt (Psalm 127) hopen we ook na dit verslagjaar als team van de Passie Utrecht verder te bouwen aan onze school. Ten dienste van onze leerlingen en toekomstige leerlingen! Dick Both directeur de Passie Utrecht 15 “Ik wil de wereld dichter bij de leerlingen brengen” Barry Visser, docent
Page 16
Wierden Organisatie op orde. Onderwijs in ontwikkeling. We hadden er alle vertrouwen in, maar vlak voor het bepalende moment voelden we de spanning oplopen. Twee dagen lang voerden de dame en heer gesprekken, bezochten ze lessen en lichtten ze ons eigen kwaliteitssysteem door. De simpele woorden: ‘Jullie krijgen opnieuw het basisarrangement’ waren een prachtige beloning op het werk van alle collega’s. Dat ‘basisarrangement’ klinkt niet echt als een compliment, maar dat is het wel degelijk. De examenresultaten waren goed, dat wisten we. Maar hoe zat dat met het onderwijs in die honderden lessen die jaarlijks gegeven worden? Hebben wij zelf net zo kritisch gekeken als de inspectie dat doet? Het positieve oordeel van de inspectie was de bevestiging op onze inspanningen. Tot 2016 stond veel op onze school in het teken van de opbouw, de groei, de organisatie en de juiste mensen op de juiste plek. Waar we naar verlangden was ruimte om het onderwijs verder te ontwikkelen. Voorwaarde is dan dat de basis op orde is. En dat is ie. Onderwijs Actieve leerlingen en meer oog voor maatwerk. Dat waren de zaken waar we in 2016 aandacht aan hebben besteed. In scholing voor alle medewerkers en in een ‘didactische week’ voor een kleinere groep is gewerkt aan onze vaardigheden om elke leerling van begin tot het eind van elke les maximaal actief te laten leren. Het didactisch handboek ‘Een goede les’ vormt daarbij de leidraad. In elke teamvergadering wordt aan de hand van het boek een aspect van de les in de docentenkring besproken. Voor startende docenten – elf in totaal – komt daar ook nog eens een uitgebreid begeleidingstraject van onze docentbegeleiders overheen. Dat traject heeft opnieuw vorm gekregen door een samenwerking met de Universiteit van Groningen en van Twente. Door gerichte observaties, feedback en coaching nemen we alle nieuwe collega’s versneld mee in de schoolbrede ontwikkeling. Ondersteuning Het woord ‘zorg’ is in 2016 uit ons woordenboek geschrapt. Niet omdat het een vies woord zou zijn, wel omdat het over een selecte groep leerlingen lijkt te gaan die om de één of andere reden kwetsbaar is. Die groep leerlingen hebben we zeker in huis. Maar al onze leerlingen hebben baat bij begeleiding en onder16 steuning. Wij hebben daarom gekozen voor ‘support’. Met nieuwe mensen van binnen en van buiten de school is in 2016 hard gewerkt aan het verder opbouwen van de expertise en het aanbod. De dyslexiecoach is geschoold, de expertise rond hoog- en meer begaafde leerlingen verder ontwikkeld en ook het aanbod voor deze leerlingen, Passie Plus genaamd, is verder uitgebreid tot in leerjaar 3 en aangevuld met nieuw aanbod zoals deelname aan First Lego League. Samen met de orthopedagoog en intern begeleider van het samenwerkingsverband is een Pluspunt ingericht waar leerlingen tijdelijk intensievere begeleiding kunnen krijgen. Ons huiswerkinstituut Gradua is in huis gehaald en verzorgt huiswerkbegeleiding en bijlessen voor leerlingen die daar baat bij hebben. Verdere ontwikkeling We zijn blij en dankbaar met de ontwikkelingen. Tegelijkertijd voelt het meer dan eens als balanceren tussen wat we willen en wat haalbaar is. Uit het tevredenheidsonderzoek van medewerkers kwam werkdruk als groot issue naar voren. Collega’s klagen niet, maar de lessen, het mentoraat, de scholing en het meenemen van de nieuwe collega’s vraagt veel van hen. In nauw overleg stemmen we zo goed mogelijk af of ons ambitieniveau reëel is. Hoewel nieuwbouw nog een aantal jaren zal duren, voelen we wel de urgentie om nu ervaringen met nieuwe onderwijsvormen op te doen zodat we straks een gebouw hebben dat past bij een beproefd concept. Een groot cadeau in dat opzicht is het feit dat de gemeente mee wilde werken aan het realiseren van een uitbreiding van het gebouw die voldoende ruimte biedt voor de groei van de komende jaren. Daardoor konden we een prachtig studieplein realiseren waar we ervaring met nieuwe vormen kunnen op doen. Het grote verhaal Terugkijkend zien we een jaar waarin heel hard is gewerkt en goede resultaten zijn geboekt. Een jaar dat veel van de mensen vroeg. Grote verhalen over spectaculaire ontwikkelingen hebben we niet. We zijn trouw geweest in de dagelijkse dingen en in de doelen die we wilden realiseren. Hét grote verhaal van 2016 werd zichtbaar in de ‘kleine’ dingen. De leerlingen die in het AZC hun gevluchte leeftijdgenoten ontmoetten, de leerling die voor de grote groep getuigde van zijn ervaring met God, de leerlingen die thuis in stilte baden voor hun docent of klasgenoten en om Gods hulp bij het schoolwerk. De docenten die aan het begin van de dag God betrekken bij hun werk en leerlingen en collega’s voor Zijn troon brengen en in Zijn kracht tot voorbeeld mochten zijn. Door alle dagelijkse dingen heen was God in 2016 aan het werk zoals we Hem kennen: trouw en met royale zegen. Het was een voorrecht om in Zijn dienst te mogen staan. Leendert van den Dool directeur de Passie Wierden 17 Ik vind het nog steeds heel bijzonder hoe ik vorig jaar bij de Passie terecht ben gekomen. Mijn beeld van de school is sinds die tijd nog positiever geworden dan het al was. Aan mensen om me heen vertel ik dat het een heel positief christelijke school is, waar iedereen in zijn waarde gelaten wordt en mag zijn wie hij is. De onderlinge betrokkenheid vind ik heel bijzonder vooral ook tussen leerlingen. Ik merk hoe goed het hen doet dat er echte belangstelling is. En zelf ervaar ik dat net zo. Gea Dommerholt Conciërge
Page 18
De Raad van Toezicht (Raad) ziet toe op de hoofdlijnen van de organisatie: de strategie, de jaarplannen en begroting, het jaarverslag en de besluiten van de bestuurder. De voorzitter heeft regelmatig overleg met de bestuurder. Naast de informatie van de bestuurder laat de Raad zich ook informeren door de directeuren, de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) en in de kennismakingsbezoeken die de leden jaarlijks brengen aan de scholen. Strategisch Beleidsplan Het jaar 2016 staat in het teken van het opstellen van het nieuwe strategisch beleidsplan met daarin de strategische doelstellingen voor de periode 2017 tot 2021. De Raad is van begin af aan, net als de managementteams, de docenten en de GMR, betrokken bij de totstandkoming ervan. In december heeft de Raad het nieuwe plan goedgekeurd en ze ziet uit naar de uitwerkingen op de scholen. In de komende jaren zal de Raad toezicht houden op de uitvoering van de doelstellingen. Op een andere plek in het jaarverslag is meer te lezen over deze doelstellingen. Identiteit De Raad is nauw betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van het identiteitsbeleid van de Passie in een veranderende samenleving. Het onderwerp staat met regelmaat op de agenda van de Raad. Daarbij neemt ze de informatie mee van de bestuurder over de bezinning die in het identiteitsberaad (bestaande uit directeuren, medewerkers en een ouder uit de GMR) plaatsvindt en uit de diverse overleggen met organisaties waarmee de Passie samenwerkt op het gebied van identiteit. Professionalisering De Raad heeft als belangrijk speerpunt zich verder te professionaliseren. In 2015 is een traject gestart om een toezichtskader op te stellen. Het kader is in 2016 vastgesteld. In het komende jaar werkt de Raad aan de verdere ontwikkeling ervan. Als ik terugkijk op 2016 dan zie ik Passiescholen die zich stevig hebben ontwikkeld. Zowel de groeiende leerlingenaantallen als de kwaliteit van het onderwijs, de financiële stabiliteit, de aandacht voor professionaliteit en identiteit stemmen zeer dankbaar. De raad ervaart de plek die de Passiescholen innemen in de samenleving uniek en onmisbaar. Om in de vorming van kinderen in deze bepalende tienertijd geloof en inhoud zo hand in hand te laten gaan is van grote betekenis voor de kinderen zelf, maar ook voor de wereld om ons heen. Het is prachtig dat met het nieuwe strategisch beleidsplan een basis is gelegd dit met een heldere koers verder te ontwikkelen. Janneke Louisa-Muller, voorzitter Raad van Toezicht 18 Commissies Auditcommissie Slagingspercentages 2016 De auditcommissie beoordeelt de begroting, het jaarverslag en de financiële rapporten en geeft advies aan de Raad. Deze keurt het jaarverslag over 2016 en de begroting voor 2017 goed. De bestuurder informeert de auditcommissie ook over de ontwikkeling van het risicomanagement en huisvestingsplannen in Utrecht en Wierden. Remuneratiecommissie De remuneratiecommissie voert beoordelings- en voortgangsgesprekken met de bestuurder. Selectie- en benoemingscommissie De selectie- en benoemingscommissie houdt zich bezig met het opstellen van selectiecriteria, de beoordeling van de omvang en samenstelling van de Raad en het bestuur en doet voorstellen voor (her)benoemingen. De commissies doen verslag van hun werk in de vergadering. Samenstelling De Raad benoemt mevrouw Els Kooij voor een tweede termijn in de Raad van Toezicht. De Raad is blij dat zij haar kennis en bijdrage aan de vergaderingen voortzet. We nemen afscheid van mevrouw Glastra. Aan de Passie begeleiden we onze leerlingen naar hun volgende bestemming. Dat wordt heel concreet als ze hun diploma halen en doorstromen naar een nieuwe plek in het vervolgonderwijs of het beroepenveld. Ook dit jaar mogen we dankbaar zijn voor de examenresultaten. Op bijna alle niveaus liggen onze slagingspercentages boven de landelijke gemiddelden. Waar dat niet zo was, is het verschil voor een groot deel weggewerkt. Cijfers geven maar een beperkt aspect van de werkelijkheid weer. Ze maken niet zichtbaar wat onze leerlingen in hun tijd aan de Passie hebben meegekregen of meegenomen aan bijvoorbeeld talentontwikkeling, levenswijsheid en geloofsbeleving. We bidden dat onze geslaagden op hun volgende bestemming verder groeien in betekenis voor de wereld om hen heen. 100% 80 60 40 20 0 vmbo havo vwo de Passie Rotterdam landelijk 100% 80 60 40 20 0 vmbo havo vwo de Passie Utrecht landelijk 100% 80 60 40 20 0 vmbo havo vwo de Passie Wierden landelijk 19
Page 20
Medewerkers op de Passie zijn bijzonder belangrijk. Zij zijn de dragers van de identiteit en zij zijn bepalend voor de kwaliteit. Op alle scholen is in 2016 veel aandacht besteed aan de gesprekken met alle medewerkers, aan lesbezoeken, aan begeleiding van nieuwe medewerkers en aan professionalisering. Gesprekscyclus In de afgelopen jaren lukte het niet om op elke school de gesprekscyclus volledig 3 uit te voeren. In het schooljaar 2015-2016 is de cyclus wel op alle scholen volledig gevolgd. Leidinggevenden bezochten veel lessen en steunden de docenten in hun ontwikkeling. Voorafgaand aan de functioneringsgesprekken hebben de docenten feedback gevraagd van twee collega’s en twee klassen of lesgroepen en hebben deze verwerkt in de zelfevaluatie. De aspecten verantwoordelijk voor het eigen gedrag en leiderschap komen hier nadrukkelijk in terug. Nieuwe medewerkers Door de groei van de scholen zijn er in 2016 veel nieuwe collega’s benoemd. Het lukte doorgaans goed om bekwame mensen te vinden die maximaal aansluiten bij onze identiteit. Een nieuwe strategie van arbeidsmarktcommunicatie bleek daarin effectief. Op onze website is een apart gedeelte ingericht voor potentiële nieuwe medewerkers en bij de werving is gebruik gemaakt van social media, diverse websites en ons eigen netwerk. 25 55 55 54 55 Aantal medewerkers per leeftijdsgroep 19 en jonger 20-29 30-39 40-49 50-59 60 en ouder Nieuwe docenten worden op alle scholen intensief begeleid hetzij via de Passie Academie (Utrecht en Rotterdam) of via een samenwerking met de Universiteit van Groningen en van Twente (Wierden). De nieuwe collega’s hebben meerdere intervisiebijeenkomsten, ontvangen regelmatig lesbezoek en krijgen waar nodig extra ondersteuning van een docentbegeleider of beeldcoach. Professionalisering Elke school heeft een eigen intern aanbod van scholing. Soms is dat schoolbreed aansluitend bij de doelen uit de jaarplannen, in andere gevallen krijgen medewerkers keuze uit een breder aanbod dat aansluit bij hun persoonlijke ontwikkeldoelen. 20 Door middel van een kweekvijvertraject zijn collega’s die hun leidinggevende competenties verder wilden ontwikkelen geschoold. Daarmee is ook gewerkt aan het potentieel van toekomstig leidinggevenden in de school. Integriteitscode In het schooljaar 2015-2016 is geconstateerd dat de Passie een waardevolle beroepscode heeft, maar dat deze niet alle aspecten bestrijkt die volgens de code Goed Onderwijsbestuur moeten worden afgedekt in een zogeheten integriteitscode. Daarom is in 2016 alsnog een separate integriteitscode vastgesteld, waarbij de standaardversie van de VO-raad is overgenomen en aanvullend verklaard op onze beroepscode. Deze is door GMR en de Raad van Toezicht geaccordeerd. Overige ontwikkelingen De CAO VO 2016-2017 is in werking getreden op 1 juli 2016 en heeft een doorlooptijd tot 1 oktober 2017. Uit de vorige CAO stamt het LD-entreerecht. Een aantal collega’s had volgens die regeling recht op een LD-benoeming. Het tweejarig beoordelingstraject van deze collega’s is afgerond. In 2016 zijn we begonnen met het digitaliseren van de personeelsdossiers. De dossiers van het centraal stafbureau zijn inmiddels afgerond. In 2017 zullen de overige dossiers worden gedigitaliseerd. 21
Page 22
Toelichting bij de cijfers van de balans en de exploitatierekening Het jaar 2016 is afgesloten met een positief exploitatieresultaat van € 287.000. Dat komt neer op 1,9% van de totale opbrengsten. In de begroting was uitgegaan van een resultaat van € 150.000, bedoeld om het eigen vermogen verder te versterken. Het uiteindelijke resultaat is dus € 137.000 hoger dan begroot. Het hogere resultaat is vooral ontstaan door enkele incidentele posten. De toename van het aantal leerlingen in Rotterdam en in Wierden maakte het ook in 2016 weer nodig om de personeelsformatie uit te breiden, hoewel daarvoor pas vanaf 2017 een hogere rijkssubsidie wordt toegekend. Om de extra kosten in 2016 te kunnen opvangen is besloten om dekking hiervoor evenredig te verdelen over de scholen. Rekening houdend met deze verdeling zijn de resultaten per school als volgt: Rotterdam Utrecht Wierden Stafkantoor Totaal 22 Gewone exploitatie -66 144 -40 42 80 Incidentele posten 50 157 207 (bedragen x € 1.000) 2. Vooruitlopend op de realisatie van die plannen wordt het onderhoud van het huidige gebouw dat niet direct uitgevoerd hoeft te worden Het ‘gewone’ exploitatietekort voor Rotterdam is vooral ontstaan door extra personeelsinzet voor o.a. vervanging bij ziekte in de laatste maanden van het schooljaar 2015-2016. Vanaf augustus 2016 is de exploitatie sluitend. Voor Rotterdam was in de begroting een post opgenomen voor te betalen kosten voor toekomstig onderhoud. De gemeente Rotterdam heeft aangegeven deze kosten pas in rekening te brengen als het onderhoud daadwerkelijk is uitgevoerd. Daardoor waren de kosten in 2016 ongeveer € 50.000 lager dan begroot. Het resultaat voor Utrecht is sterk beïnvloed door twee incidentele posten: 1 I n verband met de toename van het aantal leerlingen heeft de gemeente Utrecht € 87.000 toegekend voor aanschaf van nieuwe inventarissen. Dit bedrag wordt gereserveerd voor inrichting van het schoolgebouw na de uitbreiding/renovatie waarvoor plannen worden uitgewerkt. uitgesteld. Het bespaarde bedrag van € 70.000 wordt gereserveerd voor een mogelijke eigen bijdrage in de kosten voor de te realiseren bouwplannen. Het overschot voor de ‘gewone’ exploitatie voor Utrecht is grotendeels ontstaan door lagere kosten dan begroot voor vervanging bij ziekte. Het tekort voor Wierden is vooral ontstaan door extra kosten in verband met de toename van het aantal leerlingen. Het overschot voor het stafkantoor is vooral ontstaan door minder kosten dan begroot voor inhuur van derden. De belangrijkste investeringen in 2015 zijn: Uit eigen middelen is € 136.000 geïnvesteerd voor vervanging en uitbreiding van inventarissen. De gemeente Wierden stelde € 903.000 beschikbaar voor verdere uitbreiding van het bestaande gebouw en de inrichting daarvan. De financiële positie van de Passie voldoet ruimschoots aan de toetsingscriteria van de onderwijsinspectie. Samenvatting balans en resultatenrekening Balans 31/12/2015 Activa Materiële vaste activa Vorderingen Liquide middelen Passiva Eigen vermogen Voorzieningen Kortlopende schulden 775 365 2.148 3.288 1.557 283 1.448 3.288 763 343 2.739 3.845 1.557 283 1.517 3.845 31/12/2016 Exploitatierekening Baten 2015 Rijksbijdragen Overige overheidsbijdragen Overige baten Lasten Personeelslasten Afschrijvingen Huisvestingslasten Overige lasten 12.941 391 549 13.881 10.545 140 1.051 2.098 13.834 Saldo basten en lasten Financiële baten en lasten Totaal resultaat 47 12 59 2016 14.086 259 567 14.912 11.433 149 824 2.221 14.627 285 2 287 (bedragen x € 1.000) 23