11

Hé, hé, deze spreken onze taal Vlak voor de coronacrisis vorig jaar uitbrak, gingen jongerenwerkers Annemarie Mikkers en Latrell Ceeder aan de slag met jongerenwerk op school. Er waaide een nieuwe wind op het Nautilus College, school voor speciaal onderwijs, om de kwaliteit van de school te verbeteren. Onze jongerenwerkers leveren hier een belangrijke bijdrage aan. Jongeren worden gezien en gehoord Teamleider Jongerenwerk Frieda de Groot is trots op “haar” jongerenwerkers en de samenwerking met school: “Uit onderzoek (zie kader) is gebleken wat de meerwaarde van het jongerenwerk op school kan zijn. De samenwerking met het Nautilus College werpt inderdaad zijn vruchten af, zowel voor de jongeren als voor de school zelf. Jongeren worden gezien én gehoord en de medewerkers van de school kunnen rekenen op de expertise en hulp van de jongerenwerkers.” Annemarie en Latrell vormen een stabiel team en zijn wekelijks te vinden op de school. Jongeren kunnen bij hen terecht om een praatje te maken, even af te koelen als dit nodig is, advies te krijgen, gemotiveerd te worden of om gewoon even een spelletje te doen. Latrell: “Toen we hier net begonnen keken jongeren toch een beetje argwanend naar ons. Wie zijn die gasten en wat willen ze van ons? Sommige jongeren kenden we al vanuit ons werk in de accommodaties: met hen was het makkelijk contact leggen. Langzaamaan kregen we ook contact met andere leerlingen. We werken aan een vertrouwensband met de jongeren, zodat ze zich veilig bij ons voelen. Na enkele weken hoorden we leerlingen tegen elkaar zeggen: hé, hé, deze spreken onze taal. Toen wist ik dat we op de goede weg zaten en iets konden gaan betekenen voor ze.” Leerling blij, wij blij en school blij De jongerenwerkers die op school worden ingezet, zijn ervaren jongerenwerkers. Zij weten hoe zij (probleem)jongeren moeten begeleiden, beschikken over methodieken die zij preventief kunnen inzetten en kennen de sociale kaart van Almere. Ook de koppeling met het accommodatiegebonden jongerenwerk is een belangrijke meerwaarde. Annemarie vertelt: “Als wij met de jongeren praten en/of hen tegen komen in het jongerencentrum is hun gedrag vaak heel anders dan op school. Wij gaan dan met ze in gesprek over het verschil in hun gedrag: waarom gedragen ze zich bij ons prima terwijl ze dat op school niet doen? En dat terwijl school juist zo belangrijk voor hun toekomst is. Laatst was er bijvoorbeeld een jongere die graag mee wilde met een uitje naar Walibi met het jongerencentrum. Zijn gedrag op school was echt slecht. Ik heb hem hierop aangesproken en hem gezegd dat hij alleen mee mocht als hij zich op school zou gedragen. Dat hielp: hij gedroeg zich beter op school en mocht mee met het uitje. Leerling blij, wij blij en school ook blij.” Goed zichtbaar en herkenbaar voor veel Almeerse jongeren Frieda sluit het gesprek af: “Onze jongerenwerkers maken echt deel uit van het team op school. Samen zorgen ze voor een betekenisvolle relatie met de leerlingen en soms ook met hun ouders. Ook onze samenwerkingspartners zijn blij met deze aanpak: het levert veel op. De komende maanden gaan ook op andere scholen jongerenwerkers van start. Een mooie ontwikkeling: we zijn hiermee goed zichtbaar en herkenbaar voor veel Almeerse jongeren.” Uit onderzoek lectoraat Youth Spot, Amsterdam: jongerenwerkers zijn voor scholen een waardevolle samenwerkingspartner omdat zij weten wat er speelt in het leven en de leefomgeving van de jongeren buiten de schoolmuren. Door een goede samenwerking tussen het jongerenwerk en scholen kunnen jongeren daardoor nog beter ondersteund worden. Samenwerking tussen jongerenwerk en middelbare scholen maakt verder ook een gezamenlijke preventieve aanpak mogelijk om gebroken schoolcarrières te voorkomen. Schoormagazine winter 2021/2022 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication