12

Welzijn op Recept: een eenvoudig idee met een groot effect Maaike en Carin Al een aantal jaren werken de huisartsen van Zorggroep Almere en de ReHA (Regio-organisatie Huisartsen Almere), de gemeente Almere en onze welzijnscoaches nauw samen om het sociaal en medisch domein dichter bij elkaar te brengen. Welzijn op Recept is win-win voor zowel huisarts als patiënt. Carin van Middelkoop, operationeel directeur van de ReHA: “De huisarts ziet veel patiënten met een hulpvraag waar andere problematiek aan ten grondslag ligt. Denk aan buikpijnklachten, omdat iemand zich zorgen maakt en niet lekker in zijn vel zit. Zorgen kunnen er zijn over bijvoorbeeld de financiële situatie, de opvoeding van de kinderen of werk. Het kan van alles zijn, wat zich uit in fysieke klachten. Dit blijkt vaak pas na een wat uitgebreider gesprek. De welzijnscoach kan hierbij helpen. Zij werkt nauw samen met de huisartsenpraktijk en kan het gesprek met de patiënten aangaan over het daadwerkelijke probleem en op die manier helpen naar de juiste hulp. Of iemand een steuntje in de rug bieden om het zelf weer te kunnen gaan doen.” Welzijn op Recept is nu beschikbaar in de gezondheidscentra: • De Spil, Castrovalva en Waterwijk in Almere Stad • De Haak in Almere Haven • De Bouwmeester en De Binder in Almere Buiten 12 Schoormagazine zomer 2024 Welzijn op Recept Almere biedt een alternatief voor mensen met psychosociale klachten. In plaats van het ‘traditionele pilletje’ voor te schrijven, verwijst de huisarts deze mensen door naar een welzijnscoach. Klachten als vermoeidheid, pijn in de nek, stress, angst en somberheid hebben lang niet altijd een medische oorzaak. Vaak spelen onderliggende sociaal maatschappelijke problemen een rol, zoals overlijden van een partner, verlies van werk of eenzaamheid. Dan kan het moeilijk zijn om zelf weer een goede draai aan het leven te geven. Je wil er wel iets aan doen, maar je weet niet goed hoe. Welzijn op Recept kan dan helpen een krachtige impuls aan je welzijn te geven. De wens is om in de toekomst verder uit te breiden zodat alle Almeerders na verwijzing door de huisarts bij Welzijn op Recept terecht kunnen. Welzijn op Recept kan helpen als je: • ervaart dat er iets mist in het leven • je nutteloos voelt, bijvoorbeeld door werkloosheid • je niet gelukkig voelt of veel piekert • je eenzaam voelt of weinig onder de mensen komt • slecht slaapt of je constant moe en overvraagd voelt • angstig of somber bent • gezonder wil gaan leven. Wat doet de welzijnscoach? In een eerste gesprek kijkt de welzijnscoach samen met de cliënt wat hij in zijn dagelijks leven kan doen om te zorgen dat hij zich beter gaat voelen. Bijvoorbeeld door activiteiten te ondernemen die weer grip geven op het leven. Welzijnscoach Maaike Vriesema “We kijken naar wat de cliënt leuk vindt, waar hij goed in is, naar wat financieel haalbaar is en naar wat iemand, ondanks beperkingen en belemmeringen, wél kan. Vaak zie ik dat een cliënt moeite heeft om zelf ergens naartoe toe gaan of om contacten te leggen. Dan ga ik mee om letterlijk en figuurlijk de drempel over te gaan van bijvoorbeeld de Buurtkamer in het buurtcentrum. Soms is een duwtje in de rug al voldoende om iemand verder te helpen, soms duurt het langer voor iemand weer meedoet en lekkerder in zijn vel komt te zitten.” Steeds meer gemeenten in het land werken met Welzijn op Recept. De resultaten zijn veelbelovend, zowel wat betreft afname van het aantal huisartsenbezoeken als de tevredenheid van de mensen die via Welzijn op Recept weer steviger in het leven staan. Michael Brouwer, huisarts in gezondheidscentrum Waterwijk Welzijn op Recept inspireert om breder te kijken naar de klachten van patiënten. Wanneer bijvoorbeeld iemand komt met somberheidsklachten, kan ik heel technisch ingaan op die somberheid en wat daartegen kan helpen. Of ik kan breder kijken en de context en levensomstandigheden meenemen en in dat stuk iets doen. Daarvoor zet ik dan Welzijn op Recept in, om iets te doen aan de oorzaak van de somberheid. Ik heb gemerkt dat wanneer de interventie van Welzijn op Recept goed aansluit bij een patiënt, ik deze patiënt daarna minder of niet meer terugzie op consult.”

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication