17

service serviceberichteinformatie over bijvoorbeeld mediawijsheid. De berichten vormden een mix van berichten over lezen en schrijven, context en duiding, cultuur en positieve gezondheid. Sinds april worden er gemiddeld 1 à 2 berichten per week op Instagram geplaatst. Ook worden er stories geplaatst met aankondigingen of als aanvulling op ‘normale’ Instagramposts. In deze stories worden verschillende interactieve tools geplaatst, zoals bijvoorbeeld een poll of enquête, waarbij de volgers extra betrokken worden. De stories worden na een evenement, zoals de Kinderboekenweek, gebundeld en vastgezet in het profiel. Foto’s van onze activiteiten vinden ook een plek op dit medium. Op deze manier geeft de Instagramfeed in één opslag een mooi en duidelijk beeld van wat we als bieb allemaal te bieden hebben. Op YouTube plaatsten we diverse webinars, die onze programmamakers gemaakt hadden. Deze video’s zijn voor het eerst voorzien van de huisstijl. Instagramberichten Dashboard Om de resultaten van social media (Facebook, Instagram), marketingdoeleindes (SMP-campagnes) en content/informatievoorzieningen (website en persvermeldingen) bij te houden is er dit jaar een nieuw dashboard opgezet. Hierin worden maandelijks de gegevens verwerkt. servicemails: 14 Gemiddeld openingspercentage: 53% Aantal ontvangers*: 6.497 *peildatum: 31 december 2020 “Goede inspanning om toch te voorzien in de behoefte van bibliotheekleden.” “Allereerst fijn dat de bieb weer open mag. Het is voor velen een levensbehoefte.” “De toon en de inhoud zijn positief gesteld en kort en krachtig geformuleerd.” Subsidieaanvraag 2020 Communicatie Een actuele, toegankelijke en beeldgestuurde website 1000+ volgers op Facebook Resultaat 2020 √ √ √ = voldaan 15 Feedback lezers op servicemails “Ik kom regelmatig in de bieb. Met deze mail weet ik duidelijk aan welke regels ik me moet houden!” resultaten

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication