ZORGMEDEWERKER GERRIE RELOU [65] Werken in de zorg is een prachtig vak, maar kent ook uitdagingen zoals de toenemende vergrijzing en steeds minder ‘handen aan het bed’. Binnen de Zorgboog zijn meerdere verandertrajecten in gang gezet om ook in de toekomst goede zorg te kunnen blijven bieden. Hierbij is het belangrijk om met zorgmedewerkers in gesprek te gaan over zaken als Samen Zorgen, prettige roosters en duurzame inzetbaarheid. een speciaal menu voor de bewoners bereidt en serveert. Ik vind het leuk om met oudere, kwetsbare mensen om te gaan. Ze hebben geen dubbele agenda; ze zeggen wat ze op dat moment willen zeggen. Of het nu gepast is of ongepast. Ze tonen verdriet en zijn soms angstig of voelen zich onbegrepen en alleen. Juist op die momenten voel ik hoe waardevol het is om er voor ze te zijn, naar ze te luisteren en hen te troosten. Een grapje op zijn tijd wil ook nog wel eens helpen. Het is belangrijk dat ouderen zoveel mogelijk gemotiveerd en geactiveerd worden om kwaliteit van leven te behouden. Dat is voor elke bewoner weer anders, maar wat extra aandacht doet iedereen goed. En net dat laatste kun je als vrijwilliger bieden, in welke vorm dan ook! Gerrie heeft twaalf jaar ervaring als planner in de zorg en begeleidt teams tijdens zogenaamde roostersessies. Hierin leert ze hen op een creatieve manier dienstroosters te maken, die wellicht beter passen bij de wensen van de individuele medewerker. “Vaak heb je korte diensten van vier uur waarbij de ochtenddienst druk is en de middagdienst rustiger. Bovendien hebben veel zorgmedewerkers een deeltijdcontract, omdat ze kleine kinderen hebben en/of mantelzorger zijn. Als je bijvoorbeeld 24 uur/week werkt, hoe kom je dan tot een goed rooster zonder al te veel versnipperde uren? Ik denk met de teamleden over dit soort zaken mee, maak het inzichtelijk met voorbeeldroosters en geef ze handvatten om zelf tot oplossingen te komen. Bijvoorbeeld door de zorg meer te spreiden over de dag en langere diensten te maken waardoor een medewerker minder vaak hoeft te komen werken. Het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds willen we alle cliënten goede zorg blijven leveren. Anderzijds is het belangrijk dat zorgmedewerkers op een fijne en efficiënte manier hun werk kunnen blijven doen en dat er een goede balans is tussen werk en privé. De situatie is in elk team anders. Ook maakt het een verschil of je in de wijk werkt of op een woonzorglocatie. Belangrijk is dat je medewerkers laat omdenken. Vaak wordt er vanuit gegaan dat cliënten hier niet aan willen meewerken, maar in de praktijk blijkt er na onderling overleg, veel meer mogelijk dan gedacht.” PAGINA 7 MAGAZINE
8 Online Touch Home