10

MEDEZEGGENSCHAP Cliënten praten mee én denken mee bij de Zorgboog Bij de Zorgboog vinden we het belangrijk dat cliënten écht mee kunnen praten over de zorg die zij krijgen. En dat gebeurt dan ook volop! De centrale cliëntenraad – de commissie die cliënten vertegenwoordigt binnen de hele organisatie – speelt een steeds grotere en belangrijkere rol. Ze denken mee over beleid, geven advies en zorgen ervoor dat de stem van de cliënt wordt gehoord. Ook op de locaties zelf zijn cliënten actief betrokken. Overal binnen de Zorgboog zijn lokale cliëntenraden aan de slag – of worden ze opgezet – om in de buurt mee te denken over hoe de zorg beter kan. In oktober komen alle lokale raden weer samen tijdens een gezellige bijeenkomst. Zo leren de leden elkaar kennen, kunnen ze ideeën uitwisselen én elkaar inspireren. De zorg in Nederland is volop in beweging. Er zijn steeds meer mensen die zorg nodig hebben, terwijl er juist minder zorgverleners zijn. Daarom moeten we op een andere manier naar zorg kijken. Vernieuwen is nodig, maar altijd met het belang van de cliënt voorop. Juist nu is het belangrijk dat cliënten goed vertegenwoordigd zijn en meedenken over de toekomst. Wat doet de cliëntenraad zoal? De commissie medezeggenschap cliënten heeft het afgelopen kwartaal onder andere advies gegeven over: • De benoeming van een nieuw lid van de raad van bestuur • De tertiaalrapportage over de eerste periode van 2025 • De verandering van een zorglocatie • De analyse van onvrijwillige zorg in 2024 Daarnaast heeft de commissie ingestemd met de jaarrekening van 2024. En er is over nog veel meer gesproken, zoals: • Het jaarverslag van de klachtencommissie • Hoe het staat met eten en drinken binnen de zorglocaties • Het beleid voor verpleegzorg aan huis (VPT) • De kwaliteit van de zorg • Zorg thuis volgens de Wet langdurige zorg (Wlz) in 2025 • Een nieuwe manier van samenwerken tussen zorgverleners (MDO) • Een sociaal verhuisplan • De benoeming van leden van de klachtencommissie Samen maken we de zorg beter! Dankzij de inzet van cliëntenraden – zowel centraal als lokaal – luisteren we naar wat cliënten belangrijk vinden. Want samen maken we de zorg steeds een beetje beter! PAGINA 10 MAGAZINE

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication