18

DIER EN KUNST De 'ziel' op papier Vaak besteden we op deze pagina aandacht aan bijzondere personen of organisaties die iets met dieren hebben. Daarbij hebben we delinquenten met honden zien werken, dolfijnen zien helpen bij kinderen met autisme, stichtingen gezien die dierenleed in het buitenland bestrijden en ga zo maar door. Dat is het mooie aan het vak van dierenarts, dat je in aanraking komt met heel veel mensen die hun leven wijden aan dieren omdat ze 'iets hebben met dieren'. Bij coassistenten zie je vaak al of het mensen zijn die veel van dieren houden en er veel over hebben geleerd of dat ze ook dieren kunnen 'lezen'. Het is moeilijk nader te omschrijven maar het is een soort gave om dieren als het ware aan te voelen wat helpt bij de diagnosestelling en het genezen van het dier. Zo leerde ik begin dit jaar iemand kennen waar anderen van hadden gezegd: "Zij schildert heel goed." Nou daar ken ik er meer van, dacht ik. Velen kunnen goed tekenen of schilderen maar een dier echt vastleggen is een ware gave. Walty Dudok van Heel kon het met het weergeven van beweging, Rien Poortvliet was weergaloos 18 STeRK. uitgave 18 - Zomer 2020 en Paula Collewijn weet op de één of andere manier de 'ziel' vast te leggen waardoor het niet een geschilderde Duitse herder is maar JOUW Duitse herder. Je begrijpt het niet en misschien moet je het ook niet willen verklaren. We stellen wat vragen aan Paula zelf: Wanneer ontdekte je je talent? Toen ik een jaar of 7 à 8 was, ben ik gaan tekenen, en het is alsmaar meer en meer gaan worden. Mijn liefde voor dieren in combinatie met de liefde voor kunst. Uiteindelijk is het vastleggen door de kunstenaar een reflectie van de ziel van de kunstenaar. Naast het tekenen ben ik ook gaan schilderen. Nu werk ik met diverse materialen, waaronder houtskool (zwartwit), sepia (bruin-wit), pastel (kleur) en olieverf. Het is een proces dat gelinkt is aan persoonlijke ontwikkeling. Naast het maken van portretten in opdracht, maak ik ook eigen werk, vrije expressie. Ook teken en schilder ik mensen samen met hun dier op portret. Met wat voor technieken werk je het liefst? Alle technieken vind ik leuk om mee te werken. Bij alle technieken geldt dat ik wat ongeduldig wordt als ik een leeg doek voor mij zie. En naarmate het vordert word ik steeds enthousiaster. Ieder kunstwerk krijgt van mij de aandacht en tijd die het nodig heeft. Iedere techniek heeft zijn charmes. Je schildert net zo makkelijk een paard als een hond, welk huisdier dier lijkt je moeilijk? Ieder werk is een uitdaging voor mij en bij ieder werk haal ik het beste uit mijzelf. De moeilijkheid zit in de basis van de foto's. Als ik onduidelijke foto's aangeleverd krijg voor een portret. Maar ook hier heb ik geleerd te improviseren. Duidelijke informatie is belangrijk voor het laten spreken van de ziel in het kunstwerk. Op basis van goede foto's lijk je toch de 'ziel' van het dier in het portret te kunnen vastleggen, zit dat in de ogen, de houding of het totaalplaatje? Het gehele beeld, alles is bepalend. Eerst wordt contact gelegd met de ogen, daarnaast moet de rest ook juist zijn. Want een kunstwerk heeft een inwerking. Als er een streepje verkeerd zou staan op de verkeerde plek, kan dat het hele kunstwerk uit balans halen. Het gaat bij mij niet eerder de deur uit dan dat ik volledig tevreden ben. Dat ik alles heb gegeven om het portret op zijn best te laten spreken, waarheidsgetrouw. www.paula-collewijn.nl

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication