19

COLUMN Terrasweer? Het is vrijdagmiddag en het is druk. De telefoon gaat en de assistente neemt netjes op. “Zeg, zijn jullie nog open?” “Jazeker”, antwoordt de assistente. “Nou, ik zit hier op een terras en mijn kattenvoer is op. Kunnen jullie dat even komen brengen?” Stomverbaasd kijkt ze me aan. “Wat moet ik hier nou mee?”, vraagt ze mij. Ik had net de eigenaren van een papegaai uitvoerig te woord gestaan. Charlie was 41 jaar en al die tijd in de familie. Hij was van zijn vader geweest en nu zorgde de heer Fontein ervoor. Charlie zei de woorden die zijn vader hem geleerd had: “lekker roken!” en “roepie,roepie”. Ik hoorde steeds een mobiele telefoon afgaan tijdens het consult. Dat hebben we liever niet dus ik vroeg mijnheer Fontein om zijn telefoongeluid uit te zetten. “Dat is mijn telefoon niet, dat is Charlie!” De papegaai kon perfect het geluid van een Samsung beltoon imiteren! Het was hilarisch! Ik moest ook de chip aflezen. Met de lezer ging ik langs de vogel en ‘bliep’ zei het apparaat. En vervolgens hoorde ik: ‘bliep’, ‘bliep’ , ‘bliep’. Het zijn echt meesters in het imiteren! Charlie bleek echter wel ziek te zijn. Hij at slecht en was wankel. De tranen stonden hem in de ogen. Bij onderzoek bleek dat zijn snavel te lang was en hij was nog veel magerder dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen. We besloten uit ervaring om ook een röntgenfoto te maken. Daarop bleek dat zijn botten ernstig ontkalkt waren. Hij was de laatste maanden steeds selectiever gaan eten: hij gooide veel zaden uit zijn bakje en at eigenlijk alleen nog zonnepitten. Dat is niet goed. Ik hoopte dat we nog op tijd waren. We knipten zijn snavel, slepen hem weer in de juiste vorm en zijn dieet pasten we aan. Daarnaast kreeg hij het advies meer met Charlie buiten te zijn. Hij had letterlijk zon- en buitenlicht nodig, vooral om vitamine D aan te maken. Het betere voer zorgde voor meer calcium; het zonlicht voor meer vitamine D. Dan zouden zijn botten aansterken. Meneer Fontein kreeg dus het advies om vaker op het terras achter te gaan zitten! Lodewijk Kamps, Sterkliniek dierenartsen Hillegom Nieuws van Sterkliniek Dierenartsen NIEUWE EIGENAAR STERKLINIEK DIERENARTSEN BV Per 1 juni is de Sterkliniek Dierenartsen BV overgenomen door een internationale veterinaire keten genaamd AniCura. Dit is voornamelijk een zakelijke transactie geweest en u zult er als cliënt niet heel veel van merken. De kernwaarden van dit Zweedse bedrijf sluiten nauw aan bij die van Sterkliniek Dierenartsen. We werken nu samen met meer dan 3000 collega’s verdeeld over 7 landen. Op het gebied van kwaliteit en deskundigheid verwachten wij dat door de samenwerking de ontwikkeling hier sneller zal verlopen wat onze patiënten en cliënten ten goede zal komen. STERK. NU OOK DIGITAAL! Tot nu toe was SterK alleen beschikbaar voor cliënten van een Sterkliniek. Vele diereigenaren die geen Sterkliniekcliënt zijn vroegen echter ook om het magazine. De voorlichting vinden we belangrijk dus een digitale vorm moet hier uitkomst beiden! Wilt u een andere dierenliefhebber ook laten meegenieten? Stuur dan deze link door: www.sterkliniek.nl/sterk. COLOFON SterK. Nieuws uit de wereld van Sterkliniek-dierenartsen Sterkliniek Dierenartsen BV is een samenwerkingsverband van meer dan 80 verschillende gezelschapsdierenklinieken verspreid over Nederland. De deelnemende praktijken hebben gemeen dat ze de belangen van de diereigenaren en hun dieren vooropstellen; samen voor het welzijn van uw huisdier. Hiermee wordt in één zin samengevat waar de Sterkliniek voor staat. Met kennis en kunde de kwaliteit van zorg voor het huisdier garanderen. Het magazine SterK informeert de diereigenaar over de laatste ontwikkelingen op het gebied van diergeneeskunde, gezondheid en welzijn van huisdieren en voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van Sterkliniek-dierenartsen. Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen en/of op enigerlei wijze worden gereproduceerd zonder schriftelijke toestemming van Sterkliniek Dierenartsen BV. De volgende uitgave van SterK. verschijnt in winter 2017. Titel: SterK. Uitgever: SterK. is een uitgave van Sterkliniek Dierenartsen BV Oplage: 70.000 exemplaren Verschijningsfrequentie: 3x per jaar REDACTIE Mevr. A. Janssen, communicatiespecialiste Mevr. M.M. Vork, paraveterinair Drs. B.J. Carrière, dierenarts Drs. K. de Munnik, dierenarts Drs. P.M. van Aalst, dierenarts ADVERTENTIES & BEGELEIDING Sterkliniek Dierenartsen BV Marloes Vork p.a. Horsterweg 66 3851 PL Ermelo T: 0341 - 55 33 25 E: info@sterkliniek.nl VORMGEVING, FOTOGRAFIE, REDACTIE & PRODUCTIE New Brand Activators, Veghel Bek 1 op 1 publiceren, Veghel STeRK. 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication