13

“De vraag naar Nederlandse rode bessen én ander zachtfruit blijft groeien” “Aardbeien en blauwe bessen stonden in 2019 op plek 3 en 7 in de top 10 fruitsoorten waar het meeste geld aan uitgegeven wordt” “Supermarktomzet blauwe bes blijft groeien” De populariteit van blauwe bessen is de laatste jaren flink gegroeid. De omzet van blauwe bessen in de supermarkten is in 2017 vergeleken met 2013 met ruim 250 procent toegenomen. Ook het landbouwareaal en de import van blauwe bessen namen in omvang toe. De toename wordt mede veroorzaakt door het gezonde imago dat de blauwe bes bij de consument heeft. De prijzen van blauwe bessen in de supermarkten veranderden in deze periode nauwelijks. “Albert Heijn verkoopt jaarrond Nederlandse aardbeien” “Nederlandse aardbei valt in de smaak” Nederlandse aardbeien zijn in trek. Sinds 2010 is de productie in ons land bijna verdubbeld, tot een record van 78 miljoen kilo in 2020. Die stijging komt vooral doordat er steeds meer aardbeien worden geteeld in kassen en in plastic tunnels. Wat ook opvalt: de export van de Hollandse zomerkoninkjes is de afgelopen jaren nauwelijks gestegen. “Dat betekent dat wij die extra aardbeien vooral zelf opeten”, zegt Wilco van den Berg, marktspecialist van brancheorganisatie GroentenFruit Huis. “Alleen al in de afgelopen drie jaar is de consumptie in Nederland met een derde gestegen tot 45 miljoen kilo.” Bronnen: NFO, www.cbs.nl, www.nos.nl, www.agf.nl, www.levensmiddelenkrant.nl, Onderzoek HAS Hogeschool 12

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication