4

Hoe het allemaal begon In 1978 nam Hay Soberjé het aardbeienteeltbedrijf over van zijn vader. Jarenlang lag de focus op de teelt. De aardbeien gingen naar de veiling. Toen steeds vaker mensen het veld opliepen met de vraag of ze een bakje aardbeien konden kopen, besloot Soberjé een winkeltje in te richten in zijn schuur. Het winkeltje was een succes en werd uitgebreid met een terras en zelfpluk. Later bouwde Hay samen met Joke en Jacqueline een heus aardbeienmuseum en kwam er een tuin met diverse aardbeienrassen. Het geheel kreeg in 1998 een naam: Het Aardbeienland. Het productiebedrijf met zowel vollegrondsteelt als kasteelt van aardbeien bleef bestaan. Daarnaast werd het themapark vanuit de pijlers vermaak en educatie met hulp van de gehele familie Soberjé verder uitgebouwd. Hay Soberjé bedacht ieder jaar weer wat nieuws. Zo groeide Het Aardbeienland uit tot een themapark met een terras, winkel, museum, kabouterbos en aardbeientuinen, dat jaarlijks zo’n veertigduizend bezoekers trok. In 2018 besloten Hay, Joke en alle andere familieleden dat het tijd werd om met pensioen te gaan. ’Stichting Berry Promotions werd in het leven geroepen om de activiteiten op het themapark voort te zetten. “Als mensen hier binnen komen, zeggen ze: Het lijkt wel de Efteling, maar dan zonder achtbaan.” Hay Soberjé “Wij geloven in Het Aardbeienland als fruitige thuisbasis voor de gehele (zacht)fruitsector. Wij gaan ervoor om de kennis en kracht van de sector te bundelen en de huidige Parel ‘Het Aardbeienland’ voor de regio en sector te laten schitteren en uitgroeien tot een Berry Briljant!” Stichting Berry Promotions 3 Bronnen: https://www.trouw.nl/nieuws/het-zelfplukveld-is-de-populairste-attractie-van-het-aardbeienland~b06c68bf/ https://youtu.be/5Gl9JOjM6HY https://www.aardbeienland.nl/over-aardbeienland/geschiedenis/ https://www.aardbeienland.nl/over-aardbeienland/stichting-berry-promotions/

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication