INTERVIEW CLIËNTVERTROUWENSPERSOON WZD Welke rol heeft de CVP Wzd? ‘De CVP Wzd geeft advies en bijstand aan cliënten en/of hun wettelijk vertegenwoordigers wanneer zijtegen zaken aanlopen die te maken hebben met onvrijwillige zorg. De CVP Wzd ondersteunt de client in zijn rechtspositie. Daarnaast heeft de CVP Wzd een signalerende taak bij de uitvoering van de zorg binnen de kaders van de Wzd. De CVP Wzd voert locatiebezoeken uit bij de diverse zorgaanbieders in zijn werkgebied.’ Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Kun je voorbeelden noemen van wat je bent tegengekomen er wat daarmee gedaan is? ‘In de beginperiode verliep de introductie van onze functie soms lastig omdat dat tegelijk viel met de uitbraak van Covid. Daarnaast moest iedereen nog erg wennen aan het bestaan van een nieuwe wet en onze functie. Nu zijn we bij de meeste zorgaanbieders bekend en komen we regelmatig op locatie. Daardoor weten de cliënten ons ook steeds beter te vinden, dat is natuurlijk het belangrijkste!’ Merk je dat er in 2021, vergeleken met 2020, meer bewustzijn is over de CVP Wzd? ‘Ja dat merk ik zeker. In het begin was de wet nog helemaal nieuw. Enkele zorgaanbieders hadden daarop geanticipeerd en waren actief aan de slag gegaan met plannen rondom de implementatie, maar bij veel zorgaanbieders heeft dat meer tijd nodig. Zeker bij de grotere organisaties kost het ook tijd voordat het bewustzijn in alle lagen is doorgedrongen.’ Op welke manier word je benaderd door de cliënt, vertegenwoordiger of medewerkers voor ondersteuning? ‘Vooral via de telefoon of Whatsapp, maar ook via de mail. Mensen vinden ons via onze verspreide flyers of via de internetsite van de zorgaanbieder. En steeds meer ook via ‘mond-op-mond reclame’ of bijvoorbeeld doorverwijzing door een ‘interne’ vertrouwenspersoon.’ 18
19 Online Touch Home