21

CLIËNTENVERTROUWENSWERK IN CIJFERS De CVP Wzd verleent de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger informatie en ondersteuning bij vragen en klachten over onvrijwillige zorg, zijn opname, zijn verblijf of in het doorlopen van een klachtenprocedure. In dit hoofdstuk brengen we het cliëntenvertrouwenswerk cijfermatig in beeld. AANTAL CLIËNTEN NEEMT TOE In 2021 hebben 1806 unieke cliënten1 en/of hun vertegenwoordigers contact opgenomen met de CVP Wzd. Dit is een toename van 108 procent ten opzichte van 2020, toen 866 unieke cliënten/vertegenwoordigers contact met ons opnamen. De toename hangt samen met het feit dat de CVP Wzd steeds bekender wordt bij cliënten, hun naasten en zorgprofessionals. Naar verwachting zal het aantal in 2022 verder toenemen door ruimere toegang bij de zorgaanbieders en het (nog) meer bekend raken van de functie bij cliënten en vertegenwoordigers. AANTAL ONDERSTEUNINGSVRAGEN Per cliënt kunnen meerdere ondersteuningsvragen (kwesties) spelen. Hierdoor ligt het aantal ondersteuningsvragen hoger dan het aantal cliënten. In 2021 werden er in totaal 2702 ondersteuningsvragen behandeld. In 2020 waren dat er nog maar 1128. Ook hier is dus sprake van een grote stijging. FIGUUR 01: HOE IS CLIËNT/VERTEGENWOORDIGER IN CONTACT GEKOMEN MET CVP WZD? Telefoon CVP Bezoek zorgaanbieder Mail / Brief Telefonische helpdesk Via medewerker zorgaanbieder Anders Website / Chatfunctie Social Media (Twitter / Facebook) 0 15 2 200 400 600 800 1.000 1.200 1.400 Bij de meeste ondersteuningsvragen namen cliënten direct contact op via de telefoon van de CVP Wzd. Daarnaast zien we dat steeds meer vragen volgden uit de locatiebezoeken aan zorgaanbieders. 21 1 We tellen unieke cliënten, dat wil zeggen dat een cliënt die in een jaar meerdere keren contact opneemt met de CVP Wzd, maar één keer wordt meegeteld. 404 230 265 174 179 1.433

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication