SIGNALEN, KLACHTEN KCOZ EN IGJ Signalering is een van de kerntaken van de CVP Wzd. Het gaat dan om het signaleren van tekortkomingen in de structuur of de uitvoering van onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname en verblijf, voor zover deze afbreuk doen aan de rechten van een cliënt. Signalen worden in eerste instantie besproken met de zorgaanbieder. Vaak wordt het dan opgelost. Onderneemt de zorgaanbieder geen gepaste actie, dan kan de CVP Wzd melding doen bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). In 2021 zijn in totaal 108 signalen afgegeven bij de zorgaanbieders (zie kader met voorbeelden afgegeven signalen). Er is één signaal doorgezet naar de IGJ (zie kader 2). Daarnaast zijn er 38 klachten doorgezet naar de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ), de commissie die bindende uitspraken doet over Wzd-klachten. De inhoud en uitspraken van de casussen is te vinden op www.kcoz.nl. Naast de KCOZ zijn er nog een aantal Klachtencommissies Wet zorg en dwang in Nederland. VOORBEELDEN AFGEGEVEN SIGNALEN 2021 » Fixatie bij cliënt, zorgaanbieder erkent dat dit gebeurt maar weigert dit vast te leggen. De Wzd functionaris is niet betrokken, vertegenwoordiger is niet geïnformeerd, het stappenplan is niet gevolgd, er is niet gekeken naar alternatieven. » Tafelblad op rolstoel welke niet is geregistreerd als maatregel, het stappenplan is niet gevolgd. » Meerdere cliënten geven veelvuldig aan dwang van een bepaalde medewerker te ervaren. » Tijdens een gesprek met cliënt, CVP Wzd en persoonlijk begeleider wordt cliënt ontmoedigd namens leden van het zorgteam om nog verder contact op te nemen met de CVP Wzd met de uiting dat het leven er anders niet gemakkelijker op wordt. » Ongevraagd en ongewenst informatie delen over cliënt door medewerker. » Zorgaanbieder geeft aan nog nooit van de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) gehoord te hebben en heeft ook niets geregeld op dit gebied. » Tijdens een locatiebezoek vertelt de begeleider dat het een open woning is en er geen onvrijwillige zorg wordt toegepast. Cliënten vertellen echter iets anders. Zo gaat de slaapkamerdeur in de nacht op slot, wel nadat de cliënt hier toestemming voor heeft gegeven. Daarnaast krijgen cliënten hun telefoon maar beperkt in beheer. 29