VOORWOORD Zorgstem, Adviespunt Zorgbelang, Het LSR en Quasir Cvp ondersteunen cliënten die met gedwongen zorg te maken (kunnen) hebben door het bieden van onafhankelijk cliëntenvertrouwenswerk. Wij zijn er voor cliënten en hun familie en vertegenwoordigers en beogen hun positie te versterken en (daarmee) de kwaliteit van leven van cliënten en de kwaliteit van hun zorg te verbeteren. Samen zijn we verantwoordelijk voor ondersteuning van de rechtspositie van alle cliënten in Nederland die onder de Wzd vallen. Deze aanbieders werken samen en treden gezamenlijk naar buiten om de kwaliteit van het Cvp Wzd werk te verbeteren. Dit jaarverslag geeft een beeld van ons werk om cliënten te ondersteunen die met gedwongen zorg te maken hebben. Na het startjaar 2020 hebben we ook in 2021 het cliëntenvertrouwenswerk binnen de instellingen vorm gegeven en zijn we hierbij geconfronteerd met de coronamaatregelen. Daarbij hebben we vooral gekeken naar wat we wél konden betekenen. Bij gesprekken voor individuele kwesties, voorlichtingen en locatiebezoeken heeft de CVP Wzd vooraf met de zorgaanbieder contact opgenomen of een bezoek verantwoord was. Waar dit niet lukte hebben wij onze activiteiten online uitgevoerd via Zoom en/of Microsoft Teams. Zo was er toch veel contact als mogelijk. TOEGANG TOT DE CVP WZD Voor onze cliënten, veelal met een psychogeriatrische aandoening of verstandelijke beperking, is het wenselijk om door een onafhankelijke vertrouwenspersoon bij te worden gestaan die luistert en professioneel ondersteunt bij vragen over zorg onder dwang. De CVP Wzd is er voor de cliënten, hun vertegenwoordigers, hun zorgverleners en de bijbehorende zorgaanbieders. We geven veel voorlichting over de wet en de nieuwe rechten van cliënten die hierin beschreven staan. Tegelijkertijd merken we dat nog lang niet alle zorgprofessionals en bestuurders goed op de hoogte zijn en de CVP Wzd niet altijd toegang verlenen. Wij zijn momenteel met deze zorgverleners, maar ook met brancheorganisaties, cliëntorganisaties, het Ministerie van VWS en de Inspectie in gesprek om de toegang van de CVP Wzd tot cliënten te verbeteren. 04
5 Online Touch Home