7

ONTWIKKELINGEN VERTROUWENSWERK CVP WZD Het jaar 2021 was geen overgangsjaar meer. De bekendheid en het gebruik van de dienst is groter geworden. Zorgaanbieders toonden een meer proactieve houding. Dit resulteerde in een effectievere samenwerking. Ondanks dat de coronamaatregelen gedurende het jaar werden aangescherpt, vonden er meer locatiebezoeken en voorlichtingsmomenten plaats dan het jaar ervoor. Ook werden er meer kwesties gemeld, is er een aanzienlijk aantal klachten doorgezet naar externe klachtencommissies onvrijwillige zorg (hiervan is de KCOZ het meest bekend) en is er één melding gedaan richting de Inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ). Zie voor een toelichting het hoofdstuk ‘Het cliëntenvertrouwenswerk in cijfers’. In dit hoofdstuk schetsen we eerst de ontwikkelingen ten aanzien van het vertrouwenswerk CVP Wzd. ALGEMENE ONTWIKKELINGEN CORONACRISIS Door de coronamaatregelen was het voor de CVP Wzd ook in 2021 nog lastig om locatiebezoeken uit te voeren om nader kennis te maken of voorlichting te geven aan cliënten. In afstemming met de zorgaanbieder is steeds gekeken of en waar dit verantwoord mogelijk was. De CVP Wzd was voor ondersteuning bij kwesties welkom op de locatie voor een gesprek. JAARVERSLAG EN JAARGESPREKKEN MET ZORGAANBIEDERS In het tweede kwartaal van 2021 is het eerste gezamenlijke jaarverslag uitgekomen en verspreid onder zorgaanbieders, stakeholders en de CVP Wzd. Bovendien vonden er voor het eerst jaargesprekken met zorgaanbieders plaats aan de hand van een jaar brief- of rapportage. Voor de zorgaanbieder en de CVP Wzd een moment om stil te staan wat goed gaat en wat beter kan. Zorgaanbieders gaven aan de jaarrapporten als prettig te ervaren omdat deze inzicht gaf in de activiteiten van de CVP Wzd. Als feedback gaven zij aan graag meer voorbeelden van de cliëntbeleving in het verslag te willen zien. 07

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication