cliënt of vertegenwoordiger. Omdat de wet dit nu niet expliciet aangeeft, vindt hierover bestuurlijk overleg plaats tussen het ministerie van VWS, de CVP Wzd-aanbieders, cliëntenorganisaties en brancheorganisaties. UITGANGSPUNTEN VERTROUWENSWERK 2022 Vanwege de beperkte middelen zijn aangepaste afspraken over de prioritering van de dienstverlening met de zorgkantoren gemaakt. De locatiebezoeken worden voornamelijk beperkt tot locaties die door de zorgaanbieder in het locatieregister zijn geregistreerd als Wzd-locatie. De prioriteit ligt bij het bezoeken van locaties met doelgroepen met ‘zwaardere’ onvrijwillige zorg, zoals gesloten groepen. Verder zullen de CVP Wzd prioriteit geven aan individuele verzoeken tot ondersteuning boven het bezoeken van locaties. Ook het verbreden van de reikwijdte van de Wzd naar gelijkgestelde aandoeningen zonder aanpassing in het budget geeft druk op de dienstverlening. LOBBYTRAJECT EN OVERLEGGEN De CVP Wzd-aanbieders zijn in 2021 gestart met een lobbytraject naar de Eerste en Tweede Kamer om ongehinderd toegang te krijgen tot nietWzd-geregistreerde locaties en om voldoende budget te krijgen om het totaal van alle locatiebezoeken te kunnen afleggen. Dit, zodat het werken conform het kwaliteitskader kan worden gerealiseerd, cliënten en hun vertegenwoordigers laagdrempelige toegang en aanwezigheid van de CVP Wzd ervaren daarmee een adequate rechtsbescherming geboden kan worden aan alle onder de Wzd vallende cliënten. Binnen de projectgroep Implementatie Wzd inzake de toegang van de CVP Wzd zijn verschillende gesprekken gevoerd tussen cliëntenorganisaties, brancheorganisaties (Actiz en VGN), CVP Wzd-aanbieders, de Landelijke Faciliteit CVP Wzd en VWS over de taken, toegang en signalerende rol van de CVP Wzd. Doel van de gesprekken is om te werken aan eenduidige veldafspraken daar waar de wet niet duidelijk is. In oktober 2021 vond een bijeenkomst voor Tweede Kamerleden plaats in Nieuwspoort en zijn er aanvullend gesprekken geweest met enkele Tweede Kamerleden. In 2022 is aan de Algemene commissie van de 09