14

INTERVIEW CVP WZD “Mijn werk doet ertoe” Esther Bijlefeld is Cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang, in de regio Zeeland en West-Brabant. Als Groningse van oorsprong zit ze nu een aardig eindje van huis. Maar zoals ze zelf zegt: “Een CVP Wzd is overal nodig. Overal willen cliënten een onafhankelijk aanspreekpunt voor kwesties waar ze met de zorgaanbieder niet uit komen.” Waar Esthers werk als CVP Wzd om draait? Om mensenrechten, als je het haar vraagt. En dat is precies waarom ze haar werk zo leuk en belangrijk vindt, zegt ze: “Ik werkte ooit als zorgmedewerker in de gehandicaptenzorg. En ik liep er toen al tegenaan dat bewoners met een beperking door de combinatie van hun beperking en gebrek aan regie dubbel worden beperkt.” MET CLIËNT SAMEN HET GESPREK AAN Mede daarom heeft Esther de overstap gemaakt naar het LSR, waar ze als CVP Wzd cliënten van zorgaanbieders ondersteunt die zich verzetten tegen de zorg die ze krijgen. “Als ze hun zorg als onvrijwillig ervaren en er met de zorgaanbieder zelf niet uit komen, kunnen ze mij aan mijn jasje trekken. Ik vraag dan altijd in welke richting de cliënt de oplossing zelf graag zoekt. Is dat het gesprek met de begeleider of teamleider? Dan kan ik de cliënt daarin bijstaan en help ik die met zijn of haar eigen regie.” “Klachten over onvrijwillige zorg gaan vaak over niet naar buiten mogen, over de deur op slot. En over inname van spullen, zoals pc’s en telefoon. In gesprek blijken cliënten dat vaak ook wel te begrijpen, omdat ze gevaarlijke dingen hebben gedaan zoals schulden maken. Maar toch willen ze in gesprek over een compromis, zoals: geen toegang tot internet, maar wél een computer. Soms valt daarover te praten.” Momenteel steekt Esther nog steeds veel tijd in kennis maken en bekendheid geven aan haar functie. Want het loopt nog niet bepaald storm, merkt ze op. EERST BOUWEN AAN DE RELATIE “Als er dan toch iets speelt, wil ik dat ze me kennen”, vervolgt Esther. “En dat ze weten dat ik er voor hen ben. Daarom probeer ik ieder kwartaal op de locatie te komen. Zodat mijn gezicht vertrouwd wordt. Die bezoeken kondig ik ruim van tevoren aan. Ik vind het fijn dat de families van tevoren weten dat ik er zal zijn.” 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication