SIGNALEN EN KLACHTEN Signaleren is een van de kerntaken van de CVP Wzd. Het gaat dan om het signaleren van tekortkomingen in de structuur of de uitvoering van onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname en verblijf, voor zover deze afbreuk doen aan de rechten van een cliënt. Signalen worden in eerste instantie besproken met de zorgaanbieder. Daarbij wordt er gekeken wie er verantwoordelijk is. Een signaal kan bijvoorbeeld afgegeven worden bij de begeleider, locatiemanager of het bestuur. In veruit de meeste gevallen wordt het dan opgelost. Onderneemt de zorgaanbieder geen gepaste actie, dan kan de CVP Wzd melding doen bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). In 2023 zijn er in totaal 78 signalen afgegeven bij de zorgaanbieders (zie kader 1 met voorbeelden afgegeven signalen). Er zijn twee signalen doorgezet naar de IGJ (zie kader 2). Daarnaast zijn er 27 klachten met ondersteuning van een CVP Wzd ingediend bij een klachtencommissie Wzd. Deze commissies doen bindende uitspraken over Wzd klachten. KADER 1: VOORBEELDEN AFGEGEVEN SIGNALEN 2023 » Bij meerdere zorgaanbieders is sprake van gesloten deuren op afdelingen waarbij cliënten niet zelfstandig naar buiten kunnen. De zorgaanbieder had geen individuele afweging gemaakt voor het beperken van de bewegingsvrijheid. » De zorgaanbieder voert onvrijwillige zorg uit terwijl de locatie niet is ingeschreven in het locatieregister Wzd. » De zorgaanbieder zet structureel buitenproportionele maatregelen in bij cliënten en weegt die proportionaliteit onvoldoende af. » Cliënten mogen niet vertrouwelijk met de CVP Wzd praten zonder aanwezigheid van een begeleider. » Geen toegang op afdelingen voor locatiebezoeken. » De huisregels zijn buitenproportioneel en in strijd met de Wet zorg en dwang. » Zorgaanbieder stuurt een klacht niet door naar de klachtencommissie Wzd. » Cliënten worden op diverse manieren beperkt of gehinderd op vrije toegang en contact met de CVP Wzd. » Tekortkomingen in het toepassen van onvrijwillige zorg, vooral rondom de procedure van het toepassen van het stappenplan Wzd. » Cliënten en vertegenwoordigers zijn door de zorgaanbieder niet geïnformeerd over de CVP Wzd. » Het zonder vraag van de CVP Wzd en zonder toestemming van de cliënt, verstrekken van informatie over de cliënt aan de CVP Wzd. 26
27 Online Touch Home