13

Een heldere citymarketingstrategie Marketing begint met profileren en positioneren. Deze stad verdient een helder, krachtig en eenduidig profiel en bijbehorende visuele identiteit. Dat betekent ook het maken van scherpe keuzes in doelgroepen, positionering en activiteiten. Het onderzoeksrapport waar de citymarketingstrategie van Eindhoven op gebaseerd is, heet daarom ‘wie kiest, wordt gekozen’. Positionering Eindhoven is sterk in ontwikkeling. Het is een stad van denken en doen. Verbeelden en maken. Brabants en werelds. Door elkaar te stimuleren en samen te werken, is Eindhoven in staat de wereld te inspireren en de stad te transformeren. Er is ruimte om te groeien. Voor talent, ideeën en initiatieven. Deze mentaliteit, innovatieve historie en geloof in de toekomst hebben Eindhoven een wereldwijde toppositie opgeleverd in technologie, design en kennis (kortweg TDK). Deze drie elementen zijn de kracht van Eindhoven en werken (in)direct als een magneet die talenten, studenten, startups, ondernemers en internationals naar Eindhoven trekt. Daarom vormt de strategie, organisatie en communicatie van Eindhoven365 zich rond die drie merkpijlers. Van citymarketing naar citymaking Om de merkpijlers prominent aanwezig te laten zijn in een herkenbaar, consequent straatbeeld, is Eindhoven365 actief betrokken bij alle stadia van economische ontwikkeling van stad en regio. Citymarketing maakt plaats voor citymaking: het zorgen voor een aantrekkelijk woon-, werk- en leefmilieu dat aansluit bij de drie pijlers. We maken daarbij onderscheid in off brand en on brand (excellence): • Off brand sluit niet aan bij de drie merkpijlers maar is wel van belang voor de totaalbeleving van de stad. Het sterkt het woon-, leef en verblijfsklimaat van Eindhoven. Ook zitten hier talenten tussen die potentie hebben om on brand te worden. • On brand voegt waarde toe aan het merk Eindhoven en is daardoor van groot belang voor het communiceren van de kernkwaliteiten van de stad. 13 EHV365 2014

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication