Eindhoven gaat voor goud Eindhoven won in 2014 nog twee belangrijke prijzen. Allereerst de Nationale Citymarketing Trofee, waarbij Eindhoven het opnam tegen Amsterdam, Den Haag en Dordrecht in de categorie boven 100.000 inwoners. Een eervolle prijs, omdat de jury daarmee het citymarketingbeleid erkent en de keuzes die Eindhoven maakt ondersteunt. Het juryrapport luidde als volgt: “Eindhoven heeft een sterk gestructureerde en consequent doorgevoerde marketingstrategie. Hoofdlijn is: één verhaal, één toon, één merk. Daarmee toont de stad lef en trekt steeds meer nationale en internationale aandacht. Er is een sterke verbinding van overheid, bedrijfsleven en onderwijs/wetenschap. De inwoners worden er bovendien steeds meer bij betrokken. De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee 2014 is de gemeente die overall uitblonk in scherpe keuzen, een integrale marketingstrategie en een verfrissende aanpak op tal van deelterreinen. Er wordt jaarlijks zichtbare vooruitgang geboekt op basis van kritische evaluaties.” Als kers op de taart, won Eindhoven enkele maanden later ook de prijs voor Evenementenstad van het jaar. De reden daarvoor is volgens de jury: “Eindhoven heeft het evenementenbeleid naadloos gekoppeld aan zijn nationale en internationale profiel. Daardoor heeft de stad een overtuigend en consistent ‘verhaal’, waarin onderscheidende evenementen een logische plek hebben. Deze sterke evenementen leveren tevens een positieve bijdrage aan de citymarketing doelstellingen van de stad. De jury kiest met deze winnaar nadrukkelijk voor de stad die voor de meeste vernieuwing heeft gezorgd en als inspiratiebron kan dienen voor de hele evenementensector.” Bewijsvoering voor dit statement vind je in het volgende deel van dit jaaroverzicht ‘365 dagen Eindhoven’. 26 EHV365 2014
27 Online Touch Home