37

Je moet eerst de aNder BegriJpeN Voor Je zelf BegrepeN wordt Voor Suzanne lag de keuze voor de hand, met een oma, moeder en zus in de zorg. Ze werkte twaalf jaar in de gehandicaptenzorg als sociaal-pedagogisch medewerker. Toen de functie-eisen hoger werden volgde ze de opleiding tot verpleegkundige. Na een korte periode in het ziekenhuis kwam ze bij Charim terecht, waar ze inmiddels bijna drie jaar met veel plezier werkt. Van het ambassadeurstraject vindt zij vooral het netwerk dat ze opbouwt belangrijk. Charim werkt aan een optimale positionering van de mbo-verpleegkundige, en Suzanne kan via haar netwerk profiteren van de ervaring van collega’s in het hele land. Haar coach leert haar hoe ze anderen kan meenemen in veranderprocessen. Een wijze les: je moet eerst de ander begrijpen voordat je zelf begrepen wordt. Die mag wat betreft Suzanne ‘op een tegeltje’. Naam: Opleiding: Functie: Organisatie: Suzanne Vaandrager - van Leuven (35) Sociaalpedagogisch werk, Mbo-verpleegkunde Verpleegkundige, lid ondernemingsraad Charim wie is Je BiJgeBleVeN? ‘Een meneer die bij ons kwam, nadat hij twintig jaar bij zijn dochter had gewoond. Die had hem ook verzorgd. In het begin was het echt niet gemakkelijk. Maar op een gegeven moment zei ze dat het vertrouwd voelde en dat ze pa bij ons durfde los te laten. Later zei ze hoe dankbaar ze was dat ze die laatste periode van pa had kunnen genieten zonder constant te hoeven zorgen. Meneer is na een maand of acht overleden. We zijn bij de begrafenis geweest. We werden met naam en toenaam genoemd en bedankt. Voor mij was het de eerste keer dat ik een overlijden van een bewoner van zo dichtbij meemaakte. Dat zal me wel bijblijven.’ wat is Voor Jou de Beste reclame Voor de oudereNzorg? ‘De band die je opbouwt met de bewoners. Dat is echt wel een verschil met het ziekenhuis. Maar er is overal een enorme behoefte aan goede mensen, dus we mogen blij zijn met iedereen die voor de zorg kiest, voor welk onderdeel dan ook! Als we stagiaires en zij-instromers kunnen laten kennismaken met alle facetten van het werk, dus ook het bezoek aan de arts, de fysio en noem maar op, zullen zij ook gaan herkennen dat het werk in de ouderenzorg echt heel boeiend en aantrekkelijk is.’ wat zou Je willeN VeraNdereN? ‘Een andere houding van de maatschappij. Bij veel mensen is het besef nog niet doorgedrongen dat er echt wezenlijke dingen zijn veranderd. We maken nog te vaak mee dat familieleden van nieuwe bewoners ons verbaasd aankijken als we ze proberen duidelijk te maken dat we van hen een actieve rol verwachten.’ 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication