13

5 De focus op onze omgeving 5.1 Omgevingsmeldingen 2023 Een nieuw lokaal warmtenet en haar duurzame bronnen hebben impact op de omgeving. Derhalve worden meldingen uit de omgeving van de Duurzame Energie Installaties uiterst serieus genomen. Meldingen, signalen en klachten uit de omgeving gelden als een verbeterkans voor Bio-energie de Vallei. Een melding krijgt altijd opvolging; doorgaans in de vorm van een reactie per mail, soms met een bezoek aan de melder. Ook kan een melding een aanleiding zijn om contact te zoeken met de toezichthouder bij Omgevingsdienst de Vallei voor verder overleg. De bedrijven en haar leveranciers willen een open toegankelijke cultuur vertegenwoordigen. Het persoonlijk contact met de mensen uit onze omgeving vinden wij belangrijk. Onze installaties zijn lokaal gesitueerd; het is aan ons om een goede buur te zijn. Om de impact te minimaliseren wordt adequaat opgetreden bij meldingen vanuit de omgeving, met als doel de binnengekomen melding snel te kunnen onderzoeken en te handelen als dat nodig is. En om de persoon die de melding heeft gedaan, inzicht te kunnen geven over hoe de melding is opgevolgd. In 2023 zijn via de Omgevingsdienst van de gemeente Ede (OddV) vijf klachten binnengekomen. Er kwamen drie klachten direct bij Warmtebedrijf Ede binnen. • Op een enkele melding over geluidshinder na, zijn de meldingen gerelateerd aan geuroverlast en het waarnemen van rook. Om overlast in de toekomst te voorkomen, heeft warmteproducent Bio-energie de Vallei maatregelen genomen. De oplossingsrichting of de verklaring voor de melding is door Warmtebedrijf Ede steeds teruggekoppeld aan de melder. Dit gebeurde direct aan de melder of via Omgevingsdienst De Vallei, afhankelijk van hoe de melding werd gedaan. Meldingen die binnenkomen vanuit de omgeving of vanuit klanten worden in eerste instantie behandeld door de klantenservice. Deze afdeling registreert de melding en zorgt voor een antwoord naar de melder. Als het mogelijk is lost de klantenservice de melding direct op, in andere gevallen wordt de melding opgepakt door de afdeling binnen het bedrijf waarop de melding betrekking heeft. De directie wordt geïnformeerd over de binnengekomen meldingen en de genomen maatregelen. Door de groei van activiteiten en vele wijzigingen, wordt het systeem van meldingen uit de omgeving opnieuw in 2024 beoordeeld en (her) ingericht om de omgeving zo snel als mogelijk op de hoogte te kunnen stellen van ontwikkeling rondom de drie locaties in gemeente Ede, alsook betreffende de werkzaamheden in de openbare ruimte. Duurzaamheidsverslag Warmtebedrijf Ede - 2023 14

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication