25

x zwaar en intensief verkeer x normaal verkeer σv% y geen verkeer dekking kleiner dan 1 meter aanleg ca. 2 jaar 3 à 5 jaar 8 à 12 jaar tijd σv% x zwaar en intensief verkeer x normaal verkeer y geen verkeer dekking 1 tot 1,5 meter aanleg 3 à 5 jaar 2 à 3 jaar 8 à 12 jaar tijd Afb. 28 Verkeersinvloeden. a) verv. % b) verv. % c) verv. % gelijkmatige vervorming ongelijkmatige vervorming plaatselijke vervorming Afb. 29. Verschillend vervormingspatroon bij een gelijke gemiddelde vervorming. Samenvatting en conclusies Hoewel niet alle aspecten hier behandeld zijn, volgen hieronder toch de volledige conclusies uit het gehele onderzoek om een zo kompleet mogelijk beeld te geven. Uit de grote aantallen vervor mings - metingen aan operationele PVC riolen is gebleken dat, ondanks de grote variatie in omstandigheden, de gemiddelde vervorming van buizen klasse 41 (SN 4) en 34 (SN 8) minder dan 8% en de maximale vervor ming minder dan 12% is. (Kans op functieverlies ontstaat bij een vervorming van 30 à 35%). De resultaten, verkre gen uit de onderzoekprojecten, bevestigen de conclusies die getrokken kunnen worden uit het onderzoek aan operationele PVC riolen. Aanvulgroep Buisklasse SN 8 SN 4 SN 2 Afb. 30. www.wavin.nl Straatriolering Handboek 25 Zand, zanderige klei en gemengde grond A B 1 1,5 2,5 1,5 2,5 4 Bij een verschillend vervormings patroon kan een gelijke gemid del de vervorming horen. Gelijkmatige vervorming duidt op een gelijk matige uitvoering. Ongelijkmatige vervorming ontstaat door een variatie in grond en uitvoering, lokale inhomogeniteit of door axiale buiging. Het verschil tussen maximum en gemiddelde ver vor ming is een belangrijk gegeven. Daarom zijn in afbeelding 30 indi katieve waarden voor het ver schil tussen maximale en gemid delde vervormingen gegeven bij met zand, zanderige klei en licht gemeng de grond omhulde buizen. De toont dat bij een min der flexibele buis het verschil kleiner is en dat gaande van zand A naar zand 0 het verschil toeneemt. C 2,5 4,5 6,5 De invloed van de aanvulgroep op de optredende vervorming is groter dan de andere invloedhebbende factoren. De invloed van de buisklasse is alleen duidelijk tijdens het aanvul len van de sleuf. De toename van de vervorming na de aanleg is nauwelijks afhankelijk van de gebruikte buisklasse en sterk afhankelijk van de aanvulgroep. De uiteindelijke vervorming zal bij een betere aanvulgroep en bij een minder flexibele buis in een kortere tijd bereikt zijn. De invloed van de buisdiameter, de oorspronkelijke grondsoort en de gronddekking op de optredende vervorming is niet aan te tonen. De uiteindelijke vervorming is beperkt afhankelijk van het feit of er wel of niet sprake is van verkeersinvloed. Bij verkeersinvloed zal de uiteindelijke vervorming eerder bereikt worden. De invloed van het verkeer is alleen duidelijk bij een grond dekking kleiner dan 1m. De uiteindelijke vervorming van met (slappe) klei om hulde buizen is, afhankelijk van aanvul groep en buisklasse, 1,2 tot 1,5 maal groter dan die van met zand om hulde buizen. De vervorming van buizen die met veen zijn omhuld is minder dan die van de met (slappe) klei om hulde buizen. Buisklasse 41 (SN 4) is in bijna alle omstandigheden toe pas baar, ook wanneer er sprake is van aanvulgroep 0.

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication