27

De grondsoort waarmee de buis omhuld zal worden is veelal bekend. De wijze van aanvullen op het uit te voeren werk moet zo goed mogelijk ingeschat worden. Werk uitgevoerd volgens bestek of NPR 3218 kan al snel onder aanvulgroep A gerangschikt worden maar op het werk zal aanvulgroep B meer toegepast worden. Ook kunnen de omstan digheden zodanig zijn of kan zo weinig aandacht aan de uitvoering worden besteed, dat van aan vul groep 0 kan worden gesproken. Met behulp van de praktijkge ge vens van afbeelding 27 en de aan vulgroepen kan een keuze worden gemaakt voor wat betreft de buisklasse en kunnen de te verwachten vervormingen worden bepaald. Internationaal wordt een vervorming van 10 tot 15% toelaatbaar geacht. Om op eenvoudige wijze een snelle eerste keus te maken is het overzicht in afbeelding 31 opge nomen. Hierin wordt een aanbe ve ling gedaan welke PVC klasse of SKL (stijfheidsklasse), zowel oude als nieuwe benaming, minimaal toe gepast kan worden bij verschil lende dekkingen en aanvulgroepen. De toe te passen aanvulgroep met de daarbij behorende buisklasse is niet altijd een technische, maar ook een economische keuze, waarbij de kosten van de buis met de kosten van het leggen verge leken worden. Bij met verdichtbare grond (zand, kleiig zand, gemengde grond) omhulde buizen en een aanvulgroep B kan buis klasse SN4 (klasse 41) toegepast worden. Indien gekozen is voor aanvulgroep C en extra zekerheid gewenst is tegen onvoorziene gedragingen van de ondergrond en onverwachte problemen en onnauwkeurigheden bij de aanleg, kan deze worden verkregen door de toepassing van buisklasse SN8 (klasse 34). Ook om alle risico’s te mijden bij aanlegcalamiteiten en vanwege de wens om de veilig heid op te voeren, wordt dikwijls voor buisklasse SN8 (klasse 34) gekozen. Straatrioolbuizen om huld met kleiachtige en veen achtige materi alen zullen niet veel voorkomen, behalve daar waar geen of weinig verkeer verwacht wordt, omdat anders het wegdek te veel zal zakken. Gezien de onzekerheid bij de uitvoering en de grote invloed op de inklinking van eventueel later toch optre den de verkeers invloeden zal onder die omstan dig heden de keus van buisklasse SN8 (klasse 34) op zijn plaats zijn. Het toepassen van PVC rioolbuizen die minder flexi bel zijn dan klasse SN8 (klasse 34), zal niet resulteren in lagere vervormingen. www.wavin.nl Straatriolering Handboek 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication