Toelichting kosten Toelichting kosten besteed aan doelstelling De Join the Club projecten van de Esther Vergeer Foundation kennen 2 ‘grote’ onkostenposten, te weten: aanschaf van sportrolstoelen en projectmanagement kosten. Hieronder een toelichting op deze twee kostenposten. Aanschaf sportrolstoelen De aanschaf en het vervolgens beschikbaar stellen van sportrolstoelen zijn essentieel in het succes van de Join the Club projecten. Zonder goede sportrolstoel is sporten bijna niet mogelijk. Bovendien vergroot een goede sportrolstoel het plezier in het sporten. Als ouders direct moeten beslissen (terwijl ze nog niet weten of hun kind langdurig gaat sporten) om of wel een zelf een sportrolstoel aan te schaffen of een sportrolstoel aan te vragen bij de Gemeente (indien mogelijk) is dit een belangrijke drempel om wel of niet te gaan deelnemen. De sportrolstoelen blijven eigendom van de foundation en worden ter beschikking gesteld aan de (tennis)vereniging. Als een kind besluit om te stoppen (of zelf een sportrolstoel aan te schaffen) dan gaat de rolstoel terug naar de foundation. Projectmanagement De andere grote onkostenpost is personeel. Naast het opzetten van de projecten en onderhouden van intensief contact met ouders/kinderen en verenigingen is de werving van kinderen verreweg het meest arbeidsintensieve deel van de werkzaamheden van de foundation. Het succes van de Join the Club projecten valt of staat echter met de wervingsacties en –werkzaamheden gedaan door de projectmanagers (ondersteund door stagiaires en vrijwilligers). Wat houdt deze werving in: Kinderen met een lichamelijke beperking zijn moeilijk ‘vindbaar’. Dit komt o.a. doordat steeds meer kinderen naar het regulier onderwijs gaan en niet geregistreerd staan als ‘gehandicapt’. Dit maakt dat de kinderen moeilijk vindbaar, identificeerbaar en dus benaderbaar zijn. Om in contact te komen met kinderen en/of ouders stellen wij per Join the Club locatie een uitgebreid wervingsplan op. We maken een wervingsplan door in het geografische gebied van de tennisvereniging we alle “vindplaatsen” waar kinderen/jongeren met een lichamelijke beperking mee in contact komen in kaart te brengen. U kunt hierbij denken aan: Scholen (basis- en voortgezet onderwijs en mytylscholen) Ziekenhuizen Revalidatieklinieken Fysiotherapiepraktijken Huisartspraktijken Buurtsportcoaches Uniek Sporten Ambulante begeleiders Interne begeleiders Gemeente (afdeling WMO) Al deze instanties worden persoonlijk benaderd (telefonisch en per mail) door de projectmanagers of door het belteam van KPN. Wij streven ernaar zoveel mogelijk duurzame relaties met al deze instanties aan te gaan, zodat we niet eenmalig, maar frequent contact blijven houden (en op die manier continue kinderen aan onze projecten toe kunnen voegen). Wij zijn ervan overtuigd dat deze manier van werven de belangrijkste succesfactor van onze projecten is, omdat dit dé manier is om tot een maximaal bereik van de doelgroep te komen. Wij zijn ons er echter ook van bewust dat dit een kostbare, tijdrovende manier is en dus zijn wij continue op zoek naar wegen om dit efficiënter te doen. Onder andere door bijvoorbeeld samen te werken met andere organisaties. Jaarverslag 2019 25
Online Touch Home