projecten/activiteiten 2019 Join the Club Join the Club geeft kinderen met een lichamelijke beperking de kans om ‘gewoon’ te sporten! De Esther Vergeer Foundation biedt kinderen met een lichamelijke beperking door heel Nederland de kans om ‘gewoon’ te sporten, bij een gewone vereniging. Inmiddels zijn we op 25 verenigingen dwars door Nederland actief. Wekelijks wordt er door 137 kinderen gesport. In 2019 zijn er 3 nieuwe verenigingen bij gekomen, maar zijn we (helaas) ook op twee verenigingen gestopt met Join the Club. Aanleiding voor het stoppen is te weinig betrokkenheid/draagvlak vanuit de vereniging door een bestuurswisseling en/of het vertrek van de trainer. Bij het ‘stoppen’ met de samenwerking met een vereniging gaan we nooit over één nacht ijs. Alle voors en tegens worden zorgvuldig afgewogen en met de vereniging besproken. En het allerbelangrijkste is dat er nooit kinderen de dupe van mogen worden. Het goede nieuws is dat er zijn ook weer drie verenigingen zijn bijgekomen: in Baarn, Houten en in Rotterdam. Ook in 2020 zal er nog een enkele vereniging toegevoegd worden. Ons streven is echter niet om veel meer projecten te starten. Met deze verenigingen beschikken we over een goede landelijke dekking en nog veel meer verenigingen zal alleen maar tot versnippering van de deelnemende kinderen leiden. In 2019 hebben we (naast het starten van een aantal nieuwe projecten) vooral geïnvesteerd in de werving van kinderen en daarmee het versterken van de reeds bestaande projecten. Na de goede ervaringen in de samenwerking met de St. Maartenskliniek hebben we veel meer clinics op revalidatiecentra gegeven. Villa Pardoes Nieuw in 2019 is de samenwerking met Villa Pardoes. In de vakantieappartementen van Villa Pardoes vieren kinderen van 4 tot en met 12 jaar met een lichamelijke beperking en/of levensbedreigende ziekte de leukste vakantie ooit. Samen met ouders, broertjes en zusjes genieten zij in Villa Pardoes van een gratis vakantie. Tijdens het verblijf kunnen de families inschrijven op allerlei activiteiten. Op de donderdagochtend verzorgt de Esther Vergeer Foundation iedere week een clinic voor de kinderen en de ouders die te gast zijn in de Villa, met als doel deze kids kennis te laten maken met rolstoeltennis en hen te enthousiasmeren. In totaal hebben we in 2019 34 clinics bij Villa Pardoes gegeven waar 55 gezinnen met kinderen (met een lichamelijke beperking) aan hebben deelgenomen. Haren Assen Emmen Alkmaar Amsterdam Wierden Ermelo Alphen a/d Rijn Baarn Schalkhaar Apeldoorn Neede Houten Bennekom Spijkenisse Dordrecht Rotterdam Oosterhout Roosendaal Veldhoven Nijmegen ‘s-Hertogenbosch Boxtel Veghel Beek Jaarverslag 2019 5