18

Jong modetalent uit Landgraaf: Bryan Borghans Als je Bryan Borghans (26 jaar) vraagt waar zijn creativiteit vandaan komt, antwoordt hij lachend: “Van opa!” Dat zijn vader, moeder en zusje daar nog een hart onder de riem bij steken vormde het jonge talent nog verder en vervolgens volgde hij zijn eigen creativiteit. Intussen heeft hij al meerdere couture topstukken op zijn naam staan en werkt hij als design assistant bij modehuis Ronald van der Kemp in Amsterdam en als freelance creatief en design allrounder. Inspiratie en creatie Na het afronden van zijn havodiploma aan het Eijkhagen College werkte hij al studerend als opticien in een optiekzaak in Maastricht. Als frisse wind kwam hij in het bedrijf en ging hij mee naar de jaarlijkse beurzen van de brillenleveranciers. Geïnspireerd door het werkbezoek bij merk Mykita in Berlijn werd de beslissing voor zijn verdere studie aan het Maastricht Institute of Arts te volgen, duidelijker! In het eerste semester kwam Bryan in aanraking met mode en met zijn toen al aanwezige eigen stijl wist hij op veel vragen antwoord te geven. Hij schoolde zich in razendsnel tempo, ook naast het curriculum van de studie, bij om ook de technische kant van kleding creëren zich eigen te maken. Tijdens zijn officiële stage bij Ronald van der Kemp was er meteen een enorme klik tussen de beide heren en samen besloten ze dat Bryan tijdens zijn afstuderen mocht blijven. Het gevoel dat echt alles klopt bij de couture van Ronald werkte enorm inspirerend. Het feit dat hij ’s werelds eerste echte sustainable modehuis is, droeg daar uiteraard aan bij. Ronald maakt couture van ‘leftover’ materialen van fabrieken en redt menig rol stof van ‘de brandstapel’. Hij staat qua niveau naast Chanel, Valentino en Dior maar onderscheidt zich als pionier, rebel met een missie - qua gedachtegang zowel voor als tegen de modewereld. Bewustwording over wat er aan de hand is in de wereld en daar een eigen positieve draai aan te geven, een tegengeluid. Geef de materialen een tweede leven en laat ze stralen op het niveau waarvoor ze gemaakt zijn.

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication