171

Romeinen12:18 Houdt vrede met alle mensen. Colossenzen 1:20 omdat God vrede gemaakt heeft door het bloed zijns kruises, zal Hij het Al wederzijds met Zich verzoenen. Voorbeelden genoeg om er nog eens over na te denken. Opnemend het langschild/deur van het geloof In tegenstelling tot de lendenen, omgord met waarheid, het aandoen van het pantser der gerechtigheid en de voeten, onderbonden met de bereidheid van het evangelie van de vrede, is het langschild van het geloof geen uitrustingsstuk, dat je om je lichaam kan doen, maar om je lichaam achter te verbergen. Het is eigenlijk het meest belangrijke uitrustingsstuk, want als je achter je langschild gaat zitten, dan kunnen je lendenen, je borst en je voeten niet eens worden geraakt, dus dan heb je waarheid, gerechtigheid en het evangelie van de vrede niet direct nodig. Er staat ook, dat wij in alles dit langschild kunnen opnemen, dus zijn de vlammende pijlen op je lendenen gericht, duik achter je langschild. Hebben de organisaties van de tegenstander het gemikt op je borst of op je voeten, meteen achter je langschild gaan zitten. Met de tegenwerker kunnen wij geen vrede sluiten, dit is voor ons als gelovigen onmogelijk, daar heeft hij van God teveel volmacht voor gekregen, zodat dit een zaak van God is en niet van ons. Omdat de tegenwerker gebruik maakt van onze medemensen, soms ook gelovigen, is het zaak dat wij ten opzichte van hen waarheid zijn, gerechtigheid leven en vrede doen. Voor het langschild kan je ook deur vertalen, omdat het Griekse woord thureos afgeleid is van thura. Het gaat er eigenlijk om, om aan te geven dat het niet een klein rond schild betreft, waarmee je heen en weer moet bewegen om jezelf te beschermen. Bij een langschild gaat het erom, dat in één keer je hele lichaam afgeschermd wordt, waarmee je al die vlammende pijlen van de boze kunt blussen. Geloof is de grootste bescherming van ons lichaam en daarbij moet je niet alleen denken aan de fysieke kant, maar bovenal aan de geestelijke kant, omdat 170

172 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication