234

Bovendien zingen wij ook bijna iedere zondag: Help mij om stil te zijn! Hierin kan God, de Vader, echter alleen maar voorzien als wij ons bewust worden van wat wij aan beloftes van Hem ontvangen hebben. Ik hoop dat jullie dit ook kennen, de tijden van volkomen perplex staan van Gods genade die je te beurt is gevallen, zodat je geen woord meer kunt uitbrengen. Je bent er beduusd van en bij de gedachte: Mijn God is dat allemaal voor mij? komt de dank vanzelf weer bovendrijven. Wat een rust en vrede kun je dan ervaren. Als vogels bidden, hangen zij al klapwiekend stil in de lucht om te kijken of er iets van hun gading is. Zo mogen wij net zo goed tijdens ons bidden stil uitzien naar wat Vader ons te bieden heeft. En reken maar op het beste van het beste! Van Dale geeft onder andere als betekenis van het woord bidden: zich in gebed richten tot God. Dit is inderdaad de juiste betekenis want indien je je richt tot God, dan heb je het naar Hem toe goed. Wij zeggen weleens, laten wij Zijn aangezicht zoeken, wat ook de goede richting aangeeft. Laten wij bidden is natuurlijk ook goed, als wij maar beseffen dat het niet betekent, dat wij dan iets gaan vragen, want dat is wat van Dale ook als betekenis van bidden geeft, namelijk: dringend iets verzoeken, smeken, vragen en bezweren. Deze vier betekenissen zijn er in de loop der eeuwen ingeslopen, zodat het ook niet zo gek is, dat de echte betekenis van bidden helemaal verloren is gegaan. Verder viel het mij op, dat het woord bidden, pros eu chomai, in het Johannes evangelie geen enkele keer voorkomt. In de NBG wordt in Johannes wel negen maal het woord bidden gebruikt, maar bijna in alle gevallen gaat het over erõtaõ, wat vragen betekent. Wat de diepere achtergrond hiervan is, werd mij niet duidelijk bij het lezen van het Johannes evangelie, wel kwam hier voor mij de daadkracht van Jezus heel sterk naar voren. De woorden vragen, Grieks erõtaõ, en navragen, ep erõtaõ, komen in de evangeliën 117 maal voor. 233

235 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication