,T íS GOED IN ,T EIGEN HART TE KIJKEN De jonge muzikant tlarc De Bondl uit [.cnderzeel schreef on]angs een setirisch si-ukje dat qepubl iceerd werd irr Iedek.t:nierrws, het tijdsel'rrifL varr f edel<an:. ir/j"j 'rriiden U deze i-ekst ni.et ontl':ouden cmdat her- q;.reC is, zoals Ce li l.e) aandu.iCl, om in 'JeibeÍrC met dis tekst, ook eens i!1 het eigen harl- te l<ijkr':r,. lle lcieale Muzikant !nkel ,riiitsnslaanders rgalize;an zi.ih !iiÈt hce hard hei leven van een mrrril.rill kar| zijn, Da:rroÍr wil ik U enk€le .asdgevin!ei verstrokk.n zocl:ili§ d,rr Uw lelen in de farltare liciiter e. 3nr:3e:-iamer zal a,ori--r. De idelle muz:kelr :Jr.ji veari3eniai nlet ,,U" €r'r ,,Uw" ; di1 §nkrl uit tesFÈ(t J,.1n nrij' nen?vege. Fepeteien;hitis La?l Ce anJergi de kani eclsi ru mitaièi 1t) ieren er !olf b,gÉ'?clg triei r,r,, oe .1.i:? r'ro'..iiè5 ',!,r-.t Cie ziin enkei Desceid !ccÍ Cc slÉchten. Èeper€.ri tii,iis niei te v€el ; r',/.nneeí ie ia s:dike. ie !i-.{rd keni ga.ieie ,.e,ï,irèterin' op crr: Íep.rlitie daér d9 ,,4hef" stoed$ mcet siupl)en \ioor Godar.nr dis h€,i toch nooit zlllen kllntefi. Het;§ !ei:§ beieÍ als je je stlkken in lier geheei aiet beKijkt thuis. Je zèl tiicsns de iepetilie os hst eei!tÈ zicilt kuBneÍi speler, en dat is ?cer iËerri]k '.1aot .o ietr js goe,j seifègiëren. Nog beter is hii iÉ inrtrijir4nt thu:s ir- hit geheel niet aëii ie lakeil, \'!ar'neeí hèr speler dan niet tÉ goed gaat kën l€ i:ej. ilog óltijd oir te ,,pistons ' steke* en zo !e,?Í js vart de ,,cheÍ" nag aileíii;.rnde metodes om plakkende ,,pistcn-." te verhelFËn. Hoe minder ger instrur eni iles,:,eeid ,!,l.dt hoe beter vocr li0t instrumanr. De sr;:tagc :?è. vr:el gerir.ger zijó I VJanneer ,e iÈ ;n strument voor laogère tiid weglegt op een nogal vochtige plaats kan je ontdekken hoe vlug do natuur zich herstelt. AileÍhands di€Ítíes zuller zich huisvest€n in Uw instrument Bn bijgevolg zal het een biologische Íeiniging cnde,gaan. Met wat geluk kan je zelÍs in een ,,piston" de frasie archi tektuur vaB seli web bewonderen. Na nog langere tiic kan je zelfs zien dat het koper alls.lei. frisss kleuren krïgr. ledgreen zal veísteld staan van da mOoie toilaiiteit die je iistrument zal .r'erkregen hebbee, Dasrbij zal een larg6 rustperiode ook aen de muzikent tsn goede komen en hij zal spel€n ais nooit voeÍheer. Tijden$ de rcpetitie l.leï is zeer onbeleefd to vroeg iri h6t lokaal aen!ve" zig te ziln. Sommige n'ensen CehkerÍ dat js je opdringt en 6nde.en denkeír dat ie erkel komt om te drii'!ker,- llet staàt veel bst€r ais ie een kwór tie.tje na ds algGspraken tiid tcekomt, Daar €le Íokaalhoud$ ook iets mag hebben, drink je rerst egn pintlg àan de tcog en je neemt cr nog eentje rnea naar echteÍefi. Jë Ëassëart nog eens larigs hi-"t loiist €n bij het binnenkornen van de repetlrlez:al sla ie eens goed met de deur zod€t er waï fÍisse iu.ht binnenkomt. Daar je nier wil doorga?n voor eeir onireleefd-.Íii( goeÍ je de ..cheÍ" e€n lrand tervliji hij i:an heI dirigeÍeF is zodat liij nog eens een andere lichaar.sbeweging ken maken. Je gsat rrasr je Èlaats en je moet coaíbij denken dat hce rneer lnuzik:erten hun instrument moeten aízetten tijdens Cit maneuveÍ hoe beter het is. Zo leren z9 misschien rrog ,:ens met een zuivere aanrel spelei-!. Enkele .,pupileÍs" omver sffrrteÍi !s zeer goed'voor de lichaamsileweging van de anderen. Opnieuw uit beiseÍdheid geeÍ je je gebu.en eet hand en ie prezenteert hen een sigaíet, Oe ,,chei" heeft graag dót eÍ gérockl wo{dt, want de rock verzaeht de tonsliteit van de muziek. Liefst neen1 ie €en trek wanneer jB moei invsllen, De ,,cheÍ" heeft nie-ts liever ! Zo kan hÍ nog eens her
19 Online Touch Home