0

H{LA§ TT.'E}§C&TRIFT l/AN BE JAAi?GANG 8 V Nunrner 1 e,r.achi jnt dltiennnnde),L jÍzt . februa.z.i 19 92'

HALLO, Hier aijn aij dan toch.' Wat Later dan uoorzien, ot gdnisato"ische problemen heet dat dan ín uakjargon.' In dit nummer uíndt je nog Late, maan daan"on niet minder gemeende nieuuj aarsuensen Dan onze fanfarepete? en -neter; uerder staat er ook een artí.keL ín ouer hoe je je koperblaaeinstrunent noet onderhouden: Misschíen kun je dít eens ui.t pt,obenen na het muziekconcert om uanaf 2a maart met een propere Lei te kunnen starten.' Je kan ook de contnentaren Lezen naar aanLeiding oan onze deelnane aan helt praDínciaal concours uan uori.g jaar; teuens uindi; je ook de Líjst uan aanuezigheden »an uo?ig j aar, : als onklopbare Laureate kuon Ingrid Van den Bergh uil; de bus. Zij miste geen enkele repetitíe af uitstap, zeLfs niet in de uakantiepert ode: Vool"daar een knappe prestatie en een ooorbeeld. uoor ieder uan ons.' Moge dit een adnzet uormen Daar de anderen om te proberen zo dikaijls mogeLijk deel. te nemen aan aL onze al<tíuíteiten. VeeL Leesgenot en tat bínnenkort !

' , : i i I I i:l - I r j I i I li,l. l.,l:l r'.':rr 1. r)L ir'::rr .,illlÍl:;: I l1,.ljr r:, r_i?Firt1l, i:'; r'.r 'l tiFiFÉT L lE 'l '".rl\lLi[iiti:-] :lí i r Ir(iÍiIrl ii:Ëi,iE:t -l ruiiS liltt FdljirE!-É Èll.lÀ HULEI.iÈtJ5 t: tiai.tS Èi: N iiArlL:EL ?EFrDtll'lrll FrLAl\l!; 'Jlrl'l í:PtrTÉll.- l:fri,l!r:i l/É!N I-1[i,] ÈEl"1lill_l t:Rí-\l.ll'Ílï1: 1t;t:ÍrH]:!:t_l;,:r,,Í 5i\LLi.JïÍ!: I;HTL L EE iÉtiË .1{-1S I:;I IÀIJE §EF1IEËLS LUE IEll LE ,'Lll'l ,iEÈr'llËll i$ | rltit.j r;È RnL'vtrFi i)i\,' / .'i il'i Fl i-t :15 :4 li+ ,14 :l.l AB :r ',rÈl,l ilF'SI.tl 6liftRY L,)Ë)ll liL:F Àlllrll::Íl11 I lll-D,r: :;t: l-if .i\tl:it_::t ,,'Àt.! tlL:r: l;iJ'riEi'in i.ii.tJÀ rllil-tfis :i I liil'r-:l'l l- ll'lirÈ Iiat Iti ltl l-,i: l'li:rÀL:Íri I :i í\t"l:ill.lll iÍiL. l]Ët! ;;t '!rlll:: ï L]:,ii:r Í ,, L:Frili: r !-Et I i Ít: il_N l. / flílni5a:,.1t,:-jii !,; I i.r,;ii-r'-: i-ti i.ut: r,r_r I T lnn_'l- i.rl ' .t i. trii LÍi i í rrr r,tr!, ï:r fl: :r_r :r :t :i:) ;i: t f.l -ta l,l t; 84 Bfl ,: u{i atl 3(_.) Ë4 tiE r3{ § rll i:i) Ër:, t2 ti : 7 : :1 B 7 1r:r0 tr)rr E] B § È, B l r:"1) i llri ll9 :1! 5é, ;Ll ls ):i :. Èr! ]i!i Ët; l,rl_l I1)rl I ,l'r, 1'ra) i:lrr' u,i iÉ .ti rÀl.lilËr lij lrl , ;,,_iF til'j,:,,,r, irlr:' : Lrrl"rr.liit) irj. ;'il

/Érl.i Iij5ïÀ1. !:Í.ti:r:ll lí: Fl.rt:'È1,5 L. llli ILi Jiltil HÀt.ltvE!; Ërt l..r it vAN t)EN rritaluE !]It.l)[ UALGAËIiTT Si}F]'E i.Al1ËAEfiTg f nArdrl r'1{:li-É}4Àt'is DANI rY ËËnÈErJ t-lICH:L AERÍí]EER IS I"IAEC EEDlHAUT RENE ,JAt.t l-0HI'IEL LrEi:lT !ErrËËt{ I'tAtl I E-F AUL. HÉL-SET.I RAF AET{ïGEÉRÍS AT.I t]il f te ir_ :1 l l5 14 1t 11 tl /2 5ó aia' 5é 5f 44 l. il a;) tE (iB ;?e ; 7 .1, 2:? 444 7iB f 556 444 SE t,'J t: l:jr ;9 I {lrl aiF l:;9 59 4:Í 55 54, 47 44 ',,EREfi UGEEN,.i0t.tör'l AtiRl's LUT vaN trEH B0st)t BEt?l ,RESSEL,AERS EDDY É\FRTGEERÍ5 ILSE vAl\l {:tË51at tiUSTAAF .]T,FIDET'JS DIfIIi VAN }IIÀISEL I{ILFTTIED FiEYNAEFI SONJA DE PEUIER CIIIiIST 1I{F. vat,,t ÍRu íEt! ,EflAilr,: . DE F,EUIE]R RENE 1IJ :i 74 3 f a.t ,l i ,1 1 72 l1 t2 4 4 i! 6l?mí íJdel rJ€. cjeel. flà0rer ,-aÀn íjÈ rëpÈtÍtiE§! ; Íl) 5 1 () o I I I ö 1 53 () 33 ll ö () l1 11 11 () tt .;.1 6eni rlrji?lld à.rnta: mlr--i ltÈntl?n rip d€ rerr€iLj tiè§: tiÈricldelriE.lpelnàne Ààn de rit.tt-lpFen: tloosste Éantal 61,:i I Àr1tEn op ëen rëpetitie: LÀ.1qrit., ...rnt.11 mr:ikàrtren op een repetitier 59 lro.,q:i:e n;\Í)LÀl ínLr! i I àrLen orr eer, ur tFtap: l.-À":,(:t r L Ëemi ddej d ààntÀj Ín(r j | .1,1t;ih oF dÈ Lti E LÈppí:ri: É .:,.1,r'r ! "rl'Í'r r: r. ÍOïAAL GEHTDDELDË liAtlliE;i I t:iHE: I L: I .nnrÈrr r,t:, ELin'.r i tst,_.É : ::4 :*ll 44 27 §ó la l-!l 1:

ONDEREOUDEN VÀN I'B XOPERBLÀÀ8 INSTRUUENT Algemeen onderhoud van koperblàasínsttumenteh Je instrument proper houden is ook hier van he1 elleÍgrootsre beiangl Koperinstrun)enlen bevatlen gewoonlijk etlelijke melers buis, waarbij dient opgemerkr te worde.r dal eÍ hier geea moOelijkheid is om het instrument dÍoog 1e wrijven, zoals dit bijvole andere instrumenten wel hel osval is idenk maar aan de saxotoon, íluil €.d.) llou hiermee rekeninq wanneer je speelt le inslrumenl zuiver houden begint bii je eigen mondhyqiéne Hel hoeh daarbij geen betoog dal je er goed aan doet allerhande snacks. zoals die op vele plaatsen bii optredens worden aangeboden, voor het spelen links re iaten liggen Wie net geget€n heeÍ1. blaasl immers onrechlstreeks ,,etensresten" in het inslÍumenl (d.m.v- een verhoogde kans op aízening). Nel 20als bij alle andere inslÍumenten. is al.etling absoluut te v€rmitden! Bedenk dal je bij bepaalde koperin slrumenlen (bv. hoorn) de aízetting maar heel moeilijk kunt verwijderen. Wanneer aízetting zich voor doet in de venlielen oí pistons, heb ie zekeÍ e| vast problemen AÍzening vooÍkoÍïen is dus de bood schap Onderhoud van het mondstrk llei zuiver houden van het mondstuk is ook hier van hel grootsle belang. Een vuil mondstuk is onhygiè nisch, waarbij]e kans op ontslekingen loopt. Aízetting tast daarbij ook de toonkwaliteil aan. Voor het re nigen kan ie besl gebruik maken van esn mondsl ukreiniger d.w_2. een klein boÍsleltie rondom voor?ien van kleine haa(jes. Haal dit borsteltje enkele malen doorheen het mondsluk, tot je merkl dat het bors teltj{} geen vuil meeÍ opneeml. lndien dit geen afdoende optossing bledt, kan je besl he1 mondstuk retni gen mel water en aeep. Tenslotte nog iels over de algemene staat van het mondstuki speel niel op een rnondstuk waarvan de lak. oi zitverlaag bijna veÍdwenen is. Hei ruwe koper zal immers heet makkelijk inÍecties aan de lippen veroor zakon. Het wassen van een kaperhstument We raden je aan hel inslrument enkele malen per jaar grondig le wassen. Ga daarvoor als volgl te weÍk Verwiider de pistons, ventielen, coulissen en schuiÍ. Gebruik wateÍ en een ktein beetje zeep; het waler wordl daarbij langs de beker in het instrument gegoten. Om vuil en stof sneller ie lalen oplossen, kan je hcl instrument voorzichtig schudden. Giel het wateÍ daarna weer uit en draai he1 inslÍument enkele maJen rond (zoals je ook hoornrsten dil ziel doen tijdens concenen). Lei er wel op hel inslrument qoed na le spoelen als je zeep qebru kl hebt; zoniel zouden venllelen en pislons kunnen !taan vastzilten. iletz-Àlfde geldt uileraard ook voor coulissen en tÍonrbone-schuiven Het onderhoud van de pistons De pistons vormen als he1 ware hel ha van le instrument; een goed ondeÍhoud is daarom van hel grootste belang negelmalig smeren mel behulp van ventielolie (verkrijobaar in elke goede muziekhandel) is hier de boodschap. Wanneer dit geen aÍdoende oplossing biedl, en pistons oÍ ventielen weigeren behoorlijk te ÍunclloneÍen, raden we 1e aan ie instrumenl te laten nakiiken door een vakm6n hersleller Voor wal belreh hel wasscn van de pistons kan je ais volgt te werk gaan. Was de pislons met water €n een klern beetje ieep en drooo ze daarna mel behulp van een zachl, niet.pluizend doek. Ga echter steeds te werk met nodige omzichtigheid, v€rmlis je hier een stukje precisie werk in handen hebt! Een kleine b-" srhadiging kan h er verregaande ctevolgen hebben: lel er dus op de pistons niel te laten vallen. . Ui t Fedcksmieuus deceÍ6cr 1991

CONCERTTORNOOI 1991 - WILRIJK - 27l10/91 Af .IeIlng UÏTMUNTENDHEID Na het bekendrnaken van de uitslag werden wlj in het bezlt gesteld van de commentaren van de 3 Juryleden. Het zullen wel- menÉen zlJn dle geven . veel van nuziek afkennen, maar hun schriJfstlJl zouden zij toch wel- lets rnogen verbeterèn. ví1j hebben toch getracht om hleronder een zo getrou!, mogellJke 'vertaling' weer te Jurvlld 1 GROUNDS : Een goede intonatie en een mooie interpretatie valt direkt op. Tuba's, baritons en trombones klinken voortreffelijk. Wat ook zeer positief is, is de balans tussen de verschiflende instrumentengroepen \^raarvan de stemnen onderLing ook goed in balans zijn. Vermelding ook voor de sax bariton ! Accentuaties krijgen de nodige aandacht maar worden nooit brutaal, mooi zo ! Orkestraal prachtige sound ! RTKUDIM : I. Begin mag rustiger. (B) Mooi rr. Màg ook meer ríst uitstrafen. (e) kri j'qt wet de nodige panache mee. IfI. Samenspel inzet ongelijk. Vanaf (B) mooi (C) te 'staccato', in zelfde karakter verder Dit deel ademt ook de lijk (80) niet duidegepaste sfeer. in dè rafl. denken. Begin 3dè deel- ook rneLodischer denken . IV. Technisch een 'hoogstandje' van jullie bugel-s, proficiat. MEMORIES : Pèrcussie, puike vertolking. moeilijke' werk. (142) idèm (147) mooi (217) verbreden Goede $/eergavé van dit 'zeer

Prachtig concert v7aarvoor mijn feLicitaties aan dirigent en muzikanten. Jurylld 2 GROUNDS : Verzorgde inleiding, vooral goede nuances. Àan (C) de bassen r^rat Àstmatisch. Voor (F) de stenming Tuba 1 en Bari minder gelukkig. De 2de maat na H de loopjes van zestiende wat onzuiver. K1inkt lrat onvol-l-ediq in de akkoorden. Verder een verdienstelijke uitvoering. RIKUDIM ! ï. Inleiding pittig en goede nuancès. coede accenten. ïf akkoordèn. Verder geen noèmenswaardige foutj"s. fIï, Wat verwarde ritmes aan de 7/4 na (C) IV. VIotte ritme met vooral goede opvatting . Let nog \,íe ervan . MEMORTES Voor (1o) de aanzetten bij de bugels s/at onzeker. Het Àl]egro minder gelukkig van samenspeI. hoorns ! goed laten markeren. Verdienstel,i jke uitvoering van dit zeer rnoeif i jke werk. (161) wat verv/arde ritne Jurylfd 3 GROUNDS : Sonore start. klankschakeringen r.rat neer in contrast te brengen: laat de forte's lrat breder en steviger klinken. coede speelstijl. zeer zeker mogelijk ! ) (c) balans (sanen) -> 2de sten wat te zwak. coede bariton-sax. vlotte uitvoering, zonder echte,accidenten,, Tracht de (... met dit potentieel is dat (na t-85 ) I op het volledig klinken van de

'gedurfd'. muzikanten is nog iets neer 'risico,-speeIstijl nogelijk ! Met deze goed gediscipl ineerde RIKUDIM : I. In dit ( snellel temno is het vrij moeilijk voor de sopraan-sax om de notèn exact te bren9en, maar hèt blj.jkt hen te lukken ! (Bravo) (B)-(C) meer crescendo. fI. Lichte aarzelingen qua ritmiek (5/8) (B) energische aanpak. (Coda) trillen (ssp al-],één de 2de x !) flf. balans tussen de 3 partijen (bugels) niet altijd even zuiver. Jammer van enkele 'hoekig' lopende fragmenten. Speel niet te kort ! ïv. (B) cymbaal a 2 ! Algerneen zeer degelijke uitvoering. MEIVIORIES : Serene inleiding (... soms \^/at te weinig bas) À1legro : saxen r^rat onzeker en te zacht. Goede stijl - de totaalklank wat neer 'bodv' te greven ! Trompet-Trombone : iets te veinig 'sound'. Slag\,/erk : zeer goed. Transparante en gave uitvoering ! Dit orkest is tot zeer goede en interessante interpretaties in staat ! Bravo interpretatie. Durf af err toe Zéér degelijke en over 't algerneen verzorgde uitvoering ! Proficiat Elndultslag : Meer dan 80t van de punten de afdeling Ultmuntendheid. en alzo behouden in

AGENDA Hiar.onder uindt u aluast, onder enig uoot behoud de datuns uan de reeds geplande uíh,tieselíngsconcet ten xoor 1992 - 77 t4EI - 30 tíEI - 37 MEI - 14 JUNI - 27 JUNI - 26 JULI US1SSLT PULDERBOS ( ZANDHOVEN ) WOLÍSDONK ( LANCDORP ) HULSHOUT ErÍGSBERGEN ( TESSENDERLO ) BLAUBERG - 23 AUGUSTUS WESTMEERBEEK (verenigde Vrienden) - 73 SEPTERBER HWER - 20 SEPTEMBER WIEKWORST O NOVEMBER ÍIOUTI/ENNE eue hieraan te uillen toeuoegen : .W repetit.ies zulLen ter.ug hez'nenen uanaf »t ijdag 20 maart: Zondag 7 maar.t : uandeluitetap naar de Hoge Lage venen, uoon)aan den uoor deeLname : goedgerm,ttst ztjn en Laarzen dragen uez,trek 14.00 uut: stipt aan het fanfareLokaaL V erantaoord e L i jke ui t g eu er : : Ílim RO)F?H)OFT, Ptof. ScharpéLaan 788, 3130 Betekam

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
Home


You need flash player to view this online publication