zijn op dit moment ongeveer 650 zaken die met Efood werken. Gemiddeld ligt het aantal bestellingen ongeveer rond de 300 tot 500 per maand. Dit zijn met name bestellingen die afgehaald worden in de winkel.” De meeste bestellingen worden afgehaald Besselink vertelt dat ze nu ook bezig zijn met een bestelapp voor in de zaak zelf. “Consumenten kunnen hiermee hun bestelling via tablets aan tafel plaatsen. Dit gebeurt ook via het Efood platform, het mooie hieraan is dat je je hele assortiment al hebt ingericht dus dat het je als ondernemer geen extra werk oplevert.” Naast de tablets is Next To Food ook bezig met een bestelkiosk en bestelzuil in de winkel. “Consumenten bestellen dan hier i.p.v. aan de kassa. Dit zorgt voor minder werkdruk. We zijn op dit moment nog in de testfase maar de reacties zijn al enthousiast.” Voor veel ondernemers is het online bestellen een totaal nieuwe wereld. Besselink adviseert hen toch zo snel mogelijk te starten. “Er zijn veel tegenwerpingen om het niet te doen en het klinkt misschien niet leuk maar ik denk dat je er als cafetaria ondernemer niet aan ontkomt. Niet zo zeer Efood, want er zijn meer platforms, maar de consument verwacht gewoon dat je dit aanbiedt.” Besselink benadrukt dat het echt een investering is waar je profijt van gaat krijgen. “Het kost je als ondernemer tijd om het in te richten, maar op het moment dat je je webshop goed hebt ingericht en je parameters goed hebt ingesteld, geeft het verlichting tijdens de drukke momenten.” Naast verlichting brengt het ook meer geld in het laatje. Besselink: “een klant die in de zaak voor 10 euro bestelt, bestelt online voor 14 tot 15 euro. Mensen hebben langer de tijd om te kiezen dan wanneer ze in de rij staan tijdens de spits. Ook worden ze meer verleid tot andere dingen. Op jaarbasis doen wij op alle locaties ongeveer 160.000 tot 170.000 transacties met een gemiddelde besteding van 18 euro. 60 tot 65 procent hiervan wordt afgehaald in de winkel. Efood zorgt voor een hogere gemiddelde besteding Besselink verwacht dat het aantal online bestellingen in de toekomst blijft stijgen. “Waarom zou je wachten in de zaak als je het ook gelijk kan afhalen of laten thuisbezorgen.” Volgens hem zijn mensen ook minder prijsbewust als ze online bestellen. “Wanneer je fysiek moet afrekenen doet het meer pijn dan dat je online afrekent. Qua Efood verwacht hij dat het systeem nog meer op de wensen van de klant wordt ingericht en dat er meer op basis van eerdere bestellingen wordt aangeboden. “Hierdoor kunnen er nog beter marketingacties ingezet worden om de klant nog specifieker te bedienen.” Wist je dat: • De bestelwebsite vaker wordt gebruikt dan de bestelapp. • Het E-food platform continu wordt verbeterd met input van ondernemers en consumenten. • Je als ondernemer het E-food platform zelf inricht. Next To Food geeft hier trainingen voor en heeft ook een helpdesk om je hier zo goed mogelijk in te begeleiden. • Beeld een belangrijke rol speelt in de bestelomgeving. Ondernemingen die goed beeld gebruiken hebben een veel hogere omzet. • Next To Food een speciale beeldbank heeft waar je gebruik van mag maken. Ook FHC heeft een beeldbank in E-food speciaal voor haar franchiseondernemers. • E-Food ook alleen voor afhalen in de winkel gebruikt kan worden. Wanneer je dit goed inzet levert het meer omzet op en scheelt het je werkdruk tijdens de spits. 57
58 Online Touch Home