Family Beverwijk: een menukaart voor iedereen Snel, makkelijk en lekker. Dat is waarom veel mensen bij een cafetaria naar binnen lopen. Frites en snacks blijven razend populair. Echter merkt Yunce Yang van Family Beverwijk dat zijn gasten daarnaast ook steeds meer andere behoeftes hebben. Zo zijn ze met gezonde voeding bezig en is er vraag naar kleinere porties. Als antwoord hierop past Yang zijn kaart regelmatig aan. Zo introduceerde hij afgelopen jaar de frites specials voor de kleinere eter en maaltijdsalades voor de bewuste eter. “Blijven luisteren naar mijn klanten en trends volgen is iets wat ik dagelijks doe”, vertelt Yang. “Ik ben groot voorstander van nieuwe producten maar waak ervoor dat Family een fast service zaak blijft. Ik zoek continu de balans. De frites en snacks zijn nog steeds het allerbelangrijkst in mijn assortiment. Daarnaast probeer ik graag nieuwe producten uit waarvan ik merk dat daar vraag naar is en wat past bij fast service.” Het is goed om ook iets gezonds op de kaart te hebben Eigen recepten Onder die nieuwe producten vallen de maaltijdsalades. Zo kun je bij Family Beverwijk genieten van een Family salade kip of biefstuk. “Deze hebben wij zelf gecreëerd”, vertelt Yang. “Ik merk dat mensen steeds meer bewust bezig zijn met wat ze eten. Het is daarom goed om ook een gezonder alternatief op je kaart te hebben.” Rondkijken, ervaring en eigen smaak hebben het recept van de salade bepaald. Yang: “Onze huisgemaakte saté en biefstuk zijn erg populair. Het optelsommetje was voor ons snel gemaakt, hier moesten we iets mee in onze salades.” Een ander eigen concept op de kaart van oplevert. Ik vind het leuk om verschillende manieren van presentatie uit te testen. Het kost wat energie, maar je krijgt er ook energie van. Zeker wanneer je merkt dat iets succesvol is.” Family Beverwijk zijn de frites specials. Yang: “Dit zijn eigenlijk kleine maaltijden. Ik merkte dat, met name ouderen, graag een menu wilden bestellen maar dit te veel vonden. Een medewerker van ons, Joris, heeft toen in combinatie met zijn afstudeeropdracht MBO fastservice de frites specials bedacht. Een kleine maaltijd bestaande uit frites met wat vlees en/of groente.” Inmiddels kunnen de gasten van Family Beverwijk van diverse frites specials genieten. Zo is de frites Jambala heel populair. Dit is een frietje met stukjes hamburger en Jambala saus. Een nieuwe special is de frites shoarma. Een frites special met shoarmavlees. Succesvol De specials worden leuk geserveerd in een speciaal kartonnen bakje met een houten vorkje. Presentatie speelt volgens Yang namelijk ook een belangrijke rol. “Misschien kost het soms wat meer, maar ik kijk vooral naar wat het In Beverwijk worden de frites specials en salades van Yang steeds populairder. Yang: “Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is en dat we hier ervaring mee op moeten doen. De bakplaat wordt steeds vaker gebruikt en ik verwacht dat de bakplaat dan ook een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de cafetaria. De frituurpan zou niet verdwijnen maar moet wel ruimte maken voor een wat grotere bakplaat. De bakplaat wordt steeds belangrijker Laatste tip Voor ondernemers die geïnspireerd zijn door Yang heeft de ondernemer nog een laatste tip: “Maak een duidelijke keuze in wat je wilt en kunt bieden. Het belangrijkste is dat je kwaliteit blijft leveren. Mensen komen voor kwaliteit, sfeer en beleving en je assortiment is hier een belangrijk onderdeel van. Je moet je gasten enthousiast maken want dit zorgt dat ze terugkomen en het aan anderen doorvertellen.” 59
60 Online Touch Home