Yunce: “Door gezonde producten toe te voegen kun je wel zorgen dat mensen vaker bij je komen eten. Ze eten maar een keer in de week patat maar als je ook wat anders biedt komen ze wellicht meer.” Ook Eddy en Corjan denken dat dit goed is. Corjan: “Bij al onze gerechten kun je frites, maar ook rijst of salade ernaast bestellen. Ik loop er alleen niet mee te koop. Mensen moeten zich bij mij kunnen laten gaan.” Edwin: “De hoofdmoot is nog steeds de kroket en de frikandel maar je biedt wel andere opties aan.” FABRIEKSPRODUCTEN ZIJN UIT Corjan: “Fabrikanten innoveren continu en dat maakt dat het niet uit raakt. Een goed verhaal is belangrijk en verkoopt. Wij verkopen beleving en daar geloof ik heilig in.” Edwin vertelt dat hij best redelijk wat zelf maakt. “Dat laat je zien aan de klanten. Hiermee biedt je beleving. Een doos frikandellen kiep je in je keuken om en leg je vanuit een schaal in de vitrine.” Yunce: “Je moet de juiste combinatie vinden. Je kan niet alles zelf doen, je hebt de fabriek ook nodig.” Ralph vertelt dat huisgemaakte snacks vaak niet eens lekker zijn. Edwin beaamt dat. “Ik was laatst in een stad en kreeg verse frites met zeezout. Ik vond het niet lekker, maar het verhaal erom heen was wel erg goed. Ook Patrick ziet dat een goed verhaal werkt. Hij verkoopt veel meer burgers hierdoor. GOED EN GENOEG PERSONEEL VERDIEN JE Alle ondernemers zijn het erover eens dat het vinden van personeel brancheprobleem nummer 1 is. Edwin: “De jeugd is ook makkelijker. Als ze niet kunnen, komen ze niet en gaan ze wel twee deuren verder werken. Ik heb een goed team, maar morgen kan het anders zijn.” Eddy vertelt dat er ook veel meer bijbaantjes zijn dan vroeger. Daarbij speelt het imago mee. “In de horeca moet je hard werken dat moet je liggen of niet.” Volgens Corjan is het belangrijk personeel verantwoording te geven. Patrick en Bianca vinden wel dat de kwaliteit van je service hier niet onder moet lijden. Patrick: “Op je eerste dag bestellingen aannemen, daar snap ik niks van!”. Een goede beloning en af en toe een extraatje is volgens een aantal ondernemers nodig om personeel te blijven houden. Als we naar de toekomst kijken, wat heeft de cafetaria dan in ieder geval. Patrick: “Bestaansrecht”. Hier zijn alle ondernemers het mee eens. Corjan: “Je hebt goud in handen als je een goede zaak hebt.” Edwin: “Vroeger kon je makkelijk geld verdienen met een cafetaria. Je moet nu wel echt ondernemen als je geld wilt verdienen, veel mensen kunnen dat niet of doen het verkeerd, die gaan het niet redden.” Eddy vindt het raar dat veel ondernemers niet eens een website hebben. “Dat hoort toch echt bij de basis.” Yunce vindt dat je vooral met de markt mee moet bewegen en keuzes moet maken. “Wat past bij jou als ondernemer en waar steek je energie in.” Daar is Corjan het mee eens. “Je kunt wel gaan bezorgen maar als je daar geen passie voor hebt ga je het niet redden. ”Plezier in je werk hebben vinden alle ondernemers belangrijk en allen beamen ze dat de cafetaria van de toekomst in ieder geval frites verkoopt. 14 "Bij mij kunnen ze zich ontwikkelen en krijgen Ik heb hierdoor een heel hecht team." ze verantwoording.
15 Online Touch Home