3

Ieder jaar proberen we door het uitbrengen van De Cafetaria jou als ondernemer te inspireren. De wereld van eten en drinken verandert nu eenmaal in rap tempo. Wij van FHC Formulebeheer zijn van mening dat ook onze cafetaria aan verandering onderhevig is. Daarom ook dit jaar weer een blad vol inspiratie en trends met dit keer als thema ‘waardecreatie’. Het mooie van het maken van De Cafetaria is dat het onszelf als organisatie ook dwingt om scherp te blijven en antwoord te krijgen op de vraag ‘Hoe creëer je meerwaarde?’. Waarom gaat iemand naar cafetaria A en niet naar B? En dan hebben we het nog niet eens over de concurrentie van andere horeca, supermarkten en online toetreders. Het onderscheidend vermogen dat nodig is om waarde te creëren, behaal je door verschillende factoren. Dat kan een uniek product zijn, opvallende presentatie, de ultieme gastbeleving of een dienst als bezorgen. FHC Formulebeheer probeert antwoord op strategische vragen te krijgen door veel op pad te gaan en bovenal in dialoog te treden met onze franchiseondernemers. Na een toff e trendtour naar Londen in 2016 hebben we afgelopen maand Barcelona bezocht met wel 50 fhc-ers. Waar in London concepten geheel designed bleken en gebouwd op winstoptimalisatie, is de eetcultuur in Barcelona ontstaan vanuit passie voor eten en drinken; een andere insteek. Zo hebben we de bekende toeristische trekpleisters gemeden en zijn met elkaar in gesprek gegaan bij gelegenheden als Lolea. Een mini-horecabedrijfje waar ze naast een kleine kaart ook heerlijke eigen gemaakte sangria’s aanbieden. Of Toto, waar bourgondisch gekookt wordt in een authentieke inrichting. We leren er dat trots en bevlogenheid geweldig belangrijk zijn om je bedrijf te laten excelleren. Het straalt af op je hele omgeving, te beginnen bij trotse medewerkers die graag en met enorm veel plezier de gasten in je cafetaria bedienen en uiteindelijk waarde creëren. Daarnaast omringen we onszelf met deskundigen op het gebied van onder andere producten, medewerkers, interieur en bezorgen. Met een schat aan informatie lanceerden we begin 2017 de vernieuwde Family en presenteerden we in oktober 2017 de nieuwe Foodmaster. Het is dan ook goed te vertellen dat het die inzichten zijn die we nu delen in de nieuwe editie van De Cafetaria. Mocht je ook in dialoog willen over de trends en ontwikkelingen, schroom niet om me eens te contacten. Ik wens je veel leesplezier en laat je inspireren! Ralph Markwat 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication