FIGURES MENU FEITEN Uit onderzoek met eyetracking blijkt dat het oog van de gast als eerste gaat naar de rechterbovenhoek op de kaart Plaats hier dus de echte margemakers. Minder winstgevende items kun je het beste aan de onderkant plaatsen. Keuze, een gast wil iets te kiezen hebben, echter zorgt te veel keuze weer voor keuzestress. Uit onderzoek van de Bournemouth University blijkt dat zes items per productcategorie het perfecte aantal is om de consument te verleiden en meer te laten bestellen. (Combi)deal, jouw gast denkt dat hij een dikke deal heeft als ze voor een hamburger, frites en frisdrank gaan. Onbewust heeft hij echter meer uitgegeven dan hij vooraf had gewild. Beeld verleidt! Zorg daarom voor lekkere beelden in je zaak. Een kader ergens omheen plaatsen zorgt voor meer verkoop. De kroket is goed voor 8 tot 10% van de cafetaria omzet. 68 kroketten Het wereldrecord kroketten eten staat op naam van Jaap ter Naam, hij at in 1998 maar liefst 68 kroketten. Ooit gehoord van de krokettenwet? Dit is een Nederlandse wet van Jan Peter Balkenende uit 1993 en houdt in dat mensen van de gemeente recht hebben op een kroket als hun vergadering tot na 23.00 uur duurt. De wet is er nog steeds. 41
42 Online Touch Home