66

DE ULTIEME BELEVING Jos Muller Franchise Partner Human Talent Group Als ik de pen ter hand neem voor het schrijven van deze column kom ik net terug van mijn vakantie naar Italië. Het valt me altijd op dat ook in de vakantie de manier van kijken naar de omgeving altijd met een licht beroeps gedeformeerde blik gebeurt. Overal waar ik binnen kom, winkel of horecabedrijf, kijk ik niet alleen rond met een “horeca/retailblik” maar staan mijn voelsprieten uit; wat ga ik hier ervaren? Word ik leuk begroet? Maken de medewerkers echt contact? Vinden de medewerkers het leuk om mij te ontmoeten? En soms, heel soms, dan word je aangenaam verrast. Zo ook op het terras van een restaurantje vlak bij het Colosseum in Rome. Een bijna bejaarde ober, grijs maar oh zo vitaal, loopt die ochtend al fl uitend en zingend langs de tafeltjes. Voor iedereen een lach en een vriendelijk woord, en maar fl uiten en zingen. Hij vraagt geïnteresseerd waar we vandaan komen en noemt natuurlijk gelijk een rijtje Nederlandse voetbalsterren op. En van zijn gezang word je zo vrolijk… En nu mijn punt; het was een belevenis die ochtend op dat terrasje. Een beleving die je niet vaak ervaart in de horeca, of het nu in het buitenland is of hier in Nederland. En het belangrijkste, iedereen kan die beleving brengen. Want écht contact tussen mensen, tussen je medewerker en de gasten is onbetaalbaar. Heel mooi alle nieuwe interieurs, de een nog hipper dan de ander. Heel mooi alle investeringen in nieuwe, snellere en betrouwbaardere apparatuur. Heel mooi al die fl itsende led-schermen met mooie productfoto’s en snelle aanbiedingen. Allemaal heel mooi, maar een bezoek aan uw bedrijf wordt pas echt een beleving als er een medewerker is die het verschil maakt. Met een lach, een grap, echt contact en echte interesse. De vraag is nu hoe je het voor elkaar krijgt? Hoe krijg je al je medewerkers zover dat ze niet alleen het schoonmaken, verkopen en bereiden als werk zien, maar vooral het contact met gasten? Hoe leer je jouw medewerkers om te focussen op de gast en zijn behoeftes? Hoe gaan jouw medewerkers beleving creëren? Ik denk dat het antwoord niet zo heel moeilijk is; begin er zelf mee, en geef vooral aandacht aan de beleving. Heb oprecht interesse in je medewerkers, maak altijd contact en wees vrolijk. Een oeroude retailwet zegt het namelijk al: alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus, geef aandacht aan je gasten en je medewerkers, beoordeel ze op leuke gastcontacten en niet op een euro kasverschil of een vies tafeltje. Maak van het werk een beleving, en ik weet zeker, je gasten zullen die beleving ook ervaren. Wedden dat uw omzet ook groeit?! DE MEEST VERKOCHTE COMBIMACHINE VAN NEDERLAND! Foto: Mijntje Muller

67 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication